Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya PowerMac G4

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som vi redan diskuterat i övriga trådar, men det är likväl en nyhet och inte längre något rykte.

$1,699.00
Dual 867MHz PowerPC G4

256K L2 cache
& 1MB L3 cache/processor
133MHz System Bus
256MB PC2100 DDR SDRAM
60GB Ultra ATA drive
Combo drive (DVD/CD-RW)
NVIDIA GeForce4 MX
56K internal modem

Shipping in 1-3 days

$2,499.00
Dual 1GHz PowerPC G4

256K L2 cache
& 1MB L3 cache/processor
167MHz System Bus
256MB PC2700 DDR SDRAM
80GB Ultra ATA drive
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
ATI Radeon 9000 Pro
56K internal modem

Shipping in 1-3 days

$3,299.00
Dual 1.25GHz PowerPC G4

256K L2 cache
& 2MB L3 cache/processor
167MHz System Bus
512MB PC2700 DDR SDRAM
120GB Ultra ATA drive
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
ATI Radeon 9000 Pro
56K internal modem

Shipping in 6-8 weeks

$4,999.00
Dual 1.25GHz PowerPC G4

256K L2 cache
& 2MB L3 cache/processor
167MHz System Bus
2.0GB PC2700 DDR SDRAM
120GB Ultra ATA drive
SuperDrive & Combo drive
NVIDIA GeForce4 Titanium
56K internal modem

Shipping in 6-8 weeks

[ 13 Augusti 2002, 15:18: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 15:25

Köp inte minne på Applestore!

De vill ha 18210:- för fulla 2GB P2700, samma kostar hälften på Dustin !

Citat:

quote:DIMM DDR 512MB PC2700 333MHZ, ORIGINAL
Tillverkare: ORIGINAL

Pris 2,306.25 SEK (inkl moms)

Finns säkert ännu bättre dealar, skärpning Apple!!!

Svenska Priser inklusive moms, AppleStore:
Snabb: 21.995 skr
Snabbare: 30.995 skr
Snabbast: 40.995 skr
Perfekt: 64.095 skr

[ 13 Augusti 2002, 15:30: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

hostar på egen server ifall Apples site blir överbelastad

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 15:45
Citat:

quote: Finns säkert ännu bättre dealar, skärpning Apple!

Finns det några pengar att spara på köpa 1 ghz-modellen från någon annan återförsäljare?
Har aldrig köpt burk direkt från Apple tidigare. Är de OK att ha att göra med om det strular (jämfört med andra återförsäljare).

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 15:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
Finns det några pengar att spara på köpa 1 ghz-modellen från någon annan återförsäljare?
Har aldrig köpt burk direkt från Apple tidigare. Är de OK att ha att göra med om det strular (jämfört med andra återförsäljare).

Rent generellt så är det ju alltid lättare att kunna ta upp eventuellt strul IRL, vilket är omöjligt med all postorderverksamhet (inkl. Applestore).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Rent generellt så är det ju alltid lättare att kunna ta upp eventuellt strul IRL, vilket är omöjligt med all postorderverksamhet (inkl. Applestore).

Njae, jag har haft goda erfarenheter av att reklamera varor hos Dustin. Så det är inte omöjligt bara för att det är postorder.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 16:01

När man sitter i Göteborg blir det lätt att man handlar postorder (dustin, macoteket) för MacForum är lite för bra på att ta betalt för grejorna.
Tror det blir shopping direkt från AppleStore den här gången... det är ju inte meningen att grejorna ska strula...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 16:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Njae, jag har haft goda erfarenheter av att reklamera varor hos Dustin. Så det är inte omöjligt bara för att det är postorder.

Dustin är undantaget som bekräftar regeln!

Jag kanske skulle ha betonat generellt lite mer...

  • Medlem
  • 2002-08-13 16:24

Vad är 167mhz för jävla busshastighet?? Dubblar man det får man 334 (333) DDR betyder Double data rate, har aldrig brytt mig vad det innebär egetligen.. om en Pc-nisse säger att han har 333Mhz busspeed så har han 167, eller???....

Är det någon som kan förklara

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 16:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Köp inte minne på Applestore!

De vill ha 18210:- för fulla 2GB P2700, samma kostar hälften på Dustin !

Då skulle man alltså kunna köpa en värsting och välja enbart 512 MB RAM, och köpa resterande 1,5 GB RAM från Dustin för 6.900:- inkl. moms.

• Dual 1,25 GHz PowerPC G4
• 512 MB PC2700 DDR SDRAM – 1 DIMM
• 120 GB Ultra ATA
• DVD/CD-RW
• NVIDIA GeForce4 Ti, 128 MB, ADC/DVI

SEK 41.625,00

3x512MB från Dustin: ca 7.050:- (inkl. frakt)

Summa: 48.675:- inkl. moms

Vad gillar vi det?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 17:12

Rent spec. mässigt ser de nya PM ganska bra ut. Men utseende mässigt är de ju fulare än än förra modellen. Sen kan man ju bara hålla med er andra att Apple tar ut alldeles för mycket för minnena.

Är det förövrigt någon som "vet" när vi kan förvänta oss PM:ar med fler processorer? Eller åtminstone på server modellerna. Eller finns det något som förhindrar detta? Trevligt vore ju en server med säg 4 eller 8 processorer.

Det vore ju trevligt med en Mac som inte gjorde oss besvikna, för egentligen hade vi ju hellre sett macar med 1,2, 1,4 och 1,6 GHz? Och en "supersnabb" buss på hela 167 MHz, det är ju skrattretande.

Apple, kläm i för en gångs skull och kom med något som verkligen rockar!

Något är fel - det är den trettonde idag. Började med att vi fick betydligt bättre macar i personalköp än vi vågade hoppas på ( 2x1GHz istället för 933MHz ), allt för samma peng - sedan damp skatteåterbäringen ned - blev 10-papp gladare. Det är förvisso inte fredagen den 13:e men så här bra får man väl inte må? Ser även att mitt nästa inlägg blir nummer 1000 det är något magiskt flyt på gång - kanske man skulle köpa en lott också.

Föresten, det här grafikkortet 9000 Pro vad är det som är bättre med detta än det förra...?

[ 13 Augusti 2002, 17:56: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Det råder delade meningar om den nya arbetsstationen, men vi kan väl vara överrens om att dom är bra på att ge lite nya godsaker fast det verkar som om systembussen, om jag har fattat det rätt, fortfarande är en flaskhals - eller var det processorn. enligt macosrumors.com så kan inte processorerna ta till vara på de nya minnena:

The new 1.25GHz chips are, unfortunately, just upclocked PowerPC 7455 processors, not the PPC 7470s hoped for by the grapevine. This is a dangerous flaw, because the PPC 7455 cannot take advantage of DDR memory -- as on the Xserve, the new PowerMacs will be limited to 1.3GB/s actual processor bandwidth despite 2.7GB/s memory bandwidth on the two high-end models.

....etc

... den andra halvan av minnesbuskapaciteten kan dock användas av andra enheter, som AGP, PCI, Ethernet, ATA, Firewire, Ethernet, etc.

[ 13 Augusti 2002, 18:35: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

vänta nu en sekund här...var det inte så att hårddiskar ställda på kant inte skulle få lika hög prestanda som dom som ligger ned?
Jag minns att detta var något som Steve Jobs nämnde då dom diskuterade designen för nya iMacen. Om dom skulle göra nya iMacen som en tunn skärm bara så skulle HD´n måste stå upp och det var dåligt.

Men kolla då in http://www.apple.com/hardware/gallery/pmg4_august2002_480.html
I nya burkarna så står ju diskarna upp ju...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
vänta nu en sekund här...var det inte så att hårddiskar ställda på kant inte skulle få lika hög prestanda som dom som ligger ned?
Jag minns att detta var något som Steve Jobs nämnde då dom diskuterade designen för nya iMacen. Om dom skulle göra nya iMacen som en tunn skärm bara så skulle HD´n måste stå upp och det var dåligt.

Men kolla då in http://www.apple.com/hardware/gallery/pmg4_august2002_480.html
I nya burkarna så står ju diskarna upp ju...

Var det inte CD´n han pratade om?

Nja, jag minns inte säkert. Cuben har ju toppmatad CD-ROMläsare och jag kan inte minnas att jag reagerade på att den CDläsaren fungerade undermåligt. Hmm, tusan vad svagt minne man har.

Hastigheten har ökat en del på CD´n sen Cube tiden. Det kan ju vara problemet.

  • Medlem
  • 2002-08-13 19:21

Jag minns att någon argumenterade för att man absolut inte bör byta riktning på HD:n. Dvs ställa en som legat ned tidigare. Då ska man alltså inte installera en gammal disk i de nya Macarna.

Undrar varför de har kvar samma låda? Den är ju iofs snyggare än QS, som jag håller för den absolut fulaste låda Apple någonsin gjort, men lite småtrist börjar den väl bli... Kunde de inte gjort något lite... annorlunda?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 19:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
...Föresten, det här grafikkortet 9000 Pro vad är det som är bättre med detta än det förra...?

"Game over"-skärmen dyker upp snabbare i Quake3 !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 20:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Nja, jag minns inte säkert. Cuben har ju toppmatad CD-ROMläsare och jag kan inte minnas att jag reagerade på att den CDläsaren fungerade undermåligt. Hmm, tusan vad svagt minne man har.

Jo, det var CD:n han pratade om.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-08-13 20:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Det vore ju trevligt med en Mac som inte gjorde oss besvikna, för egentligen hade vi ju hellre sett macar med 1,2, 1,4 och 1,6 GHz? Och en "supersnabb" buss på hela 167 MHz, det är ju skrattretande.

Apple, kläm i för en gångs skull och kom med något som verkligen rockar!

Jag tror nog att Apple gärna skulle släppa 1,6GHz med DDR-bussen, men i sanningens namn är det nog Motorola som suger fett och inte Apple, vi får väl hoppas Apple har långt gångna prototyper med IBM´s nya Power4light

Trist är att 1,25Ghz leveras först i Oktober, 9 månader sedan senaste speedbumpen

[ 13 Augusti 2002, 20:47: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 21:32

"Föresten, det här grafikkortet 9000 Pro vad är det som är bättre med detta än det förra...?"

Radeon 9000 Pro 64MB är ett bra kort. Det placerar sig något UNDER Radeon 8500 64MB, men en bra bit över GeForce4MX. Radeon 9000 Pro är vällen c:a 10-20% slöare än Radeon 8500:a.

Notera att Apple har klämt in ett sämre GeForce4MX-kort i lowend-maskinen (32MB RAM vs 64MB), ändock så lär detta vara snabbare än det gamla Radeon 7500-kortet.

Det som är DÅLIGT med GeForce4MX är att de saknar Pixel och vertex shader support. Detta kommer vara ett MÅSTE för nya spel (läs Doom III, Unreal Tournament 2003 etc). Radeon 9000 har stöd för detta. Dock klara Radeon 8500 av vissa operationer snabbare (som sagt, 10-25%).

Så…

Grafikväg så har vi fått ett uppsving, processorväg ett uppsving… tja… det mesta i datorn ett uppsving…

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PageNotFound. /Per:
Men utseende mässigt är de ju fulare än förra modellen.

Jo så kan man ju iof tycka och konstatera att alla har olika smak... men jag tror i rättvisans namn att ingen annan dator har ett mer lättbearbetat bygge den dagen man ska in och fingra innanför skalet. Glöm inte bort att det är fotografens (betraktarens) BILD du ser och inte vad du kommer att uppleva den dagen du får se den på riktigt.

- Olle

Sådär rent spontant, är det inte lite gammalt med DDR-RAM ? när fick vanliga PC Desktops det som standard? (om man nu kan prata om standard på en PC).. 1-2 år sen?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
vänta nu en sekund här...var det inte så att hårddiskar ställda på kant inte skulle få lika hög prestanda som dom som ligger ned?
Jag minns att detta var något som Steve Jobs nämnde då dom diskuterade designen för nya iMacen. Om dom skulle göra nya iMacen som en tunn skärm bara så skulle HD´n måste stå upp och det var dåligt.

Men kolla då in http://www.apple.com/hardware/gallery/pmg4_august2002_480.html
I nya burkarna så står ju diskarna upp ju...

En hårddisk kan utan problem monteras vertikalt; den håller samma prestanda ändå! T.ex. har de flesta rackmonterade RAID-kabinetten (t.ex. Sun StorEdge) vertikalt monterade diskar. Däremot går det inte alls lika bra att ha en vertikalt monterad CD-spelare.

Men: man ska helst aldrig vända en inkörd disk; har en disk varit monterad horisontellt bör man inte montera den vertikalt, och särskilt inte om man inte lågnivåformaterar disken när den ställts i det nya läget. Skivan kan nämligen förskjutas något i förhållande till läshuvudet, och det kan ge hemska diskkrascher. Men ingen lågnivåformatering i världen kan råda bot på det större slitage som lagren i disken utsätts för, så en vändning förkortar alltid diskens livslängd påtagligt.

[ 13 Augusti 2002, 23:09: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 23:09

Ja, DDR finns ju inte ens kvar. Man ska nog dissekera en sån där ny G4 och undersöka att det inte finns nån mer öststatsreknologi som tex ljudkortet Vostok 7, brännaren Honnecker 34X eller grafikkortet iljanovitj 4 MX...

Bevaka tråden