Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rubriken länkar utrikes

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I många inlägg i nyhetsavdelningen så länkas man direkt från rubriken till en artikel off-site. Jag skulle föredra att komma till en postning på 99mac och en text som hänvisar och länkar till off-site-artikeln istället.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 19:36

Håller med, dessutom vore det trevligt om ni fixade så att länkar till utomstående sidor öppnas i ny flik istället för i nytt fönster.

Ursprungligen av pingu:

Håller med, dessutom vore det trevligt om ni fixade så att länkar till utomstående sidor öppnas i ny flik istället för i nytt fönster.

Kan man verkligen styra sånt från webkod av nåt slag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 20:48
Ursprungligen av David Slättne:

Kan man verkligen styra sånt från webkod av nåt slag?

Det går inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 00:09

Pröva hålla in Cmd när du klickar på länken...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-19 19:46

Eller ställ in i din browser att nya fönster ska öppnas i nya flikar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 09:52

Det finns två system på 99mac:
1. I forum-delen öppnas länkar (externa och interna) i nytt fönster.
2. I Den "redaktionella" delen öppnas länkar i samma fönster.

Jag föredrar att länkar öppnas i samma fönster. Då kan jag välja att öppna i ny tab om jag vill. Det är dock inget stort problem för min del. Jag har inställt så att nya fönster blir nya tabbar i FF.

Problemet, i mitt tycke, är att länkar beter sig på olika sätt inom samma site.

Ursprungligen av David Slättne:

I många inlägg i nyhetsavdelningen så länkas man direkt från rubriken till en artikel off-site. Jag skulle föredra att komma till en postning på 99mac och en text som hänvisar och länkar till off-site-artikeln istället.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en kommentar från redaktionen om de här 'utrikeslänkande' nyhetsrubrikerna. Är det än ny standard som håller på att sättas eller har det bara blitt så? Jag är fortfarande inte särskilt förtjust i idén.
När jag på 99mac's framsida hittar en stänkare om en intressant artikel klickar jag på rubriken och räknar med att länkas till den svenska av 99mac's redaktör författade artikeln. Antingen kommer jag till en lång, spännande och genomarbetat artikel med intressanta källhänvisningar eller så kommer jag till en kort notis som i några få meningar redogör för var man kan läsa mer. Men jag vill själv välja när jag ska lämna 99mac och inte riskera blir utsparkad genom att klicka på fel rubrik.

Det är väl bara på notiserna som dom länkar direkt till en annan sida?

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Det är väl bara på notiserna som dom länkar direkt till en annan sida?

Det är möjligt men ändrar inget i min kritik.

Ursprungligen av David Slättne:

Det är möjligt men ändrar inget i min kritik.

Jag tror att jag missförstod dig lite, om jag (nu) förstått det rätt så vill du alltså först komma till en 99Mac sida när du klickar på rubriken till en notis och inte direkt till sidan där nyheten finns?

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Jag tror att jag missförstod dig lite, om jag (nu) förstått det rätt så vill du alltså först komma till en 99Mac sida när du klickar på rubriken till en notis och inte direkt till sidan där nyheten finns?

Exaktamente som han på radions Metropol brukade säga!

Ursprungligen av David Slättne:

Exaktamente som han på radions Metropol brukade säga!

Ok, då tycker jag att det låter vettigt

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Ok, då tycker jag att det låter vettigt

Visst är det gött med lite grupptryck!

Ursprungligen av David Slättne:

Visst är det gött med lite grupptryck!

Mja, det jag menar med vettigt är att det är en vettig fråga, för egentligen så har jag ingen åsikt i frågan (förutom att jag av principskäl tycker att rubrikerna skall fortsätta att vara klickbara )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 17:23

Det verkar vara "stora nyheter" med bild som har rubriken länkad till en kommentarsida på 99mac. De har en separat länk til den externa siten. Ofta också en länk till varifrån nyheten kom.
Vid en snabbtitt verkar 99macsidan som det länkas till inte innehålla mer artikeltext än det som står på "förstasidan".

"Mindre" nyheter länkar rubriken till den externa siten. Där finns en separat länk som heter"Kommentera!" eller "2 kommentarer". De leder till en sida på 99mac.

Ett förslag är att inte ha rubriken klickbar, utan ha separata länkar som har samma struktur för "stora" och "små" nyheter. I praktiken blir det strukturen som används för "stora nyheter" som även används för "små", men utan klickbar rubrik.

Något i den här stilen:

Rubrik (ej klickbar)
text
kommentera / x kommentarer (länk till 99macs sida för artikelkommentarer)
Länk (länk till extern site)

Ursprungligen av oskard:

Det verkar vara "stora nyheter" med bild som har rubriken länkad till en kommentarsida på 99mac. De har en separat länk til den externa siten. Ofta också en länk till varifrån nyheten kom.
Vid en snabbtitt verkar 99macsidan som det länkas till inte innehålla mer artikeltext än det som står på "förstasidan".

"Mindre" nyheter länkar rubriken till den externa siten. Där finns en separat länk som heter"Kommentera!" eller "2 kommentarer". De leder till en sida på 99mac.

Ja så verkar det vara. Och just att det ibland är si och ibland är så gör saken etter värre.

Ursprungligen av oskard:

Ett förslag är att inte ha rubriken klickbar, utan ha separata länkar som har samma struktur för "stora" och "små" nyheter. I praktiken blir det strukturen som används för "stora nyheter" som även används för "små", men utan klickbar rubrik.

Något i den här stilen:

Rubrik (ej klickbar)
text
kommentera / x kommentarer (länk till 99macs sida för artikelkommentarer)
Länk (länk till extern site)

Jo jag vill absolut att rubriken ska vara klickbar. Det är en god konvention som de flesta webmakare bekänner sig till. SvD sviker den traditionen i sin innre högerspalt och det känns eländig minst sagt. Låt rubriken alltid vara klickbar och alla länkar som skickar ut läsaren från sajten man förtillfället är på, tydligt annonsera det är detta de ämnar göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 17:50

Ja, det kanske är bra med klickbar rubrik...

Den enklaste ändringen vore isåfall att även "små" nyheter får en länk där det står just detta:

Länk: länktext

Och att rubriken länkar till 99macs kommentarsida. Huvudsaken är att det beter sig likadant oavsett artikeltyp. Fast nu har jag ju lärt mig hur det fungerar så det känns inte som så stort problem längre.

Jag mig ganska snabbt att klicka på "kommentera" för att läsa hela artiklarna...

Instämmer med David i denna diskussion, det skulle vara ett smart drag att se till att alla nyheter beter sig på samma sätt. Potentialen för att det skulle vara jobbigt/irriterande för vissa är större nu än om man skulle se till att ha ett konsekvent beteende.

Ingen stor sak egentligen, men det vore trevligt att få fixat.

Jag är fortfarande nyfiken på vad ni som utvecklar det här forumet har för syn på saken. Kan man inte göra den lilla kompromissen att öppna utrikeslänkarna i nytt fönster?

Ursprungligen av David Slättne:

Jag är fortfarande nyfiken på vad ni som utvecklar det här forumet har för syn på saken. Kan man inte göra den lilla kompromissen att öppna utrikeslänkarna i nytt fönster?

Den diskussionen har vi haft ganska många gånger vid det här laget. Senast här

1
Bevaka tråden