Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chimera läggs på is!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På Chimera-mailinglistan damp denna något tråkiga nyhet ned precis:

En av killarna bakom webbläsaren Chimera tar ledigt från all utveckling i ett par månader framöver. Det diskuteras just nu om någon överhuvudtaget kan fortsätta där han slutade, eftersom så få är insatta i projektet. Matt Judy, en annan som jobbar med Chimera, har ännu inte kommenterat det hela (vad jag ser i alla fall).

[ 17 Maj 2002, 11:37: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-17 12:04

Nej! Det som såg så lovande ut. Kändes som om det kunde bli den bästa och snabbaste läsaren överhuvudtaget.

Om nu bara Apple kunde...

  • Oregistrerad
  • 2002-05-17 15:49

Tragiskt, mycket tragiskt!

Synd. Jag har börjat använda Navigator mer och mer efter version 0.2.7. En trevlig läsare som hade kunnat blir bäst av dem alla. Hoppas att den fortsätter att utvecklas.

http://chimera.mozdev.org - Här finns Chimera/Navigator att ladda ner.

I en annan tråd fast om utvecklarkonferensen så fick någon för sig att Jobs eventuellt använde sig av Chimera, får nog kolla hela eventet en gång till... vore ju guld om Apple i tysthet börjat stödja projektet. Tycker faktiskt att dom borde ha en egen webläsare - om dom sedan vill kalla den för Cyberdog eller Chimera är ovidkommande. Drömma och spekulerar förefaller vara ett arv för macanvändare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
I en annan tråd fast om utvecklarkonferensen så fick någon för sig att Jobs eventuellt använde sig av Chimera, får nog kolla hela eventet en gång till... vore ju guld om Apple i tysthet börjat stödja projektet. Tycker faktiskt att dom borde ha en egen webläsare - om dom sedan vill kalla den för Cyberdog eller Chimera är ovidkommande. Drömma och spekulerar förefaller vara ett arv för macanvändare.

Inte bara fått för sig.. Jobs använde sig av Chimera (Navigator) under sitt keynote. Bland annat för att visa Xserve´s prestanda. Här kan man se det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-17 23:29

Tagit ledigt och tagit ledigt....
Han har ju förstås bara tagit ledigt för att kunna sköta om sin flytt närmare Cupertino...
Synd att det är så mycket politik inblandat i det hela. Annars är jag övertygad om att Apple skulle (kunna) släppa en snygg och otroligt snabb läsare på nolltid.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Synd att det är så mycket politik inblandat i det hela. Annars är jag övertygad om att Apple skulle (kunna) släppa en snygg och otroligt snabb läsare på nolltid.

Jag är inte övertygad om att det finns kvar bindningar mellan Apple och Microsoft som skulle stoppa Jobs från att välja en annan default browser. Det gamla avtalet har löpt ut och i docken på bilden finns vad jag kan se inget MS-program längre. Möjligen så kan Netscape åter få spela första fiolen på Macen... flirten med AOL är ju redan igång i och med iChat. Microsoft har ju inte världens bästa läge att börja hota andra tillverkare så en nedläggning av officepaketet för OSX vore osmart då OpenOffice nu är nästan helt klart. En vild gissning är att Apple nu stöttar upphovsmännen av Chimera med både pengar och mer folk, säkerligen har dom fattat potentialen i detta projekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-18 00:03

Vore väl exakt hur kul som helst, och inte helt omöjligt.

Om jag var Apple skulle jag "vakta röven" genom att precis som Olle säger kasta in massor med pengar och folk i Chimera/Navigator projektet. Krävs ju bara lite mer hjärna än en guppie för att förstå möjligheterna med den läsaren.

När det gäller OpenOffice undrar jag hur de tänker med tanke på Appleworks.
Lägga ned AW och satsa på OpenOffice? Fortsätta som vanligt men sponsra OpenOffice?

Vad säger ni?

Apple gör en snyggare, smartare och vansinnigt snabbare webbläsare helt inbyggt i jaguar? vi är ju de översta 4% :en , så varför inte?

  • Medlem
  • 2002-05-18 04:07

Jag skulle hellre se att Apple stöttade Omniweb.

Jag håller med föregående talare - Omnigroup förtjänar det verkligen. Jag är dock tveksam till att Apple vill stöta sig för mycket med Microsoft - försvinner MS Office får Apple det tufft i framtiden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Jag håller med föregående talare - Omnigroup förtjänar det verkligen.

- Förstår faktiskt inte varför dom skulle förtjäna detta. Bara för att dom var först med en läsare till OSX så är väl inte detta anledning nog att låta dom få förtur. Kanske jag missar något men vad är det som skulle göra dom till apples förstaval ? Men OK, kan Omniweb visa lika snabba renderingar som Chimera så gärna för mig...

Omnigroup är ju klart OS X främjande. Dom har flera program förutom OmniWeb. Jag kan inget om programering men OmniWeb verkar ha potential. Använder den dagligen och har gjort så ett år. Den blir bättre och bättre hela tiden. Vad jag vet så är Omnigroup ett gäng på ca 15 personer. Inte illa jobbat för ett så litet team. I princip skulle jag även kunna tänka mig att Apple köpte upp OmniGroup och gav dom stora resurser att utveckla deras mjukvara vidare. Angående Chimera så är den säkert snabbare i dagsläget men mer vet jag inte. Har inte haft lust att testa mer webläsare nu när OW funkar så pass bra. Byte av standardläsare hoppas jag oxå på. Dock så måste det till en ersättare som överträffar IE rejält annars kan det bli gnäll vilket aldrig är bra.

Omniweb har utvecklats under säkert tio år nu - först för NeXTSTEP och Openstep och senare för Mac OS X. Det är en snabb webbläsare som renderar webbsidorna helt utmärkt och därför tycker jag den borde vara den primära webbläsaren för OS X. Den eller Opera som är lika bra den, även om den till skillnad från Omniweb som är 100% skriven för OS X är skriven i Carbon.

Well, OmniWeb klarar INTE av dom sidorna jag är på. Den klarar inte CSS speciellt bra... Gillar den dock... Men med tanke på Chimera är ett OpenSource projekt gör nog det hela enklare om nu Apple skulle stödja något projekt.

Open source har sina fördelar. Men vad gäller just OW eller Chimera är jag inte säker. Köpa Omnigroup skulle ju innebära att dom får en läsare som det kanske inte behövs jobbas så där in i vassen på för att få till det som saknas. Jag kanske har helt fel och jag ska snabbt tillägga att jag inte vet så mycket om hur programutveckling går till. Man kan ju undra när ett företag som omsätter så mycket pengar som Microsoft inte kan få fram bättre grejor i vissa fall. Måste vara supersvårt det här, men sedan har vi Omnigroup på femton man som tar fram produkter som inte är perfekta kanske men lite impad blir i alla fall jag.

Om köp av Omnigroup är uteslutet kanske open source är en fördel? Vet inte. Det kanske är en fördel i alla fall.

Ang Opensource.. Halva OS X är ju opensource... Så..

Jag kunde sagt likadant. Halva OS X är inte Open Source. Dom flesta om inte alla iProgram är inte Open Source. Det borde ju vara mer vettigt att jämföra med dom. Däremot ger det faktum att OS X till stor del består av Open Source att Apple till skillnad mot till exempel Microsoft har lättare att stödja ett sådant projekt. Det ingår ju en del skyldigheter med Open source och det är att stödja om man inte vill bli impopulär i dessa kretsar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 13:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
Apple gör en snyggare, smartare och vansinnigt snabbare webbläsare helt inbyggt i jaguar? vi är ju de översta 4% :en , så varför inte?

En Appleläsare visst men helt inbyggt...
Är lite allergisk mot inbyggda program.

Det skulle vara bättre om M$ eller OmniGroup eller vilka det än nu må vara byggde en "finder ersättare".. Borde ju inte vara allt för svårt..

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 15:56

Fördelen med Chimera är att den bygger på Mozilla, Apple behöver mao inte sitta och knippla på själva motorn utan bara frontsidan.

En man (?) har ju tydligen lyckats knåpa ihop Chimera på rätt kort tid, om Apple stoppar 10 man som kan Cocoa som sin egen bakficka på projektet har de en redigt fläskig brynare på kort tid (new york?

).

OmniWeb har hållit på i tio år och kan ändå inte visa CSS vettigt.
Och att påstå att OmniWeb skulle var snabb är ett skämt.

Okej, mina damer och herrar. Det har framkommit lite ytterligare information om Chimeras öde...

Matt Judy och David Hyatt är de två som huvudsakligen jobbat med Chimera. David tog ju som bekant ledigt ett par månader av olika skäl. Nu meddelar Matt att utvecklingen av Chimera inte kommer avstanna, trots Davids frånvaro.

Problemet just nu är att sen Chimera flyttades till Mozilla CVS-trädet har Matt inte längre skrivrättigheter till koden (lite udda) och trots flera försök att få det har ännu inget hänt. Han väntar sig dock att det skall lösas inom kort.

Som sagt, Chimera är snart tillbaka på spåret igen! När en ny version är att vänta är oklart. När jag vet, vet ni.

[ 23 Maj 2002, 07:47: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-05-23 09:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Well, OmniWeb klarar INTE av dom sidorna jag är på. Den klarar inte CSS speciellt bra... Gillar den dock...

Tja. Jag har (tyvärr) liknande upplevelser.
Men problemet ligger ju inte alltid hos browsern utan i att det finns så många dåligt kodade sidor där ute...

Kom hönan eller ägget först?

Om alla som kodar förösker hålla sig till standards så hänger browserutvecklarna på. Frk Codebitch har en del att säga i ämnet. Bland annat om Omniwebs dåliga CSS-stöd.

CodeBitch

Kolla även denvilande WebStandards-siten

Web Standards

Inte verkar dom ha slutat jobba på projektet bara för att en tagit semester (sabbatical ?). En ny version av Chimera är ute nu ! Hämta hem Chimera 0.2.8

Vad är nytt ?: Nytt i 0.2.8

Har inte testat Chimera ännu. Så jag har en undran, delar Chimeran mapp med Netscape som Mozillan gör?

Har senaste Netscapen och Mozillan, och de delar ju på bokmärkesmappen åtminstone, hur det är i övrigt vet jag inte, kanske delar de på Plug-ins också.

Vore kul att höra fördelarna med Chimeran.
Hur är dess tillgänglighet när det gäller banker, ATG, Svenska spel och andra krypterade sajter?

  • Medlem
  • 2002-05-28 19:55

För att vara lagd på is så verkar det hända mycket... Ny build idag

japp, och det som man saknat mest finns i den ny builden. we!

Bevaka tråden