Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bootar man i grub?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får bara error hit och error dit efter att ha installarat susu9.1 personal. Kan någon säga hur man kommer vidare i grub-läget?
Svar= grub>.........?

Tacksam för svar
Tore

Förslagsvis ser man till att grub har en giltig konfiguration i menu.lst och att den hamnar på rätt ställe (/boot/grub/menu.lst), men hamnar man i kommandoraden gör man lämpligast så här:

root (hd0,0) -- förutsatt att boot-partitionen är den första partitionen på första ata-disken
kernel /kernelfil root=/dev/hda2 -- ange korrekt sökväg till den kernelfil du vill boota och den enhet du har rooten på
boot

Tack för tippset

Jag kollade vad det står i menu.list och den hänvisade till diskettenheten så nu går det nog bättre.
Mvh/ Tore

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-11 20:37

Jag har ett liknande problem. På hårddisk 1 har jag WinXP Home Edition. På hårddisk 2 Ubuntu. Men när jag bootar upp från första hårddisken får jag fel GRUB Loading error 15. Sen om jag bootar från andra hårddisken så får jag något felmeddelande på franska.

Jag vet inte hur man kollar det här med menu.list .. Kan någon förklara _exakt_ på hur man skriver / gör för att komma vidare? Det enda jag vill är att få igång Windows XP Home Edition. Det är en hemPC vi pratar om och jag fick inte med någon XP-skiva alls..

Jag är inte så bra på linux/unix men ladda ner en knoppix cd (iso) bränn den sedan i lämpligt brännar progr. (Nero). Bränn cd av .iso. Starta datorn med den nya cd:n i din cdrom som du valt i bios. Efter det kan du se alla hårddiskar och partitioner i datatorn. Dom går inte att skriva på i standard läge men det går att ändra. Lycka till /T.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-18 21:01

Precis så jag gjorde men jag laddade ner en version av Windows XP istället och tog bort allt därifrån och nu har jag beställt en XP-skiva och sen ska det vara bra igen.. Tack för tipset ändå.

1
Bevaka tråden