Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna på iMac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag sänker Apple listpriserna på två iMac modeller, och för första gången kan man nu köpa en iMac G4 för under 15.000 kr inkl moms.

iMac G4/700 128MB/40GB/CD-RW
11.996 kr exkl moms (- 1.200 kronor)

iMac G4/800 256MB/60GB/Superdrive
16.796 kr exkl moms (- 1.600 kronor)

Självklart är vi alla glada för att priserna gått ner och det tackar vi Apple för!

- du läste det först på 99mac.com! -

[ 07 Oktober 2002, 17:36: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • 2002-10-07 18:06

Dom har visst inte sänkt priserna på Widescreen iMacen....

Men prissänkningar kanske innebär att det vankas nya modeller runt hörnet?

/Josef

Inte nödvändigtvis

Det kan lika gärna innebära att de har sålt tillräckligt många för att betala produktionen och kan därmed sänka priserna lite grand.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
och för första gången kan man nu köpa en iMac G4 för under 15.000 kr inkl moms.

För första gången på Apple Store ja
Macoteket har ju haft iMac G4 för under 15.000 kr, inkl moms, i några veckor redan

[ 07 Oktober 2002, 18:20: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Härligt det går åt rätt håll...Kanske blir det en Imac framöver nu när det inte finns någon cube.

Apple borde ta tillbaks cuben!!!
Fattar fortfarande inte varför de övergav idén helt och hållet.
De kunde ha bättrat på den på någotvis, gjort den en aningens större, kanske...men behållit designen.

Kolla in ett databord med = en cube samt apple display plus några sticks...kolla sen in de senaste vraket i eMacen som Apple spottat ut!

What´s up?!?

Om cuben varit svår att uppgradera och kostat för mycket är jag övertygad om att Apple inte skulle ha samma problem med en nyare variant av cuben om de ville.

Quicksilver säljs ju utan skärm, så det kan ju inte vara problemet att det skulle vara för dyrt med en cube utan skärm på köpet.
Ja,ja.

G-bit

[ 07 Oktober 2002, 18:43: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Apple borde ta tillbaks cuben!!!

Word!
Cuben är det ballaste som data-designers spottat ur sig!

Men OK, när sänker de priserna på 17" iMacen?

Anders

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Apple borde ta tillbaks cuben!!!
Fattar fortfarande inte varför de övergav idén helt och hållet.
De kunde ha bättrat på den på någotvis, gjort den en aningens större, kanske...men behållit designen.

Absolut. Apple gjorde en dundertabbe som lade kuben så högt i pris. De skulle startat med "G3 Cube" åtskilliga tusenlappar lägre, och följt upp med "G4 Cube" ungefär när de kom med globen. Designen är en sak, men att kunna byta dator men behålla skärmen, eller byta en trasig skärm utan att byta dator, det saknar jag. Och jag vill kunna göra det på en TYST Mac!

Jag tror Apple kommer fattat detta! Det är just den biten som fattas i Apples produktserie: iMac UTAN inbyggd skärm, vad kan iMacen kosta utan skärmen? Det skulle ju gå som smort... men men....

iGlobe G4

Eller vad tror ni om kompaktmodell á la AMIGA? Endast TGB, med VGA, DVI och RGB ut !!!

[ 07 Oktober 2002, 20:55: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

iKey (PRO)

Kanske vore ngt det...

Själv skulle jag inte ha någonting emot att ha en X-Serve som arbetsstation... Givetvis skulle man kunna "banta" den något och införa en tystare fläkt eventuellt ingen fläkt alls. Tänk vad klockrent att ha en sådan monterad under skrivbordsskivan, kopplad till en Cinema display ovanpå skrivbordet...=)

*blöt fläck i brallan*

På nått sätt kändes allting väldigt bra tills jag läste sista meningen innanför *-tecknena.... nu känns det plötsligt väldigt inaktuellt...

Sorry!!

Det är väl så enkelt att iMac 15" inte säljer så bra och/eller att en ny 19" widescreen variant vankas som rykten gjort gällande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-08 10:10

Vore knasigt om Apple satsar på en 19" iMac när de knappt kan leverera en 17" version… Jag hade hellre sett en 17" iMac med GeForce4/Radeon 8500 kort, TV ut, 1Ghz + processor.

Citat:

quote:
Eller vad tror ni om kompaktmodell á la AMIGA? Endast TGB, med VGA, DVI och RGB ut !!![/QB]

Du menar en Powerbook utan skärm? I och för sej, det kan ju vara ett "riktigt" tangentbord med full slaglängd, och lite tyngre, men det blir svårt att göra utan att använda mini-CD/DVD och knädator-hårddiskar, och då blir det snabbt dyrt.

  • Medlem
  • 2002-10-08 19:33

En ny kub skulle vara drömmen...

Det skulle nog gå....

Då kuben kom så var den lite före sin tid och Apple borde ha insett det och väntat, det är ju nu det finns en efterfrågan.
Kuben har ju också en väldigt tidlös design

En kub med samma specifikationer som iMac widescreen och till lägre pris än motsvarande skulle nog gå hem....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
En ny kub skulle vara drömmen...

Det skulle nog gå....

Då kuben kom så var den lite före sin tid och Apple borde ha insett det och väntat, det är ju nu det finns en efterfrågan.
Kuben har ju också en väldigt tidlös design

En kub med samma specifikationer som iMac widescreen och till lägre pris än motsvarande skulle nog gå hem....

Kanske kan man inte göra en sådan rak jämförelse, men jag gör det ändå:
Apple Studio Display (17" flat panel): $999.00
iMac 17-inch widescreen LCD flat 800mhz, SuperDrive: $1,999.00
Sedan tar man helt enkelt bort skärmen och gör halvbollen fyrkantig. Vipps har man en G4 Cube på 800mhz med SuperDrive för endast $1,000.00
Personligen tror jag att en sådan skulle sälja rätt bra. I alla fall om den släppts samtidigt som iMacarn med 800Mhz kom.
Frågan är ju dock. Hade Apple sålt fler Macar eller bara förlorat inkomsterna på skärmen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
En kub med samma specifikationer som iMac widescreen och till lägre pris än motsvarande skulle nog gå hem....

Problemet med cuben bestod nog i 2 saker som jag ovan nämt.
Det hade inte gått att göra som du skriver pga storleken på cuben.

1. Den var inte tillräckligt uppgraderbar

2. Den kom utan skärm och var, trots det, dyr.

Om Apple skulle ta tillbaks cuben i sitt sortiment skulle de behöva göra en del ändringar som förmodligen skulle påverka storleken på boxen.
Vi skulle inte få den där söta miniburken. Den skulle behöva bli större om man satte i fläkt och fixade utbyggbarheten.

Jag kan naturligtvis inte säga om det skulle bli en hit idag men den skulle definitivt sälja!
Apple skulle med andra ord också få dras med beslutet om att "lägga ut" cuben igen med större skal samtidigt som de inte har en rimlig chans att avgöra nu om den gå ihop ekonomiskt. Alltså om det skulle vara ekonomiskt försvarbart.

Jag skulle köpa. Det vet jag. Men det är en helt annan sak, tyvärr.

G-bit

[ 08 Oktober 2002, 20:02: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • 2002-10-09 17:26

Är det förresten läge att köpa en iMac widescreen eller är det nya modeller på gång??

Skulle vara bra att veta så att man inte går och köper sig en dator som ersätts av en nyare 2 månader senare..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Om Apple skulle ta tillbaks cuben i sitt sortiment skulle de behöva göra en del ändringar som förmodligen skulle påverka storleken på boxen.
Vi skulle inte få den där söta miniburken. Den skulle behöva bli större om man satte i fläkt och fixade utbyggbarheten.

Utbyggbarheten är iofs en sak... men cuben är faktiskt redan förberedd för fläkt! Längst ner i ventilationsschaktet, mot den perforerade plåten på undersidan, finns utrymme och infästningspunkter för en sådan.

Cubens design är f.ö. rent genialisk... brukar själv öppna min Cube då och då bara för att beundra konstruktionen! Man blir nästan salig bara av att se lösningen med kylflänsen mot processorn och hårddisken, för att inte tala om känslan när man drar upp handtaget på undersidan! Riktigt sorgligt att en så otrolig skapelse lades ner sådär... men för att se det från den ljusa sidan är det ju en riktig raritet jag har på mitt datorbord nu

  • Oregistrerad
  • 2002-10-10 00:50

Jag skulle vilja ha en ännu mindre iBook med fler utgångar (TV osv) och utan skärm!

Kanske utan tangentbord också... hm... och ett par sladdar man kopplar in i huvudet istället för monitor... och några sladdar till fingrarna att styra med...

Okej, kanske inte, men ni hajjar konceptet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andreas L:
Jag skulle vilja ha en ännu mindre iBook med fler utgångar (TV osv) och utan skärm!

Kanske utan tangentbord också... hm... och ett par sladdar man kopplar in i huvudet istället för monitor... och några sladdar till fingrarna att styra med...

M.a.o. en VÄLDIGT platt desktop-modell

Xserve är platt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
*snip*Riktigt sorgligt att en så otrolig skapelse lades ner sådär...

Sämre modeller/produkter har kommit tillbaka.

  • Medlem
  • 2002-10-10 10:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Är det förresten läge att köpa en iMac widescreen eller är det nya modeller på gång??

Skulle vara bra att veta så att man inte går och köper sig en dator som ersätts av en nyare 2 månader senare..

Läge och läge... Oavsett när och vad man köper kan man vara säker på att det snart kommer nyare modeller som får det man köpte att verka antikt.

Köp det du behöver när du behöver det.

17" iMac komme nog att finnas kvar i sortimentet ett tag till, den introducerades ju bara för två månader sedan, och leveranserna har just kommit igång. Så nu är det absoult bra läge att beställa en sådan. Men självklart kommer den också att bli gammal och tas ur sortimentet, så är det med allt!

/M

1
Bevaka tråden