Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder från serverracket

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni känner till har http://www.mantaray.se/ ett eget serverrack där Fatboy (99mac), SlimJim (mac.se), Goose (99musik) och dom andra burkarna spenderar sina dagar. Hittade lite bilder i min mobiltelefon som jag inte gjort något med:

Nya backupdiskar på plats! Tre stycken Pleiades FW800 diskar är kopplade till varsin server och lyser blått med starka lampor. Strax till höger är en Acuta4 RAID-5 array där nya mac.se finns med iDiskar etc. För övrigt ser ni två G5:or i botten, en Xserve G5, en Xserve G4 och två Mac mini.

Om en månad har vi kastat ut G5:orna och ersatt dom med Xserve G5:or. Dessutom har det tillkommit en Xserve G5 och en Xserve G4 till hostingkunder.

Glemme och Arvid vid installationen av SlimJim - servern som innehåller nya mac.se med iDisk och Groupware-funktioner. Då var det ganska gott om utrymme, idag har "sveriges största ungdomscommunity" satt sina 72 servrar där och det är trångt & varmt

Serverhallen är riktigt imponerande med stöldskydd, brandskydd, flerdubbla gigabit-anslutningar mot internet osv. Här ser vi en display på aggregaten som reglerar fukt & värme i hallen.

"Sveriges största ungdomscommunity" har helt andra resurser än vi. Deras nya bladservrar är rätt imponerande - och VARMA! Om man fryser är det bara att ställa sig bakom ett bladrack och njuta av 65 graders värme 99mac drar några megabit som mest när det är högtryck - dom här grabbarna drar över 800mbit (!)

Ah, min vackra Xserve G5... längesen vi sågs. Det är inte lätt att ha långdistansförhållanden.

Trevligt att den ska få sällskap av några syskon!

Där skulle man inte ha något emot att göra ett studiebesök.

Ursprungligen av capojava:

Ah, min vackra Xserve G5... längesen vi sågs. Det är inte lätt att ha långdistansförhållanden.

Trevligt att den ska få sällskap av några syskon!

Varför står din Xserve i Mantarays rackskåp förresten?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-03-06 00:37

Hårdvaruporr! Sånt gillar vi.

Jag förstår att du gömt Acuta-chassit därbaki. Det ser ut som ett rymdskepp redo att släppa ut en bunt minialiens vilken sekund som helst.

Ursprungligen av johanf:

Hårdvaruporr! Sånt gillar vi.

Jag förstår att du gömt Acuta-chassit därbaki. Det ser ut som ett rymdskepp redo att släppa ut en bunt minialiens vilken sekund som helst.

Haha - vi väntar på två Cupertino QuadraRaid som kommer inom en månad. Det är 1U hot-plug SATA chassin för rackmontering som kombineras med ett RAID-0/1/5/10 kort. Då får vi RAID-10 med fyra diskar till våra Xserve G5 Cluster nodes och sparar mycket jämfört med att köpa vanliga G5:or med Apples Raidkort och ADM:er. Ansluts med SATA2 300MB/sek kabel (infiniband) som kan vara upp till 2 meter såvitt jag vet. En slags mini Xserve RAID!

Med andra ord - Acuta är en tillfällig lösning som egentligen inte lämpar sig för rackmiljö

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 10:34

"Vi har egen serverdrift i centrala Stockholm med hög redundans och säkerhet. Idag erbjuder vi endast co-location och dedicerade serverlösningar med stor valfrihet. MantaRay är en perfekt partner för reklambyråer och webbyråer som vill erbjuda sina kunder en plats för sina sajter. Läs mer om Hosting här."

Hmm fast ni båda står hos Tele-Noor hahah

Själv står vi i Telecity lite mer operatörsneutralt. Ett rack just nu, fast det är nästan fullt med servrar (Inte så mycket mac dock, Xserve är ju för dyr)

Ursprungligen av Björnström:

"Sveriges största ungdomscommunity" har helt andra resurser än vi. Deras nya bladservrar är rätt imponerande - och VARMA! Om man fryser är det bara att ställa sig bakom ett bladrack och njuta av 65 graders värme 99mac drar några megabit som mest när det är högtryck - dom här grabbarna drar över 800mbit (!)

Så med ett realtivt enkelt ingrepp skulle du kunna förstöra dagen för många lunarstormare? Hehe, lockande......

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Så med ett realtivt enkelt ingrepp skulle du kunna förstöra dagen för många lunarstormare? Hehe, lockande......

Gör det, gör det!

Håller med – snääääälla!

Har för mig att de var ganska ordentligt inlåsta... stämmer inte det Martin?

Ursprungligen av capojava:

Har för mig att de var ganska ordentligt inlåsta... stämmer inte det Martin?

Med en rejäl klubba kommer man långt...

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Med en rejäl klubba kommer man långt...

Tänk vad en ynka liten vattenpistol skulle kunna orsaka. :eek:

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Tänk vad en ynka liten vattenpistol skulle kunna orsaka. :eek:

Tror inte det är någon bra idé. Tänk hur det skulle bli om gatorna fylldes av förvirrade ungdomar som helt plötsligt inte visste vad de skulle göra av sina liv.

Ursprungligen av ohennig:

Tror inte det är någon bra idé. Tänk hur det skulle bli om gatorna fylldes av förvirrade ungdomar som helt plötsligt inte visste vad de skulle göra av sina liv.

Skjuta prick med luftgevär?

Dom känner hotet

Det är mitt fel att det blev offtopic. Förlåt Björnström!

En uppmärksam person mailade mig och tipsade att den där displayen med temperatur och fuktighet sitter på en UPS (batteribackup) och inte på ett A/C aggregat

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-10 22:00
Ursprungligen av Björnström:

En uppmärksam person mailade mig och tipsade att den där displayen med temperatur och fuktighet sitter på en UPS (batteribackup) och inte på ett A/C aggregat

Fast det stämmer väl inte riktigt? Jag skulle nog vilja säga att den är just en klimatkontroll, inte en UPS.

1
Bevaka tråden