Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket lyft!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-10 11:23

Nu har jag uppgraderat min iMac Core Duo 20" till 1,5 GB i RAM. Vilket lyft, nu är jag helimponerad! Allt känns mycket kvickare. Framför allt Front Row känns mycket rappare och startar snabbare. iPhoto startar och stängs av snabbare lika så. Så sitter du nu med 512MB ram, uppgradera!

Jag funderar på att göra samma sak. Har hört att man bör ha lika stora minnen i annars kan det bli problem? Har inte råd att köpa 2GB nu och vill inte endast uppgradera med 512MB. Men om det fungerar bra med 1GB+standard kanske man kan köra med det till man har råd med ett nytt 1GB eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-10 11:39

Det blir inga problem med olika minnesstorlekar (förutsatt att minnet är av rätt typ osv) Däremot får du en förbättring (dual channel) om du har likadana minnen. Tveksamt dock om det är värt det. Grundminnet på 512 + en egenköpt 1 GB verkar vara det mest kostnadseffektiva.

Ursprungligen av oskard:

Det blir inga problem med olika minnesstorlekar (förutsatt att minnet är av rätt typ osv) Däremot får du en förbättring (dual channel) om du har likadana minnen.

Vad menas med att den jobbar med Dual Channel med lika stora minnesmoduler? Ser man nånstans vilken mode datorn jobbar i?
har fö. oxå klämt i en 1Gb i min Duo och prestandan ökade högst påtagligt. Särskilt med universal-apps är datorn helt enkelt blixtsnabb, ett rejält lyft jämfört med iMac G5!

Ursprungligen av bruksarn:

Vad menas med att den jobbar med Dual Channel med lika stora minnesmoduler? Ser man nånstans vilken mode datorn jobbar i?

Hittade detta:
"Dual-channel memory utilizes two funnels (and thus two pipes) to feed data to the
processor, thereby being able to deliver up to twice the data of the single funnel. With
two funnels or channels, data is transferred 128 bits at a time. "
http://www.kingston.com/newtech/MKF_520DDRwhitepaper.pdf

Ursprungligen av bruksarn:

Vad menas med att den jobbar med Dual Channel med lika stora minnesmoduler? Ser man nånstans vilken mode datorn jobbar i?
har fö. oxå klämt i en 1Gb i min Duo och prestandan ökade högst påtagligt. Särskilt med universal-apps är datorn helt enkelt blixtsnabb, ett rejält lyft jämfört med iMac G5!

Läs här så kanske det klarnar med betydelsen av vilka minnesmoduler man använder.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300082

Ursprungligen av Skummi:

Läs här så kanske det klarnar med betydelsen av vilka minnesmoduler man använder.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300082

Den här artikeln verkade bara gälla tidiga iMac G5...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 21:11

I valet mellan att få dual channel (som sägs ge 5-10% bättre minnesprestanda i praktiken om jag förstått det rätt) och att få mer minne skulle jag välja mer minne.

Jag är övertygad om att 1,5 GB single channel är bättre än 1 GB dual channel. Dual channel är en bonus om man ändå tänker ha 2 lika stora minnesmoduler.

Det bästa på iMacen är såklart 2 GB dual channel.

En 64-bits processor som G5 kräver att minnen sätt i parvis. Gäller inte 32-bit.

1
Bevaka tråden