Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radius PowerView SCSI Drivrutin

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Jag är på desperat jakt efter drivrutiner till Radius PowerView. Den här grafikadaptern kopplas på SCSI-bussen, och vips har jag bla VGA ut från min gamla mac som komplement till 9"-skärmen.

"PowerView is a SCSI-based adapter originally designed to let the Mac Classic II, and Powerbooks 140 & 170 to drive an external monitor. It supports the Mac Classic II, the Powerbook 140, 145, 145b,160,165, 170, 180 and 180c."

I en annons jag hittade påstår säljaren att den även funkar till SE/30!

Det skulle vara fint om någon har dom här drivrutinerna och jag kunde få en kopia, eller om någon vet var man kan få tag i dom.

Kanske någon vet var man kan få tag på teknisk info om kortet så kan jag kanske skriva ihop nåt själv, det vore fint att visa lite färger med min kära SE/30!

Det här är för övrigt mitt första inlägg på forumet! /Gunnar

Sådär ja!

Nu visar SE/30 färger, visst går 800x600x256 lite trögt men det finns ju fler lägen som inte drar lika mycket kräm. Alla som har en gammal SE/30 och vill använda den med färg ska kolla in det här kortet, jag tror inte att det är lika svindyrt att ha tag på som de inbyggda specialgjorda korten för SE/30.

Det var som sagt VÄLDIGT omständigt att få tag på drivrutinerna, men plötsligt fanns dom bara där

http://www.vintage-box.de/Download/radius/software/mac/PowerView/PowerView2.1.sea.hqx

Om den här länken inte funkar i framtiden, så kan jag sända filen åt dig, skicka ett snällt mail så ska jag fundera på det

Eftersom drivern är gjord för ovan nämnda modeller så ville den inte installera "användarvänligt", så jag flyttade filerna till systemmappen för hand, de fanns i en underkatalog på disken. (SCSIProbe, PowerView - RadiusWare verkar inte funka på SE/30 men det behövs inte heller, det är vara för att hantera en speciell sorts skärm som du förmodligen inte har...)

En knasig grej var att drivrutinfilen ovan bara innehåller två textfiler och en .img-fil. Jag skaffade Apple Disk Copy 6.3.3 för att mounta den och sen kom jag åt filerna.

Jag måste säga att jag har blivit glad färre gånger än jag har blivit riktigt förbannad under tiden att jag pillat med det här. En halv veckas intensivt letande från 8-02, tack vare att jag jobbar timmar och inte haft jobb. Men det gav utdelning, det ser jävligt fint ut med mina båda skärmar!

Slit era 68k-macar med hälsan! /Gunnar

1
Bevaka tråden