Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Är ni nöjda med era MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-03 01:43

Då har man läst kommentarer där folk är glada över att ha fått dem, vissa klagar på att datorn piper, andra inte, någon sa att skärmen inte var särskilt böjbar, problem? Efter lite testande av datorn, hur känns det? Är ni nöjda över ert köp, eller tycker ni att den har lite för många småfel för att ha kostat så pass mycket?

Jag går själv och funderar på att köpa en MacBook Pro 1,83GHz (och uppgradera till 100GB HDD, för att senare lägga till mer RAM-minne) - men den kostar ju så nedrans mycket. Jag har funderat på att vänta till första april för att se vad som kommer. En 13" MacBook skulle helt klart vara intressant rent prismässigt, men om jag ska vara ärlig är det trots allt 15" jag vill ha. Enda anledningen till att köpa en mindre variant är priset, för jag bär inte omkring på datorn tillräckligt mycket för att behöva en så pass liten. Datorn är kommer vara den enda jag använder och då är det helt klart bekvämare att ha en 15"-skärm. Jag hade visserligen en iBook 12" förut, och jag klarade mig ju med skärmytan, men varje gång man ser en 15" PowerBook blir man lite avundsjuk. Prestandamässigt är MacBook Pro egentligen overkill, men jag hade tänkt behålla datorn i flera år, och det kan vara skönt att vara framtidssäker.

Så vad har ni för tankar om era datorer, är ni nöjda?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 03:35

Jag är fruktansvärt nöjd. Detta är min fjärde Powerbook och det är utan tvekan den jag har haft minst klagomål på. Jag vet inte om jag har haft tur men jag har inga problem med störande ljud från skärmen.
Datorn är så gott som knäpptyst, är tokigt snabb och blir inte direkt varm heller.

Jag var väldigt nöjd med den i en halvtimma tills den slutade att fungera.
Den var grymt snabb i Safari och de andra iLife programmen och min
tjöt inte det minsta från vare sig skärm eller dator.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 09:30

min tjuter lite irriterande ibland bara men jag är helnöjd med datorn. Ruskigt snabb och pålitlig även genom rosetta. Jag har en 1.83, 1 gig ram och kan säga att det är det bästa köp jag gjort.

//

mvh

Jag är helnöjd med min Macbook, den är knäpptyst (jämfört med min gamla Powerbook G4 15" 1,25) och känns ruskigt snabb med program som iPhoto, iTunes och Safari. Måste dock parallelköra den med min gamla PB då Adobe CS2 och andra nödvändiga program är tokslöa i Rosetta.. Lite tråkigt men det ser bra ut på skrivbordet.

Vad gäller priset är det förvisso högt (2.0 Ghz, 2 Gb RAM) men eftersom jag hittills inte haft några problem (ta i trä) med datorn känns det som välinvesterade pengar i en dator som jag ämnar ha i drygt två år och kommer arbeta med dagligen (student).

Nöjd!

Jag har haft min i några timmar nu och är hel nöjd! (1,83/512)
Allt går supersnabbt och datorn är i det närmaste helt tyst, nästan så man undrar om den jobbar eller har dött...Lite varm blir den men inte i närheten av de PC datorer som jag provat...

Mer minne kommer på tisdag eller nått så då blir det nog ännu bättre...

Front Row är helt underbart! Och signalen i Airport är på full styrka i hela lägenheten!

Skärmen är det bästa jag sett bland bärbara! Oj oj vilken styrka!

Vad gäller batteriet så höll det i ca 3,5 timmar utan kaliberiing. Då grejade jag lite i Garageband, surfade och gjorde en massa inställningar. Jag hade ungefär halva tiden intälld på "Bättre prestanda" och andra halvan på "Längre batteritid"...Skall bli kul att se om den håller sig längre efter kalibering...

Jag är helnöjd!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 14:44

Ska man inte..

Ursprungligen av Jerry Boman:

Vad gäller batteriet så höll det i ca 3,5 timmar utan kaliberiing. Då grejade jag lite i Garageband, surfade och gjorde en massa inställningar. Jag hade ungefär halva tiden intälld på "Bättre prestanda" och andra halvan på "Längre batteritid"...Skall bli kul att se om den håller sig längre efter kalibering...

Kalibrera det absolut första man gör för att det ska funka?! Så har det varit med andra prylar som ska laddas fullt första gången, helst oanvänt. Kanske det är annorlunda här?!

Förtyligande...

Ursprungligen av Rytterfalk:

Kalibrera det absolut första man gör för att det ska funka?! Så har det varit med andra prylar som ska laddas fullt första gången, helst oanvänt. Kanske det är annorlunda här?!

Ja alltså det var det jag gjorde, man kan använda datorn under tiden man drar ur batteriet...allt enligt det lilla häfte som följer med i kartongen

Men enligt samma häfte så behöver man inte kalliberara fören "någon gång under första veckan" man har datorn....

Den som lever få se om batteriet är bra efter ett år.

extra!

Tillägg till hyllningarna:

PS funkar utmärkt! Jobbade lite med en hyffsat stor bild, tagen med Canon350D, och det är snabbt som vinden. Lite segt i uppstarten dock....

Det går snabbare är de PC jag jobbar med normalt, de är 3,0Mhz...

Tilläggas bör att min andra Mac är en 400mhz Imac så den kanske man inte skall jämföra med
Men för alla er därute som mest anväder PS privat så kommer ni tycka det går superfort!

Nu är jag mest lite undrande till om ett USB klaviatur kan funka med "Booken"...De i musikaffärerna verkar inte veta.... vissa säger att det OSX har det inbyggt och andra säger att det måste komma nya drivrutiner. Jag undrar ju såklart om det inte måste till drivrutiner när klaviaturen har en herrans massa extra knappar och reglar som man kan adressera till olika kommandon i tex Garageband.

Och så får jag inte Flash at funka i Safari... och väntan är stor på Firefox(Intel)

Ursprungligen av Jerry Boman:

Och så får jag inte Flash at funka i Safari... och väntan är stor på Firefox(Intel)

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=94081 kanske?

Jag är också otroligt nöjd med min. Fläktljudet är verkligen obefintligt, även om processorerna jobbar på maxnivå... De två kärnorna har legat på en arbetsbelastning på ca 98% de senaste tre timmarna, och jag hör knappt att datorn är igång. Fantastiskt!

Emulering fungerar allt som oftast smärtfritt, men jag ser ändå fram emot den dagen då t.ex. Skype kommer i en Intel-version. Som någon ovan nämnde så är just uppstartstiden av PPC-kompilerade program den mest störande faktorn. Väl igång funkar de oftast finfint.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-08 23:16

Jag är nöjd med datorn förutom att den verkar ha det där digitala ljudet många har snackat om. Ljudet uppstår bara när datorn inte belastas något. Är ett ganska irriterande ljud undrar om man kan få det åtgärdat?

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-09 13:27

Nu verkar ljudet ha försvunnit helt, tack och lov, hoppas jag slipper höra det igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-09 16:16

Jag har haft lite problem med att datorn låser sig. Två gånger har skärmen fyllts med ett rosa mönster och efter det verkar datorn ganska låst. Inte helt, men typ fruktansvärt långsam. Jag har tvångsomstartat datorn och sedan har den funkat.
Vidare har jag provat att installera minne, UDM 1GB, men det verkade inte vara kompatibelt (datorn vägrade starta och lampan i lock-knappen blinkade.) Men annars är datorn super...

ookk:
Snälla, om du kan komma på vad du gjort för att bli av med ljudet så dela med dig av kunskapen. Jag stör mig nåt oerhört på ljudet (som du säger, det upstår bara när datorn inte belastas).

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-11 14:27
Ursprungligen av Converge:

ookk:
Snälla, om du kan komma på vad du gjort för att bli av med ljudet så dela med dig av kunskapen. Jag stör mig nåt oerhört på ljudet (som du säger, det upstår bara när datorn inte belastas).

Jag misstänker nästan att det är någon form av inkörningsgrej, för nu hör jag aldrig mer ljudet även fast jag startat om datorn.

Det fungerade att aktivera web-kameran för att bli av med ljudet när jag hade det dock.
tex med den här http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060228084701105&lsrc=osxh det räckte att öppna och stänga den widgeten så försvann ljudet.

Jag är sååååå sugen på att lägga en beställning på en MacBook Pro men den här historien med missljud gör att jag tvekar lite till Rev. A modellen. Själv har jag en iMac G5 som "reparerats" 4 ggr för det s.k. moppeljudet i CPU-fläkten men den låter fortfarander likadant.
Så jag är lite misstänksam mot att Apple kommer att fixa det här med MacBooken. Alla med moppeljudet (och det var verkligen många) gick och hoppades in i det sista men det kom aldrig någon lösning för Rev. A-modellen.

Jag vill verkligen ha en MBP men man vill ju inte ha två datorer med irriterande ljud.
Ska man våga beställa ett exemplar?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-10 11:02

Jag har inget ljud alls & jag var livrädd för detta (jobbar med audio). Min är den tystaste jag nånsin ägt. Den vänstra fläkten susar knappt hörbart. Läste nånstans att det inte var mätbart. Bästa burk jag haft...

Ursprungligen av DaPhox:

Jag har inget ljud alls & jag var livrädd för detta (jobbar med audio). Min är den tystaste jag nånsin ägt. Den vänstra fläkten susar knappt hörbart. Läste nånstans att det inte var mätbart. Bästa burk jag haft...

Skönt att höra! Det är kanske lätt att få en skev bild av antalet felande exemplar. Speciellt när man kollar på diskussionsforumet på apple.com. Det finns en tråd där om missljudet som snart är uppe i 500 inlägg och man får lätt för sig att en majoritet av maskinerna felar.

Jag lägger nog min beställning efter 1:a april. Inte för att jag tror att det kommer någon ny MacBook Pro men man kan ju aldrig vara riktigt säker på vad karlfan* hittar på.

*=Steve Jobs

Ursprungligen av daniel_side:

Skönt att höra! Det är kanske lätt att få en skev bild av antalet felande exemplar. Speciellt när man kollar på diskussionsforumet på apple.com. Det finns en tråd där om missljudet som snart är uppe i 500 inlägg och man får lätt för sig att en majoritet av maskinerna felar.

Jag lägger nog min beställning efter 1:a april. Inte för att jag tror att det kommer någon ny MacBook Pro men man kan ju aldrig vara riktigt säker på vad karlfan* hittar på.

*=Steve Jobs

Jag väljer samma strategi som du, beställer efter första april. Förhoppningvis har det lösts lite problem till dess och eventuellt kommer det någon kul nyhet då. Nedräkning pågår!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-10 11:24

Jag hade läst allt om de där missljuden, men jag väntade med att köpa min till igår (över disk) & tror att vissa grejor redan blivit fixade. Har dock en känsla av att 1a skeppningen var kass & att de senare burkarna möjligtvis har ett annat familjenummer.

Det 1a jag gjorde var att köra "hardware-testet" (i butik) som visade sig vara felfritt till skillnad från massor på nätet. Nåt är definitivt skumt med dessa...

Ursprungligen av DaPhox:

Jag hade läst allt om de där missljuden, men jag väntade med att köpa min till igår (över disk) & tror att vissa grejor redan blivit fixade. Har dock en känsla av att 1a skeppningen var kass & att de senare burkarna möjligtvis har ett annat familjenummer.

Det 1a jag gjorde var att köra "hardware-testet" (i butik) som visade sig vara felfritt till skillnad från massor på nätet. Nåt är definitivt skumt med dessa...

Var köper man över disk, är du också i Japan??? (som någon annan som just köpte en i butik)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 11:52
Ursprungligen av akerstrom:

Var köper man över disk, är du också i Japan??? (som någon annan som just köpte en i butik)

nä, köpt i Norrköping på DS Store. De kanske har några kvar(?)...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 19:58

Hur funkar MacBook Pro med externa hårddiskar? Powerbooken har problem att driva dom om man kopplar till USB har jag förstått.

Är det 2.5"- eller 3.5"-enheter du menar?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-11 17:50

Gissar utan några belägg att det kan vara relaterat till processorns nap-inställning. På powermacar som vi kör med digidesigns 002:a så får man ett missljud om man tillåter processorn att napa vid låg belastning. Det löser vi med CHUD tools som säger åt datorn att inte napa.

Finns dock inte den inställningen i chud för intel än.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-11 18:53

jag ringde till apple för att få bukt på ptoblemet. Fick ett sorts fel med apple hardware testet och support sa att jag skulle lägga in den på service. Ljudet är ritkigt irriterande men löser det med widgeten mirror. Support sa at dem inte hade ngn aning om vad problemet var

Lustigt, jag gjorde ett hardware-test nyss utan att få några fel. Dock så verkar webcam-tricket funka. Skumt med sant. Fast det känns ju inte som en solid lösning direkt...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-11 20:22
Ursprungligen av Converge:

Lustigt, jag gjorde ett hardware-test nyss utan att få några fel. Dock så verkar webcam-tricket funka. Skumt med sant. Fast det känns ju inte som en solid lösning direkt...

nej det blir ganska irriterande att göra så efter ett tag

Ang. skärmljudet så gjorde jag en skum upptäckt ikväll. När jag surfar så verkar det låta mer när jag är inne på sidor som det finns svarta element i (tex den svarta mac mini-annonsen längst uppe på den här sidan). Har jag denna sida uppe i en tabb och en vit sida med text öppen i en annan tabb kan jag sätta igång ljudet från skärmen och stoppa det genom att tabba fram och tillbaka (detta förutsatt att jag har skärmstyrkan på mindre än max givetvis.). VÄLDIGT skumt om ni frågar mig, jag ska ringa Apple i veckan iallafall; det är svårt att vara nöjd med produkten under nuvarande former...

Dock så kan det ju vara positivt att man kan få bort det andra pipandet genom att slå på kameran. Det torde ju betyda att problemet är mjukvarurelaterat på nåt sätt.

Bevaka tråden