Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min PM G4 "Quicksilver" vill inte starta

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2006-03-08 15:47

Jag köpte en Power Mac G4 733Mhz "Quicksilver" av en kille igår. När jag kopplat ihop alla tillbehör och skulle slå på strömmen ville den inte gå igång. Den visade en tendens till eventuellt liv genom att processorns kyl-fläns spann några varv och att standby knappen lös då den hölls intryckt, men sen vart det tyst. Efter 10-20 försök gick datorn igång och fungerade som en dator skall. Men när jag gjorde ett försök att få igång den idag misslyckades jag trots ett stort antal försök.

Jag misstänker att datorn är ganska trött efter ett slitsamt liv på ett kontor och försäljarens gissning är att det inbyggda batteriet är slut.

Någon som känner igen det här scenariot?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 16:28

Gissar också på batteriet. Du kan även testa med att trycka på Cuda-knappen på logikkortet.

Fast om processorns kylfläns snurrar låter det allvarligt.

Ursprungligen av Konrad:

Gissar också på batteriet. Du kan även testa med att trycka på Cuda-knappen på logikkortet.

Fast om processorns kylfläns snurrar låter det allvarligt.

Haha ja det låter inte bra.

Men CUDA, eller PMU eller vad det står, ska vara grejen.

Liknande symptom hade min, det visade sig att det var moderkortet som var dött. Hur mycket gav du för den?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 18:47

Det behöver inte var det. Jag gissar på batteriet ändå, Om det är en Quicksilver och om batteriet aldrig är bytt så är det nog det. Ett tryck på CUDA-knappen efter batteribyte kan behövas också.
Fast, som sagt, om processorns kylfläns snurrar så behövs det nog större ingrepp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-08 19:14

Har du tur, så är det bara batteriet, annars är det nog strömaggregatet som har lagt av, det var det på den vi hade, precis samma symptom.

  • Avstängd
  • 2006-03-08 20:07

Suck, jag har testat att byta batteri och trycka in CUDA-knappen efter bytet. Resultatet är fortfarande detsamma...

Kylflänsen snurrar bara 2-3 varv då man försöker starta.

Jag betalade 2800kr för maskinen. Verkar som jag får gå tillbaka med den.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-08 22:02

Verkar så.
Da er det nog strømaggregatet som er paj.
Precis samma problem som vi hadde med vår, vi bytte batteri, og resate det som kunne resettes, utan framgång. Till slutt visade det sig at det var strømaggregatet som var paj.
När man startar, snurrar fläktarna till, och nån enstaka gång startar datorn, och funkar typ 15 min, för så att tvärdö.

Om jag vore du, ville jag ha gått tillbaka med den snabbast möjlig, och krävd pengarna tillbaka.

Förmodligen är det mest ekonomiska för säljaren att helt enkelt slakta den. Nu vet vi givetvis inte vad som är fel men dessa är ungefärliga priser på eBay.
Moderkort: $200-$230
Minne (sälj lokalt istället): 150-200:-/256-MB-sticka
grafikkort: $10 (om någon vill köpa, tveksamt)
Nätagg: $90-120 (om det nu fungerar)
CPU: $50-65
Chassi: 500:- till glad pc-moddare?

Svenska priser borde ligga lite högre men samtidigt är marknaden liten så det kanske kan bli svårt att bli av med delarna? Kan tipsa om en kille här på forumet, MaickeMac, som kanske är intresserad av moderkortet. Skicka ett pm till honom och kolla.

Om vi antar att nätagget är trasigt får han ändå tillbaka runt 3000:- för delarna. Jfr. detta med att köpa ett nytt nätagg till den för runt tusenlappen.

Om intresserad skulle jag kunna hjälpa till med försäljningen på eBay eftersom jag har gjort ett tiotal affärer iaf och intressenter förmodligen har större förtroende för mig än för någon som är helt nyreggad.

  • Avstängd
  • 2006-03-09 00:07

Tack för alla svar vänner!

Jag ska först och främst se om jag kan få igenom ett återköp av killen, men om han av någon anledning skulle trilskas med det så får det väl bli att slakta den, och därmed blir väl en e-bay auktionering aktuell...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-09 12:06

Har du testat att dra ur alla perifera enheter utom skärm och tangentbord?

Har du testat med Karma? Gör rätt åt andra, och man kanske inte råkar ut för så mycket själv.

Jag betalade 400:- för en Airport Extreme kort som Jimz hade tillsalu här på 99Mac.

För en vecka sedan fick han pengar i förskott. Han lovat 2 ggr att skicka den till mig, det har han inte gjort. Och svarar nu inte på mail. Inte alls kul att betala pengar till en och sen få inget... speciellt när man blivit lovat och är i BEHOV av den. Svarar inte på min mail, men har tid att posta har med egna problem??? har alltid kunnat och tycker man borde kunna lita på varandra i mac världen lite mer än i andra sammanhang.

Ursprungligen av Paul Fisher:

Har du testat med Karma? Gör rätt åt andra, och man kanske inte råkar ut för så mycket själv.

Jag betalade 400:- för en Airport Extreme kort som Jimz hade tillsalu här på 99Mac.

För en vecka sedan fick han pengar i förskott. Han lovat 2 ggr att skicka den till mig, det har han inte gjort. Och svarar nu inte på mail. Inte alls kul att betala pengar till en och sen få inget... speciellt när man blivit lovat och är i BEHOV av den. Svarar inte på min mail, men har tid att posta har med egna problem???

Hmm, jag skulle själv lägga bud på nån av delarna han har annons på men nu drar man sig ju för det... Återkom med hur det går för dig!!

  • Avstängd
  • 2006-03-15 02:02
Ursprungligen av Paul Fisher:

Har du testat med Karma? Gör rätt åt andra, och man kanske inte råkar ut för så mycket själv.

Jag betalade 400:- för en Airport Extreme kort som Jimz hade tillsalu här på 99Mac.

För en vecka sedan fick han pengar i förskott. Han lovat 2 ggr att skicka den till mig, det har han inte gjort. Och svarar nu inte på mail. Inte alls kul att betala pengar till en och sen få inget... speciellt när man blivit lovat och är i BEHOV av den. Svarar inte på min mail, men har tid att posta har med egna problem??? har alltid kunnat och tycker man borde kunna lita på varandra i mac världen lite mer än i andra sammanhang.

Jo tack Paul, jag tror på karma. Gör du? Då kunde kanske du ta en minut att uppdatera den här tråden eftersom du har fått din förklaring?

Detta är väl främst riktat till Paul men det verkar vara en öppen dialog i detta ämne som gäller.

Anledningen till varför du inte fått svar på dina mail mellan 9:e och 13:e mars är att jag varit bortrest och oförmögen att hålla mig uppdaterad.
Notera att en bekräftelse "Jag går och postar kortet imorgon förmiddag till adressen du uppgav!" (5:e Mars) var det sista som sades i vår mail-dialog och det var exakt vad jag gjorde, det finns inget löfte om att jag skulle skickat det vid ett annat tillfälle varken innan eller efter.
Du kan ju ta tillbaka att jag som du säger "hade lovat att skicka det 2 gånger men inte gjort det"
Notera även att mina senaste inlägg här i 99mac (som nog var det absolut sista jag gjorde på nätet innan avresa) skrivits nästan precis samtidigt som ditt mail till mig om att kortet inte dykt upp ännu. Dålig tajming!

Alldeles nyss läste jag ett mail från en glad kille som tackade för en väl skött affär.

Tyvärr kan jag inte ta på mig ansvaret för att Posten slarvar bort någon promilleenhet av sina klienters sändningar, jag kan bara göra det som är möjligt för att öka chansen att det dyker upp igen liksom du. Shoot the messenger!

Senast redigerat 2006-03-15 02:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-15 07:24
Ursprungligen av Jimz:

Jo tack Paul, jag tror på karma. Gör du? Då kunde kanske du ta en minut att uppdatera den här tråden eftersom du har fått din förklaring?

Detta är väl främst riktat till Paul men det verkar vara en öppen dialog i detta ämne som gäller.

Anledningen till varför du inte fått svar på dina mail mellan 9:e och 13:e mars är att jag varit bortrest och oförmögen att hålla mig uppdaterad.
Notera att en bekräftelse "Jag går och postar kortet imorgon förmiddag till adressen du uppgav!" (5:e Mars) var det sista som sades i vår mail-dialog och det var exakt vad jag gjorde, det finns inget löfte om att jag skulle skickat det vid ett annat tillfälle varken innan eller efter.
Du kan ju ta tillbaka att jag som du säger "hade lovat att skicka det 2 gånger men inte gjort det"
Notera även att mina senaste inlägg här i 99mac (som nog var det absolut sista jag gjorde på nätet innan avresa) skrivits nästan precis samtidigt som ditt mail till mig om att kortet inte dykt upp ännu. Dålig tajming!

Alldeles nyss läste jag ett mail från en glad kille som tackade för en väl skött affär.

Tyvärr kan jag inte ta på mig ansvaret för att Posten slarvar bort någon promilleenhet av sina klienters sändningar, jag kan bara göra det som är möjligt för att öka chansen att det dyker upp igen liksom du. Shoot the messenger!

Detta luktar inte snyggt. Se till att Paul får sitt kort Jimz. Här på 99Mac så lurar vi inte varandra.
Då är man smoked.

Om du har skickat något kort så har du väl något bevis för det från posten. Det vanliga 2 frimärken i lådan grejset köper vi inte. Den har vi hört förut.

Så ta och nyktra till från din promillehalt omgående och gör rätt för dig Jimz. Paul ska ha sitt kort om han har förskottsbetalat för det. Paul har säkert bevis för det.

Skärpning

  • Avstängd
  • 2006-03-15 12:09
Ursprungligen av CUBEIS:

Detta luktar inte snyggt. Se till att Paul får sitt kort Jimz. Här på 99Mac så lurar vi inte varandra.
Då är man smoked.

Om du har skickat något kort så har du väl något bevis för det från posten. Det vanliga 2 frimärken i lådan grejset köper vi inte. Den har vi hört förut.

Så ta och nyktra till från din promillehalt omgående och gör rätt för dig Jimz. Paul ska ha sitt kort om han har förskottsbetalat för det. Paul har säkert bevis för det.

Skärpning

Hur kan du påstå att jag luras när det är ganska uppenbart att det finns en liten risk att sådant här händer? Jag förnekar inte att Paul har betalat för kortet redan, det var liksom dealen. "Skickas efter förskottsbetalning". Kortet är skickat och varken jag eller paul har det och det innebär väl att vi båda har blivit lurade?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 14:41
Ursprungligen av Paul Fisher:

Har du testat med Karma? Gör rätt åt andra, och man kanske inte råkar ut för så mycket själv.

Jag betalade 400:- för en Airport Extreme kort som Jimz hade tillsalu här på 99Mac.

Ytterligare en som betalat i förskott och blivit lurad/inte fått sina grejer. Suck.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 07:55

Det händer faktiskt att Posten försnillar brev. Under det senaste halvåret har två brev som jag postat innehållande Cds försvunnit.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 12:16

Eftersom du inte kan bevisa att du skickat det är det renhårigast att betala tillbaka pengarna. Skicka allt sånt som rek och lägg portot på priset.

  • Avstängd
  • 2006-03-15 21:54

Ja men hej jag heter Jimmy och jag blåser folk på mac-forumet 99Mac som jag varit medlem på i sen hösten 2004, jag lämnar ut mina personuppgifter och håller tummarna på att jag ska lyckas komma undan med den här scamen på HELA 400 kronor. för det vore ju så VÄRT!

Vänta lite med lynchningen tack.

Ansvar och Tilllit

Ursprungligen av Jimz:

Ja men hej jag heter Jimmy och jag blåser folk på mac-forumet 99Mac som jag varit medlem på i sen hösten 2004, jag lämnar ut mina personuppgifter och håller tummarna på att jag ska lyckas komma undan med den här scamen på HELA 400 kronor. för det vore ju så VÄRT!

Vänta lite med lynchningen tack.

Kanske dags at muta lych mobben.

Forftarande ingen kort dykt up. inte heller hört från jimz mer än här i forum inför alla.
Lika bra forsätta här då eftersom tvätten hänger ute för alla redan. Och verkar interesserar många.

Avtalet var:

Jag bjöd 300 först, Jims säger 400, så för att mötes i mitten gör jag det som senare visar sig vara misstaget.
Jag erbjuder att köpa airport kortet för 400:- OM säljaren (jimz i detta fallet) står för portot till mig, det betyder för mig att ansvaret för kortet kommer fram är säljarens,
det kostar 45:- extra för REK och då kommer det fram! formodligen ett bra val för säljaren som har ansvaret att skicka saker av värde som folk lägt ut pengar i förväg för??? (400-porto = ca mitt emellan 300-400) hade varit bättre att säga 350+jag betalar portot 45+11 kr. sak samma men då hade jag haft kortet idag formodligen?

För mig låter det rätt att den som står för frakt ansvar, som väljer att inte betala för någon annan att ta ansvaret så ska då betala tillbaka pengar till mig. Hade försändelsen försvunnit när den var försäkrad så hade sändaren fått ersättningen, inte mottagaren, likså är det bara sändaren som kan reklamera. (som jimz har sagt han skulle göra)

Maskinen som skulle ha kortet står här fortfarande för jag har inte råd att lägga ut till en kort till. Hade jag sagt, ok! jag betalar 400 plus portot då hade jag sagt till dig hur du skulle skicka och då skulle jag haft ansvar för det. (jag hade betalt 45:- för REK, men annars hade inte gnällt om det hade försvunnit)

Och hela att jag kännde mig lurad kan jag inte hjälpa för jag hörde inget ifrån dig på en lång tid efter jag betalde. Det finns ingen telefon, andress eller något annat sätt att få fatt i dig förutom här och gmail, som inte besvarades. (finns faktist INGA personuppgifter för Jimz, Jag skrev till 99mac och försökt se om jag kunde få iallafall få veta vilket stad eller något mer än namnet men fick inget svar, så verkar som man är rätt annonym här ändå)

Jag har betalt i förskott säkert mer än hundra ggr genom åren och inte haft otur. Mest tror jag för Mac (och innan det C-64) folk är annorlunda och ser ut för varandra. Tror fortfarande det är sant, men tydligen är det inte mac folk på Posten. Men hur forklarar man att de ville ha en airport extreme kort?

nu bablar jag, hoppas det löser sig på ett bra sätt. Ibland gör det det, ibland gör det det ändå. Men jag sitter här utan makt att påverka situation, Hör inget om mina pengar förutom här i denna numera off topic forum.

Paul

uppdatering

fortfarande inte en knyst af Jimz.. lovat reklamera på posten, inget bevis på att detta är ens gjort..

och inte ens hyfs nog för att skriva och höra hur det går.. men varför ska han.. han sitter fint med pengarna.. hoppas han blev lyckligare av att spendera de än att jag blev för att kasta bort dem.. våre jag honom hade jag erbjudit en kompromis lösning... han blev av (förmodligen) med kortet, jag blev av med pengar.. låter vettigt att dela på förlusten...

en som fortfarande känner sig lurad

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 21:57

Hela nio inlägg också. 0,02 inlägg om dagen. Du är i sanning en flitig 99macare.

  • Avstängd
  • 2006-03-16 14:01

Ja, jag är en relativt flitig 99macare... Som du kanske vet så innehåller sidan ett vädigt bra köpes/säljes forum, intressanta nyheter och är en rik kunskapsbank inom det specifika ämnet.
Det är först nu mina inlägg kommer eftersom mina enheter just har börjat strula och behöver expertishjälp av andra 99macare.

Vem vet, jag kanske får ett intresse för ett medlemskap i flest-inlägg klubben i framtiden.
Det du bevittnar just nu är en lavinartad frammarch till ett oavsiktligt sådant...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 14:10

De som har läst denna tråd kommer nog i alla fall att vara tveksamma om du lägger ut delar från din G4 till försäljning.

  • Avstängd
  • 2006-03-17 15:00

Kom och köp!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-03-29 20:14

Snälla, tänk lite innan ni postar och klagar på en person.

Killen har varit reggad sen 2004 och har enligt er lurat en kille på 400kr. En jävligt dålig deal enligt mig varför inte lura någon på några tusen istället? Och varför vara medlem sen 2004 för att lura någon på 400kr 2år senare?

Sen spelar det väl inte någon större roll hur många inlägg man har? Till skillnad från vissa är post-hunters och spammar vilt (vilket märks mycket väl i den här tråden).

Ställer mig inte på någons sida men vill att ni kanske tänker en minut eller två innan ni börjar spotta ur er massa saker.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 10:34

Har du inte fått hans personnummer? Du borde ju kunna ta reda på adress och telefon nr. lättare o prata via telefon än via epost tycker jag när man gör affärer online.

Sen så även ifall det inte är skickat som rekomenderat så kan väl posten göra en sökning efter ett brev ifall du ber dom och kolla ifall den kanske har fastnat någonstans eller ifall det aldrig har skickats? Eller det kanske inte går?

//Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-19 19:38

Hur gick det till slut?

hur det gick

Vet inte om du vill veta om Jimz Dator eller om min Airport Extreme kort...

för min del så gick det dåligt - ser Jims säljer saker fortfarande här.. hoppas ingen förskotts betalar

fick värken vara eller pengar -

btw det finns många intressanta fall på http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/shownews.aspx?groupId=1 under bedrägerier.

Bevaka tråden