Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper rackservrar

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har äntligen släppt de redan beryktade 1U (1,75 tum) höga rackservarna. De släpptes på en speciell presskonferens endast för detta.

De tekniska specifikationer som servarna har är följande:

• 1 eller 2 st 1 GHz G4 processor
• 256 KB L2 Cache på 1 GHz per processor
• 2 MB DDR-SDRAM L3 Cache per processor
• Från 256 MB PC2100 DDR SDRAM upp till 2 GB
• 2 st 64 bitar/66 MHz PCI-kortplatser
• 1 st 32 bitar/&& MHz PCI/AGP-kortplats
• 2 st Gigabit Ethernet portar, en på moderkortet och en på ett kort i PCI/AGP-kortplatsen
• ATI PCI-grafikkort med 32 MB VRAM
• 3 st Firewireportar
• 2 st USB portar
• 1 st DB-9 port
• 1 st VGA-port

Hela paketet börjar sin prisskala på $2999.

Kommentar ifrån Martin nedan:
Xserver är verkligen ett stort steg framåt för Apple, det har saknats ett motiv att köpa en G4 server tidigare eftersom det varit så liten skillnad jämfört en vanlig Power Macintosh G4.

Designen är fräsch och en Xserve kommer att synas bland alla svarta och beige rackservrar ifrån PC tillverkare. Apple har tänkt på det mesta, men har missat några viktiga detaljer:

- SCSI diskar
Det är inte någon slump att en absolut majoritet av alla levererade servrar har SCSI diskar. SCSI diskar har som regel högre prestanda med 10k eller 15k varvtal och större cache - upp till 8Mb. Dessutom är SCSI kedjan fristående och tar inte kraft ifrån processorn vilket IDE gör.

- Hårdvaru-RAID
Som standard brukar man använda sig av RAID-5 som är en kombination av "mirror" och "stripe" vilket ger både hög säkerhet och goda prestanda. En RAID kontroller med cache gör att detta går fort och tar inte upp processorprestanda. Såvitt jag har förstått så stödjer inte Xserver annat än RAID 0/1 via operativsystemet.

- Redundanta nätaggregat
Såvitt jag har läst (slå på mig under "kommentarer" nedan om jag har fel) så har Apple endast ett nätaggregat. Man brukar försöka undvika den här typen av "single point of failure" på en server eftersom det tar tid att byta ett nätaggregat och det resulterar i förlorade data när strömmen går.

Kommentera! Jag tror inte att alla efterfrågar dessa punkter som jag tagit upp men en IT-ansvarig som normalt sett använder rackservrar ifrån PC tillverkare kan använda dessa argument för att "slippa" köpa en Xserve.

Uppdatering: macnn.com rapporterar att det kommer en ny server som fixar några av dom punkter jag skrivit om ovan:

Apple also showcased a technology preview of XServe RAID, a 3U storage platform that offers storage of 14 ATA/100 drives (for up to 1.68TB of storage) and dual 2Gb fibre channel I/O. It offers redundant and hot-swappable power supplies and cooling, and dual-RAID controllers. It is expected to ship by the end of the year.

[ 15 Maj 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Du hittar Xserve på http://www.apple.com/xserve/

  • Oregistrerad
  • 2002-05-14 21:05

Ujujuj, det där ligger högt upp i listan över po**iga servrar jag sett

Man borde köpa ett sånt där skåp med 23 servrar, ett par platta skärmar och en skärmswitch. Vadå datacentralen i Hackers

Om man ska vara lite mer seriös. Även om det är bra produkter och servermjukvara (gillar managementprogrammet skarpt), kommer företage som knappt köper in en mac som arbetsdator satsa på de här modellerna?

//Patrick

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrickp:
Om man ska vara lite mer seriös. Även om det är bra produkter och servermjukvara (gillar managementprogrammet skarpt), kommer företage som knappt köper in en mac som arbetsdator satsa på de här modellerna?

Antagligen inte, men det är inte dom som är marknaden i första hand. Det är alla företag som använder Mac för krävande uppgifter som 3D-rendrering (Pixar har bytt helt till Mac), webservrar, genteknik och andra branscher där Macen redan är stark. Där finns det mycket att sälja.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrickp:
Om man ska vara lite mer seriös. Även om det är bra produkter och servermjukvara (gillar managementprogrammet skarpt), kommer företage som knappt köper in en mac som arbetsdator satsa på de här modellerna?

Det kanske inte går så snabbt för Apple in på storföretagen, men nu finns förutsättningarna, de fanns inte hos Apple tidigare...

Glöm inte bort supportbiten till Xserve som Apple presenterade. Som jag förstår det är det en väldigt bra sak och något som ofta värdesätts av företag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
(Pixar har bytt helt till Mac)

Det där tror jag är helt osant, dessvärre.

Fast, det var ju inte det tråden handlade om. Jag tror Apples Xserve kommer att sälja ganska bra hos existerande Applekunder. Gott så.

Det som blir intressant att se är hur Apple i Sverige skall göra med kvalificerad support och på-platsen-garanati. På sätt och viss konkurerar den här servern med billiga Sunservrar. Sun kan allt om servermarknaden och dess krav, och Apple är traditionellt häxmästare på konsumentmarknaden. Spännande. Jag är sugen på att köpa en server.

Här fanns också ett antal personer som var intresserade av webbhotell på en OS X-server.

Men hallå. Man behöver ju faktiskt inte använda Xserve som server över huvud taget. Det står ju på deras hemsida att det går utmärkt att sätta in ett fett grafikkort i den kombinerade AGP/PCI porten.

Eller vad sägs om det här att ha på skrivbordet (gärna kopplat till en trevlig studiodisplay):

Dual 1GHz PowerPC G4
• 2GB DDR SDRAM - 4 DIMMs
• 120GB Ultra ATA - 7200rpm - Bay 1
• 120GB Ultra ATA - 7200rpm - Bay 2
• 120GB Ultra ATA - 7200rpm - Bay 3
• 120GB Ultra ATA - 7200rpm - Bay 4
• CD-ROM drive
• ATI Radeon 8500 w/64MB DDR
• Mac OS X Server, Unlimited License

Får man ett snabbt OS X då?

Ciryon

Man kan skaffa ett litet bordsrack på 12 U och klämma in 12 stycken. Skulle vara skönt när man ska spela lite Quake 3...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-14 22:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
(Pixar har bytt helt till Mac)

Njaaa...kan nog inte hålla med dig till 100% om det där va.

[ 14 Maj 2002, 22:39: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Hörde någon när de finns tillgängliga?

/Ola

Tror du ska räkna med att dagens tower modeller snart försvinner och ersätts med något mera slimmat. Titta på Cuben, nya iMacen, iPoden, iBooken, Powerbooken och nu XServer - alla är slimmade & kompakta. Towermodellen som är utrymmeskrävande kom väl för minst 5 år sedan och att den kom att kallas för Quicksilver var mer utav en ändrad färg på det yttre. Dom har bevisat att burken inte behöver vara så stor så jag sätter en krona på att förändringar är på väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-14 22:48

KÄRLEK!

Nu skall jag ta ett möte med chefen imorgon och motivera varför just jag skall få köpa in en server och labba med.

/glemme

Jag la precis en pre-order på en dual G4 med 1Gb DDR RAM och 4x120 Gb ..

Sitter o vill ha svar på hur man kan utnyttja diskarna i RAID först dock.. i annat fall tar jag bort alla diskar o har bara en 60Gb o köper in en extern IDE RAID 5 med 6x120 Gb och ett U160 kort till servern istället för inkoppling med den externa RAID lådan. Blir dock genast en hel bunt dyrare än den förbyggda..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
(Pixar har bytt helt till Mac)

Nope, de har gigantiska Ultrasparc-baserade Sun-kluster som sköter renderingen.

Om servrarna: Äntligen!!! Kul att se att de dessutom till sist kommit sig för att trycka in DDR-minnen.

...om jag nu bara hade pengar...

Du fick ju nästan som du ville va Samuel.. 4Mb DDR Level 3 cache.. fast bara 2Mb / CPU

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Du fick ju nästan som du ville va Samuel.. 4Mb DDR Level 3 cache.. fast bara 2Mb / CPU

Jo, hade helst sett 4 MB per processor, så att man kunde kräma ur ännu mer ur dem. Särskilt videokomprimering och annan signalbehandling borde bli en rätt angenäm syssla då... Synd bara att IBM är de enda som har gemensam cache för alla processorerna - vad sägs om 512 MB L2-cache fördelad på 36 Power4:or?

Fast det såklart, jag kan ju fortfarande asgarva åt PC-servrar på "proffsnivå" med 512 kB...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Hörde någon när de finns tillgängliga?
/Ola

Juli 2002.

Du kan göra förhandsbeställning på Apple Store och hos återförsäljarna enligt Apples pressmeddelande. Om det gäller i Sverige vet jag inte då det inte har kommit något pressmeddelande från Apple Sverige.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Synd bara att IBM är de enda som har gemensam cache för alla processorerna - vad sägs om 512 MB L2-cache fördelad på 36 Power4:or?

Hur menar du? Pratar du verkligen delad cache? Hur löser man det rent praktiskt?

Klart godkännt.
Fasen Apple har gjort en riktigt bra server.
Det var fasen första gången.

Bra jobbat. Nu ska jag ut och prata med kunder.

Undrar om min chef kommer vara lika snäll som glemmes och låta oss köpa in för att labba? Vi får se...

Citat:

quote:Hur menar du? Pratar du verkligen delad cache? Hur löser man det rent praktiskt?

Varje processor har sin egen cache, precis som i en singelprocessordator, fast här har den 2 stycken processorer.

Såhär ser det ut:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 10:11

Intressent att iBib använde ordet beryktad som betyder ökänd om Xserve. iBib, du menade väl ryktbar.

  • Medlem
  • 2002-05-15 10:31

Gick in på Dell.se och konfigurerade en rackserver med NT för 100 anv, pris ca 70000kr, med Linux 20000kr.
Xserve för 30000kr? ink serverprogramvara "unlimited", låter mycket prisvärt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
Hur menar du? Pratar du verkligen delad cache? Hur löser man det rent praktiskt?

Jo, IBMs SP-arkitektur använder ofta delad cache. Två processorer kan alltså ha var sin L1-cache, men båda arbetar mot samma L2-cache. Det är väldigt effektivt (och rätt imponerande), men IBM är såvitt jag vet ensamma om det. Själva den fysiska arkitekturen är inte så komplicerad (bara att koppla processorerna till samma L2-controller), men den logiska biten är lite krångligare att lösa då processorerna "ser" varandras data. Men som sagt, IBM kan - och de gör det som vanligt väldigt bra

[ 15 Maj 2002, 11:12: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
(Pixar har bytt helt till Mac)

Pixar har bytt hela sitt administrationssystem till Mac dock inte den kreativa biten (ännu)...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Synd att Apple har valt IDE-diskar och inte SCSI. Det skulle kännas mer proffsigt då...

Apple är medvetna om att många tycker så och dom tog sig tid igår att förklara och motivera valet av IDE. Kolla artiklar om presskonferensen så kan du hitta mer om det.

1U och 4 x hotswap är inte helt vanligt på traditionella servrar. Att man dessutom får plats med 2 processorer är ju ganska häftigt. Men som sagt det hade ju varit ännu roligare med SCSI.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
(Pixar har bytt helt till Mac)

Pixar har bytt hela sitt administrationssystem till Mac dock inte den kreativa biten (ännu)...

Är det storyboardprogrammet du menar med "hela administrationssystemet"?

http://developer.apple.com/wwdc2002/pixar.html

Det verkar som Apple har ändrat sin sida från sitt ursprungliga text, till dagens text, som inte alls är lika kaxig.

Menar du att det finns planer att byta den kreativa biten också? Det verkar ju som dom just har gått från SGI-burkar till IBM/Linux.

http://news.com.com/2100-1001-825723.html

"Pixar is replacing the SGI machines used to animate "Toy Story 2" and "Monsters, Inc.," with IBM Linux workstations, Zeitler said"

Detta glider iväg från ämnet som var Apples rackservrar, så det är antagligen inget bra sidospår. Jag gillar dom nya servrarna och OS X, och jag törs påstå att dom är tuffa oavsett om SGI/Sun/Linux används mycket mer än OS X hos Pixar. Men, jag bara tycker det är synd att vi som gillar Mac skall fara med osanning för att bevisa att OS X är tufft, för det behöver vi egentligen inte.

Det här med att bygga cluster verkar lite coolt. Men jag kan verkligen ingenting om det. För att utnyttja ett cluster, måste programvaran då vara speciellt skriven för detta eller är det något som styrs på OS-nivå?
Vore lite coolt att ha ett cluster med Xservrar som bas för en fet ljudstudio. Men då krävs det ju att programmen kan utnyttja clustret!?

/JO

Bevaka tråden