Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Header i Style Sheet fungerar dåligt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-08 18:13

Jag (eller rättare sagt min dotter) vill ha två olika textutseende på en hemsida

<p> för svart brödtext och <h> för blåa rubriker
så här står det i style sheet:

p { font: 9pt Geneva, Arial; color: black; text-decoration: none; line-height: 14pt}
h { font: 9pt Geneva, Arial; color: #31649c; text-decoration: none; line-height: 14pt}

A:link { color: #666666; text-decoration: none}
A:visited { color: #666666; text-decoration: none}
A:active { color: #e21919; text-decoration: none}

Allt ser bra ut i Firefox och i Safari. Problemet är i Explorer, där blir inte rubrikerna blåa och dessutom i fel teckensnitt, den verkar inte alls förstå.

Vad göra? De flesta som ska se sidan kommer att använda pc och använder väl då explorer skulle jag tro.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 18:27

Hej Eva,

Först: "pt" betyder "punkter" och är en enhet som ska användas för tryck allena.
Istället ska du använda "px" eller ännu hellre något av varianterna som anpassar sig efter användarens inställningar, t.ex. procent.

För det andra så fattas det ett semikolon i samtliga stilar. Kläm in ett precis innan sista klammern. Glöm inte länkstilarna.

För det tredje, så är jag inte säker på att <h> täcker in alla <h> taggar? Jag skulle nog skriva:
h1, h2, h3, h4, h5, h6 { font: 9pt Geneva, Arial; color: #31649c; text-decoration: none; line-height: 14pt;}

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-08 18:36

Danne, du är en ängel. Nu funkar det.
Massor med kramar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 19:10

Ouch...tack du, men jag har flunsan så vi får väl kramas om några veckor...

1
Bevaka tråden