Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lite tankar kring trådlöst

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om 3 veckor får jag min macbook levererad (som jag tidigare trodde var en powerbook) och jag har börjat fundera på olika trådlösa lösningar.

Så som det är nu har jag en liten hub där internet går in och ut till en PC som jag ska behålla samt ut till min ip-tv dosa jag har genom bredbandsbolaget.

Jag vill nu ha trådlöst. VIlket är bäst?
Troligtvis kommer jag att sitta en våning nedanför där den trådlösa routern står, inte en separat lägenhet alltså. Vad påverkar signalen?
(Det är ett lägenhetshus)

Du menar i räckvidd? Tja, du kan ju alltid koppla in en kortvågsradio, ett packetmodem och en antenn som ser ut som en torkställning. Då kan du få internet i princip jorden runt, men du kommer bara upp 9,6 kbit/s och måste ha amatörradiolicens.

Nä, seriöst. Förmodar att du menar vilken accesspunkt som är bäst, eller? Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut. Olika lösningar? Finns det fler (vanligt förekommande) än vanligt wlan?

Signalen påverkas utav hur mycket prylar som är i vägen, sändarstyrka, antenner i mottagaren och sändaren och eventuella störningar från t ex andra wlan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-07 16:39

Jag har fullt spett från en AP Extreme basstation till en PB och en iBook med ca 15 meter mellan enheterna. Då är det en skorstensstock och tre 40 cm tjocka tegelväggar mellan.

Ursprungligen av Konrad:

Jag har fullt spett från en AP Extreme basstation till en PB och en iBook med ca 15 meter mellan enheterna. Då är det en skorstensstock och tre 40 cm tjocka tegelväggar mellan.

Det där låter lovande.
Kan tänka mig att jag ahr något liknande mellan, kan vara mindre.

Bör jag satsa på en Airport Express eller nåt annat?
Vad kostar en Airport?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 14:57

Airport Express är lättanvänd och lättplacerad. Plus att du får Airtunes. Huruvida signalstyrkan är bättre eller sämre än andra vet jag inte. Jag har iaf fullt i hela (liten) lägenheten.

Pris 956 :- ex moms.

Jag har kontakt (minst 2 av 4 pinnar) i hela huset, en medelstor villa med träväggar & källare. Har en Asus wl-500g deluxe.

Varför man nu skulle vilja surfa i garaget...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-07 19:09
Ursprungligen av art vandelay:

Jag vill nu ha trådlöst. VIlket är bäst?
Troligtvis kommer jag att sitta en våning nedanför där den trådlösa routern står, inte en separat lägenhet alltså. Vad påverkar signalen?
(Det är ett lägenhetshus)

Ska du sitta ofta på samma ställe skulle jag rekomendera kabel dit och sen trådlös när du är på andra platser du får igen jobbet att dra kabel rätt snabbt genom att slippa bråka med wlan som krånglar samt att med kabel är så mycke mer pålitlig och snabbare.

hur säkrar jag min min trådlösa anslutning med airport express?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-09 08:23

Med WPA2-kryptering och dolt SSID.

Ursprungligen av Kasaen:

Med WPA2-kryptering och dolt SSID.

Är detta något som är svårt?
PC & trådlöst vet jag hur jag gör. Men på mac har jag ingen aning

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-09 11:52

Att ställa in det är skitenkelt. I menyn för trådlös säkerhet väljer du vilken kryptering du vill ha och väljer ett lösenord.

Gömma SSID gör du genom en kryssruta.

Spärrar man mac-adresserna så säkrar man upp det ännu mer. WPA har jag hört kan sega ner nätverket, men man märker inte det om man inte överför stora filer internt. Vanligt surfande funkar fint.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-09 09:54

Bra att du tog upp macadresserna, för det hade jag glömt.

Jag har inte märkt någon skillnad i hastighet när jag har testat med WPA2 avstängt.

Ursprungligen av irrelogical:

Spärrar man mac-adresserna så säkrar man upp det ännu mer. WPA har jag hört kan sega ner nätverket, men man märker inte det om man inte överför stora filer internt. Vanligt surfande funkar fint.

På Airport Extreme upplever jag inte att det segar med kryptering. Den Netgear WGT624 jag hade innan uppvisade däremot de problemen.
Jag tror att Extreme har bättre räckvidd än Express.

nu beger jag mig in till stan för att köpa mig en Airport.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-09 18:02
Ursprungligen av art vandelay:

nu beger jag mig in till stan för att köpa mig en Airport.

Då hoppas jag att du blir nöjd.

1
Bevaka tråden