Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WYSIWYG som går att lämna över till PC-användare?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-07 21:44

Jag håller på med en hemsida till min sons dagis. Nu har jag testat några varianter, som Freeway Express, men slås plötsligt av insikten att den som ska ta över efter mig antagligen har Windows. Vad kan jag göra denna hemsida i för enkjelt program som gör det möjligt för nästa att ta vid? Helst i ett billigt program som finns för båda plattformarna.
Funkar Mozilla? Kan man fortsätta i Mozilla på PC om man har börjat på mac? Hur är det med GoLive? (Inte billigt, men det finns i alla fall för Windows, och jag har det på jobbet.) Kan man göra en sida i InDesign som sedan går att öppna i en html-editor? etc etc

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-07 22:15

WysiWyg går ju att köra på PC vad jag vet, men det kanske inte var det som var den egentliga frågan. Det andra du skriver om känner jag inte till och vet inte om det funkar, fast jag jobbar dagligen med PC. Inte hemmavid dock, som tur är.....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-07 22:27

Om du kan precisera frågan lite bättre så att förstår vad du vill ha svar på, så Jag kan ta med mig frågan till PC-Nisse på jobbet i morgon om du så vill. Alltså formulera det hela så att jag kan ställa rätt fråga på vad du är ute efter.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. En webbsida kan man redigera i vilket program som helst. Säg att jag har gjort en webbsida på min dator med iWeb och sen så vill jag redigera den på mammas dator med Frontpage. Det funkar.
Det spelar ingen roll vilket program man använder. Iallafall inte dom program som jag använt (Frontpage, Dreamweaver (både Mac och PC), iWeb och Rapidweaver).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 22:41

Exakt. Det spelar ingen roll vad du använder. Tänk dock på att alla filer måste ha ändelser, typ. gif, html, jpg, osv.

  • Medlem
  • 2006-03-07 23:02

Använd CSS också, så att innehåll och utseende är åtskilt. Mer ett generellt tips, men underlättar om någon vill ändra på sidan i framtiden.

Precis. Om man använder ett program som t ex Freeway, Rapidweaver, iWeb osv så är det bara att exportera så kommer de exporterade filerna gå fint att öppna i vilket annat program som helst.

  • Medlem
  • 2006-03-08 07:05

Okej, ni som pysslar med webb: skulle ni vilja ta över och driva en sdian jag har gjort i tex InDesign? Innehåller den inte en massa fulkod som gör den besvärligt att fippla med i nåt annat program?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-03-08 08:14
Ursprungligen av Baron:

Okej, ni som pysslar med webb: skulle ni vilja ta över och driva en sdian jag har gjort i tex InDesign? Innehåller den inte en massa fulkod som gör den besvärligt att fippla med i nåt annat program?

Fulkod eller inte spelar kanske inte så stor roll om nästa producent sitter med ett wysiwyg-program. Om denna däremot kodar manuellt kan det vara jobbigt med en massa fulkod. Själv kodar jag manuellt och har någon enstaka gång fått ta över efter tidigare producenter. I de fallen har det hänt att jag skrivit om allt från scratch - men det är olika från fall till fall.

Ursprungligen av Baron:

Okej, ni som pysslar med webb: skulle ni vilja ta över och driva en sdian jag har gjort i tex InDesign? Innehåller den inte en massa fulkod som gör den besvärligt att fippla med i nåt annat program?

Indesign är bra på mycket men HTML hör inte dit. Så ska nån annan kunna hantera dina originalfiler så är det bäst att bygga sidan i ett verktyg som är tänkt för ändamålet. Själva html-filerna kan redigeras i vilken html-editor som helst och på vilken plattform som helst, men det gäller ju att få ut just html.

Nu kanske Indesign CS2 kan exportera html, men jag tvivlar på det. Det fanns en rudimentär export i gamla version 2 men den försvann i CS.

Saliga äro de frågvisa, ty de skall inom kort besitta kunskap

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-08 12:47

Jag tror mozilla är ett bra alternativ att kolla på...

Även om mozilla är ett dåligt program eftersom det är gratis och man får ingen support på det som vi alla vet.

Ursprungligen av Erik_J:

Jag tror mozilla är ett bra alternativ att kolla på...

Även om mozilla är ett dåligt program eftersom det är gratis och man får ingen support på det som vi alla vet.

? ? ?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-11 13:12
Ursprungligen av sjovall:

? ? ?

var en viss ton av ironi med där...

Ett cms-system är ju en annan lösning om man vill krångla till det lite.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-08 17:44
Ursprungligen av irrelogical:

Ett cms-system är ju en annan lösning om man vill krångla till det lite.

Kräver dock tillgång till att installera sånt på servern, samt att inte är Firstclass eller så som leker webserver vilket förekommer inom skolväsendet en del.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-08 16:28

Macromedia Dreamweaver tillsammans med Macromedia Contribute kanske?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-03-09 20:55

Nvu finns för alla ("de tre stora") plattformar vad jag vet. Har knappt gjort mer än att starta det dock.

1
Bevaka tråden