Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på 1GB och 1,5GB RAM?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 19:03

Hej!

Efter att jag läste en artikel på macfeber ang. ramminne så insåg jag att jag skulle bahöva mer. Man skulle ha c:a 10% ledigt hela tiden för att datorn inte skulle lagra på hårddisken och på så sätt slöa ner sig.

Håller på mycket med InDesign, Illustrator och Photoshop och när jag var i full gång insåg jag att jag låg på mellan 1 och 1,5 % ledigt.

Jag har en IMac g5 20" w/isight, 1gb ram. Det jag undrar då om det är någon har nån erfarenhet från att uppgradera från 1GB till 1,5GB?

Blir det tillräcklig skillnad?

Mer ramminne är (nästan) alltid bra men det där att man ska ha 10% ledigt gäller hårddiskutrymmet. Huruvida 1.5GB är tillräckligt beror på dig och hur många program du har igång samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 21:41

Jag brukar ha igång mellan 5 och 10 program. men jag vill inte känna att jag måste stänga av program bara för att spara på ramminnet.. .datorn går ju alltid slöare när jag har på ind, ps. och illu. samtidigt.

Enligt artikeln var det ju att man ska ha 10% ledigt av ramminnet för att datorn inte ska börja använda virituella minnet alltför mycket.... och det är då det slöar ner.

jag vet liksom inte om det är värt att köpa ett 1gb-minne.... att det kanske är bättre att skita i det och srara pengarna. Jag menar att det kanske är för litet steg upp, skulle kanske behöva komma upp till minns 2g innan jag märker skillnad och det flyter bättre...

Ett bättre sätt att kolla om du behöver mer ram är att notera om "Sidor ut" i Aktivitetskontroll ständigt växer när du arbetar som du brukar med datorn. (Page outs är block som datorn skriver till hårddisken för att de inte fick plats i ramminnet.)

Det bästa är att strunta i siffror och kolla om man upplever att det går segt då man har mycket igång.

Att det bara finns ett par procent ledigt gör inget. Egentligen finns det mer som är det, men Mac OS X är byggt för att ta så mycket minne som möjligt. Det vore liksom slöseri på minne om det inte användes. Men grejen är att bara för att ett program säger att de vill ha en plats i minnet, så behöver inte det betyda att ett annat program inte kan ta platsen istället.

Kolla även efter inaktivt minne. Det är minne som har använts, men inte används längre. Därför kan det användas till något annat vilket Mac OS X även ser till görs.

Ursprungligen av Björn Leander:

Det bästa är att strunta i siffror och kolla om man upplever att det går segt då man har mycket igång.

Att det bara finns ett par procent ledigt gör inget. Egentligen finns det mer som är det, men Mac OS X är byggt för att ta så mycket minne som möjligt. Det vore liksom slöseri på minne om det inte användes. Men grejen är att bara för att ett program säger att de vill ha en plats i minnet, så behöver inte det betyda att ett annat program inte kan ta platsen istället.

Nog tycker jag att det går SEGT när top-kommandot indikerar att det bara är lite minne kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 10:09

Kolla in Bare Feats syn på det hela! De menar att minnet förvisso blir snabbare, men att skillnaden är marginell vid verklig användning!

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2006-03-09 06:43
  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 00:57

jag ska kolla upp det där med sidor in och ut, kan ju vara bra att veta om det är så att den verkligen försöker lägga saker i minnet som inte får plats...

kollade upp hur det var nu med inaktivt minne... när jag kör på som jag brukar så går den till c:a 280mb och det lediga är på 10mb... men det går riktigt segt varje gång jag försöker byta program eller öppna en ny fil...

om jag vill få det att gå snabbare... är det ramminnet det beror på?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-26 22:12

Ja det är raminnet. Du märker skillnad med 512mb till men jag skulle slå till på 1gb till.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 00:23

det går ju inte. eftersom det är 512 inbyggt, och bara en plats för extra minne. nu sitter 512 där, så jag måste byta ut den, det är då jag börjar tveka 2gb är dyrt som in i skogen och 1gb är ok. men jag tjänar bara 512 på det bytet. och det är det som är frågan, blir det tillräckligt mycket skillnad för det priset!?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-03-07 19:02

Skillnaden är ungefär 512MB har jag fått fram efter noggranna beräkningar

1
Bevaka tråden