Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö i domännamn endast för Windows

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verisign som numera äger Network Solutions har tagit fram en ny standard för att kunna lösa problematiken med Multilingual domains som är den term man använder.

Fler och fler länder gör vad dom kan för att få domäner med internationella tecken, dvs åäö med flera. Speciellt Asiatiska länder står för över 80% av dom Multilingual domains som har registrerats under det senaste året.

Network Solutions var först med att släppa registreringen av .com .net .org .us domäner med åäö. Tyvärr har dom inte hittat en vettig lösning för att översätta domänerna till ASCII tecken. Network Solutions registrerar domänerna i RACE format vilket gör att ett namn som www.kriminalvården.com ser ut så här:
bq--abvxe2lnnfxgc3dw4vzgizlo.com

För att göra dina egna översättningar så går du hit: http://www.opensrs.org/cgi-bin/RACE/index.cgi

Network Solutions lanserade nu i juni 2002 en lösning på problemet: en plug-in som installeras i browsern som översätter till RACE format helt osynligt. Problem är bara att den inte stödjer andra plattformar än Windows 98, ME, NT, 2000 och XP. Dessutom krävs Internet Explorer 5.5 eller högre.

För att få fungerande mail med Multilingual domains krävs en annan plug-in som endast stödjer Outlook 2000 & 2002.

Läs mer om dessa systemkrav på Verisigns hemsida:
http://www.idnnow.com

Slutsats Domännamn med åäö kommer att dröja ytterligare ett bra tag innan det blir praktiskt möjligt att använda. Det finns en ny standard som håller på att tas fram men troligen tar det minst ett par år innan vanliga browsers har funktionaliteten klar.

Trist - för jag registrerade http://www.äpple.com/ så fort som möjligt...(för 1 år sedan)

[ 31 Juli 2002, 18:41: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Faktum är att Nunames (.nu-folket) var allra först med svenska tecken i domännamn men att det blockerades av svenska operatörer. Minns inte varför men det fanns säkert någon larvig anledning till det.

http://www.elektroniktidningen.se/dtnyhetsbrev/200203/idn.html

Nunames lösning var/är väl en patentsökt ickestandard som krävde en viss version av DNS-servrar? Det låter som tre fel för mycket för mig.

Så var det kanske ja. Hade Nunames varit smarta och skickat ut en RFC så hade de kanske fått sin vilja fram.

Gode Gud, här kommer det in kommentarer snabbara än man hinner logga in för att kunna skriva ett eget inlägg

Tänkte bara kommentera Nunames förslag men det är ju redan gjort, så då kan jag bara tillägga att jag är ganska skeptisk mot allt patchande av den infrastruktur som internet vilar på.
Om vi skall få till stånd en fungerande lösning på behovet av att kunna använda bl.a åäö i domännamn så räcker det inte med några s.k plug-ins till webläsare och vissa emailklienter. Lösningen måste arbetas in i de grundläggande standarder och implementationer som används av applikationer och system, något som torde ta viss tid.
Den måste även stödja en gradvis övergång så att vi inte får "två internet" där inte respektives system kan kommunicera med varandra.

Är detta verkligen något vi vill ha. åäö är ju självklara saker här hemma men Internet är globalt. Vill vi inte kunna nå hemsidor även från ett internetkafé på utlandssemestern. Var sitter Å,Ä,Ö tangenterna då?

Jag förstår ditt tankesätt...allt har sina baksidor. Men vore det inte kul att kunna skicka ett mail ifrån denna adress:

[email protected]ården.com

(jag har kriminalvården.com - fråga mig inte varför!)

Jag tror väldigt många svenskar skulle anse att det är enklare med åäö i url-erna. Men så fort man vill kommunicera utanför Sveriges gränser så blir det ju problem.

"Do you have an email address?"

"Yes, it´s anders.t ... and now you need to type in a swedish letter. If you press the Alt key and then press 123 on the numerical part of the keyboard there should... the numerical part is the area to the right with only numbers on it.. like a calculator.. ahh you found it... now press Alt and 123... did you get it? ther should be a letter "a" with two dots above? ...

Detta med Alt + 123 (minns inte exakta nummren) på PC är ju hur klumpigt som helst men funkar ju i nöfall, men hur är det med en Mac? Det finns väl ett kortkommando för att få fram åäö men är detta kommando i så fall samma i alla länder?

Hej på er!

Jag kanske är ute och cyklar nu men som jag har förstått det hela med åäö i domännamn så ska å och ä även kunna vara ett a och således o vara ett ö.

Så om jag skriver kriminalvarden eller kriminalvården spelar ingen roll.

Jag kan inte komma ihåg var jag läste detta men jag vet att jag har läst det.

Detta innebär i teorin att jag kommer att få två eller tre domäner beroende på om jag har åä eller ö i mitt domännamn och dessa pekas till samma.

Om det är så här, så kommer det ju aldrig att bli några problem med utländska keyboards eller dyligt

Man kan ju alltid hoppas…

- Silce -

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Slice -:

Detta innebär i teorin att jag kommer att få två eller tre domäner beroende på om jag har åä eller ö i mitt domännamn och dessa pekas till samma.

Det låter ju rimligt men jag ifrågasätter vitsen ändå. En enda englifierad adress tycker jag är bäst. Det är en ständig påminnelse att vi använder ett globalt kommunikationsmedel.

Att vi som kan svenska ersätter ä med a osv är ju en självklarhet men hur är det med en som inte kan svenska? Säg att en amerikan snappar upp ett url eller en email med svenska tecken. För honom är bokstaven ä bara en krumelur som liknar a men hur ska han veta att det går lika bra med bokstaven a?

Hmm.. Verisign ägs av Microsoft sen ett tag tillbaka om jag inte är helt ute och cyklar...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 15:57
Citat:

quote:Hmm.. Verisign ägs av Microsoft sen ett tag tillbaka om jag inte är helt ute och cyklar...
 

Inte helägt isåfall. Verisign är noterade på Nasdaq (VRSN)

//Patrick

Hej på er!
Jag kanske är ute och cyklar nu men som jag har förstått det hela med åäö i domännamn så ska å och ä även kunna vara ett a och således o vara ett ö.
Så om jag skriver kriminalvarden eller kriminalvården spelar ingen roll.
Jag kan inte komma ihåg var jag läste detta men jag vet att jag har läst det.
Detta innebär i teorin att jag kommer att få två eller tre domäner beroende på om jag har åä eller ö i mitt domännamn och dessa pekas till samma.

Det stämmer inte! Registrering av vanliga .com adresser och "multinational domains" är helt separerade. Du får vackert registrera alla möjliga kombinationer av ditt varumärke/domän.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 22:29

jag har inte lusläst alla tidigare inlägg men ett vet jag och det är att värmdö.nu funkar.
Det är bara att testa.

Lokalpatriotiska, kommunalpolitiker dumma anledningar till att önska åäö i domännamn?

Vi skall aldrig kommunicera med någon utanför vårt åäö-rike.

Kyrilliska, nice om man behöver skicka ett mail till Putin...

1
Bevaka tråden