Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skydda gästbok från snoppförstorarreklam?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 00:04

Jag var såå stolt att jag lyckats ladda hem ett php-script och sätta ihop en finfin gästbok. Men direkt så var nån onding där och gjorde reklam. Så jag måste ta bort och hålla på hela dagarna nu! Kan man fixa det på nått sätt? Alla verkar ju ha en bild med siffror på som man ska skriva av innan man får skriva i gästboken nu för tiden. Hur fixar man det?

/ En ledsen Petter!

kolla in www.kuryakin.tk så får ni se den fina gästboken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 10:03

Jag fick det inte att fungera... Finns det ngr flera alternativ än just protectwebform.com? Det verkar vara nått fel på deras kodmojäng som gör koden.

Jag har lagt in några kontroller i mina gästböcker, så att PHP-sidan helt enkelt inte skickar inlägget till databasen om formuläret innehåller vissa ord. Det håller väl inte i all evighet. Man måste nog uppdatera och lägga in nya ord som ska kontrolleras. Men för tillfället så fungerar det. Jag har inte haft några reklam-inlägg i gästböckerna på länge nu.

  • Medlem
  • 2006-03-07 10:15

Det där var det sjukaste... Det var ju sida upp och sida ned med "reklam" för samma sak. Vem tror att det där leder till någon business?

Jag har inte testat nån av dessa själv, men här är två länkar som kan vara intressanta.
http://www.junkeater.com/
http://www.linksleeve.org/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-07 10:56

Man kan ju alltid fuska, det är det lättaste.

Sätt upp en hemgjord bild med en knasig teckenkombination och kräv att man skriver samma som på bilden, att den alltid är samma kommer ju knappast snoppförstoringsroboten att hålla koll på.

Vill du fuska ännu mer så tar du en bild från den där skumma "reklamsidan" som någon länkade till högre upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 11:24

Ja molia det var en bra idé! Men det löste sig utan fusk!

Tack allihopa! Junkeater blev det vinnande alternativet. Och det fungerar bra...

TACK TACK TACK!!!

Ursprungligen av pgjores:

Ja molia det var en bra idé! Men det löste sig utan fusk!

Tack allihopa! Junkeater blev det vinnande alternativet. Och det fungerar bra...

TACK TACK TACK!!!

Kul att man kunde hjälpa till! Är ett stort fan av Kuryakin, för övrigt.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-03-07 11:35

Jag har haft liknande problem med en sida som blivit totalspammad med pokerreklam, men fick tipset att helt enkelt döpa om gästboks filerna till något mindre uppenbart, alltså från guestbook.php till t.ex. gb1.php.
Det funkade kanon.. deras spam robot letar förståss efter allt som har med guesbook osv att göra.

Borde man inte kunna byta namn på formulärfälten också?

Det där har varit ett stort problem länge i bloggvärlden, spamkommentarer. Kör man med WordPress så rekommenderar jag varmt aintblogspamtjänsten Akismet, den har fungerat klockrent för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 19:40

Åhh tack! Och tack för bra musikguidning i övrigt!

1
Bevaka tråden