Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne till nya mac mini?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-03 23:55

Skall beställa nya mac mini. Blev otroligt glad när jag hörde att de hade 2 minnesplatser,men nu skall man ju använda båda (fan). Garantin försvinner om man öppnar minin själv, det är risk att man pajjar datorn om man som jag (oerfaren) instalerar mer minne.

Så skaffa apple care och instalera minne i framtiden är ett dilemma.
Jag tänkte trots priset att skaffa mer minne direkt och skippa försäkringen, så slipper jag öppna datorn.

Men?
Hur mycket minne är rimligt att ha? Har tänkt mig 1 GB (2 x 512MB) Räcker det med tanke på att grafiken snor ram minne? Jag skall använa garageband, macromedias program, imovie exempelvis

Ni som har mac mini, hur mycket minne har ni? Vad rekomenderas?

Jag har ingen mini, men jag använder ofta rätt tunga program. Senaste verisionerna av Adobes program, senaste verisionerna av Macromedias program, etc. Jag har bara 640MB i RAM och det funkar väldigt bra för mig. Blir lite segt ibland, men det är sådant som man får leva med.

Var står det att garantin försvinner om man öppnar en Mini själv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 13:19

Man "skall" inte använda båda minnesplatserna, men man "bör" göra det. Du får bättre prestanda om du har identiska minnesmoduler (dual channel), men det fungerar att ha bara en, eller två olika typer.

Jag vet inte om garantin automatiskt försvinner, men går något fel kan det kanske bli svårare att få det på garantin, jämfört med t.ex en iMac som har en lucka för att man skall kunna byta minne enkelt.

1 GB borde räcka ett tag, men det beror på hur stora filer du jobbar och om du kan tänka dig att stänga minneskrävande program när du inte skall använda dem på en stund.

Om man nu "bör" använda båda minnesplatserna så förstår jag inte riktigt vinsten med at sätta i minnet själv (om man inte redan har minnesmoduler liggande förstås).

Att köpa en mini med 1GB minne (istället för 512MB) kostar ungefär 1000 kronor mer.
Ett 512MB kostar idag (kollade snabbt, kan vara fel) mellan 500 och 600 kronor, vilket ger en dryg tusenlapp för två, vilket ger en vinst på ca 0 kronor.
Väljer man istället att sätta i en enda 1GB-modul för ca 900 kronor (samma reservation för priset), så har man visserligen både tjänat en hundring och kan eventuellt få ihop till 1,25 GB minne om det funkar att använda en av 256MB-modulerna som satt i från början, men om ett sånt upplägg ändå försämrar prestandan så kanske det inte är värt en sparad hundring. Eller det kanske det är, jag har aldrig använt en mini (men funderar på att köpa en).

Ursprungligen av hallgren:

vilket ger en vinst på ca 0 kronor.

…om man nu inte tänker sälja modulerna man får över. Men personligen skulle jag nog inte tycka att det var värt besväret, med tanke på att man riskerar att sabba garantin.

1
Bevaka tråden