Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beror datorns seghet på spyware?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 11:13

En av anledningarna till att jag skaffade mac från början var att det var "helt omöjligt" att drabbas av virus och annat trams. Jag hoppas att det fortfarande är så, även om jag nu börjat tvivla.

Har tidigare klagat här på forumet om min enoooormt sega dator som inte är me rän året gammal.
Formaterat och installerat. Ingen förbättring. Mycket depp. Kan vara hårddisken det är fel på.
Fick oxå ett tips om att det kunde vara spyware som segade ner datorn.
Det jag undrar är finns det ngt bra program, typ antivirus, för att rensa upp datorn? Ingen aning eftersom jag aldrig brytt mig om det...dumt kanske..

Tack

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 11:32

Det ryktas om att det finns ETT virus till Mac, skapat bara för att visa att det går, men jag har aldrig hört om någon som drabbats av det. Det finns Anti Virus program till Mac, ex Symantecs Norton Antivirus. Annars så kan du söka på ex www.download.com efter gratisversioner av Antivirusprogram till Mac, och samma sak med SpyWare program. Tur att Mac inte gör som Windooze och lägger in Spyware i operativsystemet från början för att hålla koll på användarna (Alexa).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-03-06 11:37

vulpes: Nej, det är definitivt inte spyware. Om den är väldigt seg direkt efter en nyinstallation så låter det som om det skulle kunna vara ett hårdvarufel. En skadad hårddisk blir t ex väldigt seg, om den ens startar. Om din Mac är seg på att starta program efter ett bra tags användande så kan det vara på sin plats att reparera behörigheterna, men så verkar inte vara fallet nu.

Vad har du för dator?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 11:40

iBook g4
512 ram
kör senaste os
inga konstigheter vad jag vet. behörigheter reparerade in absurdum...

men då gör jag likt palmeutredarna och utesluter "spyware-spåret"
ska jag knalla iväg å köpa ny hårddisk direkt?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 11:40

Det finns inga (noll) virus till Mac OS X.
De antivirusprogram som kör på Mac OS X, plockar bort Windows-virus ur tex, mail och Office-dokument. Har du in din Mac tagit emot ett mail med Windows-virus bifogat och sedan vidarebefordrat detta till en anna intet ont anande Windows-användare, har du ju de facto "spridit virus." Även om det inte har (eller kan) drabbat din Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 11:42

Ladda hem ett program som heter cocktail - finns på versiontracker.com, kör pilot kryssa i alla alternativ, gör en omstart.

Om det fortfarande är segt så kan du gå in i aktivitetshanteraren som ligger i verktygsmappen som ligger i programmappen tryck äpple+shift+4 du får då upp ett hårkors, markera hela bilden i aktivitetshanteraren (fönstret aktiva processer) och posta skärmdumpen här så kan man kolla, för enkelhetens skull sortera efter processoranvändning med de som snor mest minne överst.

Detta görs för att kolla så att det inte är ett program som löpt "amok" - det har varit lite problem med finder efter sista uppgrderingen.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 12:35

cocktail kör jag med jämna mellanrum, verkar inte ha ngn effekt, åtminstone inte för att snabba upp min dator...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 13:06

strange, det känns som ett hårdvarufel - har du under skivverktyg valt kontrollera skiva - och se vad den säger?

/Tangen

Känns det rimligt att Mail drar 255Mb minne?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-06 13:36

Min Mail drar för ögonblicket 146 MB. Vet inte om det är onormalt mycket, men allt funkar som det ska. (PB 12" 1,5 gHz 1,2 GB RAM, Tiger).
Min son har en iBook som var tokseg förut, jag bytte disken i den, sedan dess har den gått bra.
Det kunde ta 10 minuter att starta Word t ex.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 14:52
Ursprungligen av Konrad:

Min Mail drar för ögonblicket 146 MB. Vet inte om det är onormalt mycket, men allt funkar som det ska. (PB 12" 1,5 gHz 1,2 GB RAM, Tiger).
Min son har en iBook som var tokseg förut, jag bytte disken i den, sedan dess har den gått bra.
Det kunde ta 10 minuter att starta Word t ex.

konrad jag har ju läst din tråd, tyvärr får jag väl säga. stämmer in väldigt väl på mina problem och symptom. hoppas dock febrilt på att det ska vara ngt mjukvarufel...men...
alltså de här siffrorna går ju väldigt mkt upp och ner beroende på att mail ständigt hämtar osv...
grejjen är ju oxå att den e nyformaterad och inställningar är samma som när den fungerade felfritt förut..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-06 19:01
Ursprungligen av vulpes:

konrad jag har ju läst din tråd, tyvärr får jag väl säga. stämmer in väldigt väl på mina problem och symptom. hoppas dock febrilt på att det ska vara ngt mjukvarufel...men...
alltså de här siffrorna går ju väldigt mkt upp och ner beroende på att mail ständigt hämtar osv...
grejjen är ju oxå att den e nyformaterad och inställningar är samma som när den fungerade felfritt förut..

Om du inte ha några extra drivisar eller andra enheter inkopplade på den så lutar den åt hårddisken i alla fall tror jag. Om du har möjlighet att starta den på en extern FW-drive och se hur den går då så kan du avgöra om det är den interna disken eller inte.
Man kan byta själv om man tar det lugnt och gör allt metodiskt och håller reda på skruvarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 20:42
Ursprungligen av Konrad:

Om du inte ha några extra drivisar eller andra enheter inkopplade på den så lutar den åt hårddisken i alla fall tror jag. Om du har möjlighet att starta den på en extern FW-drive och se hur den går då så kan du avgöra om det är den interna disken eller inte.
Man kan byta själv om man tar det lugnt och gör allt metodiskt och håller reda på skruvarna.

nej jag har varken scanner, skrivare eller ngt annat installerat...
men då hamnar man ju i nästa djungel...vilken hd ska man ha???

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-07 09:52
Ursprungligen av vulpes:

nej jag har varken scanner, skrivare eller ngt annat installerat...
men då hamnar man ju i nästa djungel...vilken hd ska man ha???

En Hitachi Travelstar kanske. Finns billigt hos Macoteket eller Dustin.

Lite kuriosa som inte har direkt koppling till detta problem:
Min dotter sa att datorn var seg, att det tog jättelång tid att öppna fönster och program. När jag kollade på datorn var det inga processer som tog någon större processortid men trots det verkade datorn stanna upp med några minuters mellanrum eller när man försökte göra något.

Efter den obligatoriska omstarten som inte hjälpte erinrade jag mig att skannerprogrammet var igång innan jag startade om den. Vid kontroll av skannern visade det sig att dottern letat fram en felaktig nätadapter och pluggat in i skannern.

Eftersom nätadaptern hade fel spänning fick det tydligen USB-bussen att balla ur och därmed även datorn. När den felaktiga nätadaptern var bortkopplade funkade datorn finfint igen.

Samma sak som morgan kan jag rapportera. Hade en scanner-programvara installerad förut som när den INTE hittade scannern blev helt tokig av det och tog så många processorcykler som fanns lediga för att fråga efter den över USB.

Så, har du några drivrutiner för hårdvara installerade?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-07 09:46

Kolla hur mycke CPU dom olika programen tar också.

top -o cpu -s 10 i en terminal

1
Bevaka tråden