Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på blåskärmar? Skaffa en Mac!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tidningen PCWorld har en artikel med rubriken "Sick of Blue Screens? Get a Mac!" som tydligt berättar skillnaden mellan Mac och PC.

Artikeln avslutas med "Varje dag med blåskärm, nätverksproblem eller säkerhetsvarningar ifrån Microsoft är en dag då allt fler Windows användare funderar över att byta plattform".

Läs artiklen här!

Jag är benägen att hålla med. min win2k-maskin har förvisso fungerat rätt stabilt hela våren men då och då har den saker för sig - startar inte som den ska eller bara slutar att fungera ordentligt. Varje gång detta händer så slår det mig att Mac:en inte gör sånt. Den bara fungerar - den är inte snabbare och kanske inte bättre i vissa andra avseenden men den fungerar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2002-07-31 10:40

Har haft PC med Windows 2000 sen i höstas, och jag har i stort sett inte haft några problem alls med den.. stabil är den också

Macen jag hade innan hade minst, om inte mer, egenheter för sig.. fast det var ju en äldre G3:a med OS9 också

Att man hade problem med alla Windows versioner fram till Win 2000/Xp är sant.
Men det finns alltid någon som har problem med Windows, men det finns de som aldrig har problem med Windows.
T.ex. Jag har kört Windows Xp som beta och sedan full version Av Win Xp Professional det blir ca 1.5 År nu utan ett enda krasch. Likaså min farsa som kör Win 2000 utan ett enda krasch fram till idag, Helt enkelt underbart system Windows 2000/Xp är. Men det bror på flera saker t.ex. Vilka Drivrutiner, samt komponenter som bygger datorn samt om man installerar och av installerar hela tiden utan att rensa upp efter sig så kan det bli problem för eller senare.
Må mac os vara ett Unix system men vem i hela friden använder Unix commando när en vanlig svensson skall köra sina program.
Det där med stabiliteten är olika från dator till dator men Jag och min farsa har aldrig haft problem med Win 2000/Xp.
Där emot när jag hade Mac för ca 3 – 4 veckor sedan så hade jag feta problem med Os X.
Vissa program i Os X hängde sig med jämna mellan rum och jag tyckte att det inte var alls lika stabilt fast jag hade den senaste uppdate installerad på datorn.
Så problemen finns på båda datorerna men att det kanske syns mer på Windows kan kanske bero på att världens alla datorer kör ca 90% Windows medan Apple kör mac Os är ca 5%.

Den dator jag hade var en Qs 733 Med 512Mb Ram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-31 11:38

Jag kör oxå en QS 733 och innehar en bärbar Smell för jobbet med W2K. Visst är W2K förhållandevis stabil men inte i samma klass som min QS. Jag har då inte speciellt många program på den bärbara, i stort sett bara browser, outlook och office. Ändå funkar den inte lika bra. Vissa kollegor har sanslösa problem med sina W2K-Smellar, och då både med operativ/mjukvaror och hårdvara. Vad sägs om frysningar, blåskärmar, omstarter, program som lägger av (MS, såklart).
Till det kan läggas tangentbord där knapparna lossnar, tangentbord som packar ihop, hårddiskkrascher, etc. etc. Det är då man är glad att man är Mac-användare....
Många PC-användare är så vana att ha problem att det är en normalbild, dom har aldrig upplevt nåt annat......

Huvet på spiken Våffla!!

hahahah.. låt mig komma till vilken windowsdator som helst och jag kraschar den på några minuter. Windows 2000/XP kan vara stabil om man gör vissa saker på den. Men det är fortfarande ett skämt jämfört med unix baserade operativsystem.

Det är ingen tillfällighet att det inte finns ett ´uptime´ kommando. Jag tror helt enkelt inte på er som säger att "mitt win xp har aldrig kraschat". I så fall använder du den inte, eller så startar du om datorn ofta. Just det ja, du MÅSTE starta om datorn när du har windows, eftersom alla program kräver det. Även minimala ändringar i systemkonfigurationen kräver omstarter. Först på senare tid man t.ex. kan ändra nätverksinställningar utan att starta om.

Patetiskt.

Ciryon

Kör G4 med OS X + AMD med w2k hemma, G4 med 9.2.2 på jobbet.

Jobbdatorn strular mest (såklart).
PC´n krånglar bara när ja tigger om det (pillar rätt mycke )
OS X krånglar (nästan) aldrig.

Jag kan tänka mig att Windows är struligast om man inte har så mycke koll och inte kan fixa själv om de strular

"Oi thinks da landslide haz bigun!"
Ebenezer Knickerbocker, Okeefenooke Campsite, Oregon, 1994.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
J
Många PC-användare är så vana att ha problem att det är en normalbild, dom har aldrig upplevt nåt annat......

Det håller jag nog med. Maken till strul som mina syskon hade med sina PC-datorer och de gjorde ingenting speciellt med dem. Men för dem var det normalt.

Men det går nog också att tillämpa på Macar också. Jag tror jag aldrig begrep hur ofta 9:an kraschade förrän jag började med X. X startar jag i princip bara om när jag uppdaterat det eller om jag av någon anledning behöver köra något program i 9:an.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:
Maken till strul som mina syskon hade med sina PC-datorer och de gjorde ingenting speciellt med dem. Men för dem var det normalt.

Vanligt fenomen. De flesta är så vana vid datorproblem att de tror att det ska vara så. Inte konstigt att folk tycker windows 2k/xp är stabila då.

Media säger ju inte direkt heller att de flesta "datorhaverier" beror på OS´et. Därför tror folk att datorer generellt kraschar och beter sig dumt då och då.

Märkte förresten för några dagar sedan att vår "mat-maskin" på jobbet (man drar ett kort och maten dras från lönen) kör Windows. Hahaha. fick den inte att krascha, men väl att minimera sig så man kunde se skrivbordet. Och den saken har inte ens tangentbord. Nästa mål är att få den att krascha!

Ciryon

Jag tror ett stort problem med alla dessa Mac vs PC diskussioner är att man inte är så tydlig.

"Mac" för en pc användare kan innebära MacOS 7.1 som dom provkörde på en Power Mac 7100. Det var inte så roligt. Skillnaden mellan MacOS 8 och 10 är ju minst sagt enorm.

"PC" för mac användare verkar betyda allt ifrån Windows 95 till XP, skillnaden där är nästan lika stor (trots att gränssnittet på många sätt är liknande). När jag talar om att Windows fungerar bra så talar jag bara om Windows 2000.

Windows 95/98/ME rör jag inte med handske däremot.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
[QB]Att man hade problem med alla Windows versioner fram till Win 2000/Xp är sant.
[QB]

En sanning med modifikation - en NT4 med Sp6 installerat är fortfarande bland det stabilaste man kan hitta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
[QB]Att man hade problem med alla Windows versioner fram till Win 2000/Xp är sant.
[QB]

En sanning med modifikation - en NT4 med Sp6 installerat är fortfarande bland det stabilaste man kan hitta.

Äsch, NT 3.5 ska det vara. Det om något var ett hårt system.

Har labbat en del med NT 4, och det är underligt vilka saker som kan döda den. Råka hosta en domän med å, ä eller ö och sedan uppgradera till ett nytt servicepack får hela installationen att dö, bland annat.

Annars tycker jag att 2000 fortfarande är det bästa Windows-systemet. XP är ju bara samma sak, med lite uppdaterade drivrutiner och en "utseendemässig förbättring".

Mitt OS X får kernel panic varje dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 16:18

Jag förstår inte vad man ska ha Windows 2000 eller XP till när det finns Linux och Mac OS X?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag förstår inte vad man ska ha Windows 2000 eller XP till när det finns Linux och Mac OS X?

Argument #1 som mina PC-användande vänner och bekanta kör med: "finns ju mest spel till Windows".

När man sen frågar om de tycker det är försvarbart att köpa en dator med fläskigt grafikkort och processor, för 20.000 och uppåt, när hela utrustningen är omodern ett halvår senare. Efter en stunds funderande kommer: "finns ju mest spel till Windows"...

När man sen frågar om de tycker det är försvarbart att köpa en dator med fläskigt grafikkort och processor, för 20.000 och uppåt, när hela utrustningen är omodern ett halvår senare.

Samma argument gäller väl Mac?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 19:18

Det behövt en liten reaktion på macevangeliseringen i den här tråden, tycker jag. Allt är inte frid och fröjd vare sig med macplattformen eller med OSX. Det är inte bara spel som saknas till mac, och OSX kan mycket väl totalkrascha.

Jag jobbar på ett litet arkitektkonsultföretag där vi alltid haft mac och det svaga stödet för tekniska program på macplattformen märks allt mer. Med OSX har det blivit än värre, och vi funderar nu på att migrera över till Windows, trots att det smärtar. Några konkretiseringar:

- GIS-programmen som finns till mac slutade utvecklas 1998 (MapInfo och ArcView). Fortfarande är filformaten kompatibla med våra äldre versioner, men tiden rinner ut.

- Autocad försvann 1995, tror jag (R12 var den sista versionen).

- För de ekonomiska kalkylerna använder vi Excel, som är oerhärt mångsidigt, men tyvärr långsamt under OSX. Excel för OS X har dessutom en mycket god förmåga att hänga hela datorn. (Har ingen annan varit med om en totalfrys i OSX?) Excel 98 och 2001 var betydligt stabilare. OSX totalkraschar på flera testade datorer, jag har en ny Titan, men har även testat på en QS och diverse G3or. Excel X och Classic-läget är de vanligaste syndarna.

Då vi dagligen sitter med olika GIS- och CAD-filer kan vi inte migrera till OSX, som trots alla krascher ändå är ett mycket stabilare operativsystem. Jag är den enda som sitter med X nu på företaget, men jag behöver ha igång Classic jämt.

Eftersom de viktigaste programmen för oss inte finns och aldrig verkar komma till OSX känns det för de flesta inte motiverat att uppgradera till X.

Inom ett år sitter vi nog med Windows-maskiner, efter 18 år med enbart macar i firman. Sorgligt men sant. Vi har ändå hållit ställningarna länge.

Excel har inte krashat systemet.
SSHa till burken och döda processen.

Ciryon

Du tänker fortfarande på Win 95/98/Me

Windows Xp behöver du inte starta om dator när du uppdatera eller installerar !
Alla fall inte som i Wien 98 serien.
Unix är mycket bra system men för en vanlig svensson så är det overkill då är Win 2000 eller Xp ett klart mycket bra och framför allt ett värdigt system när det kommer till stabilitet.
Jag kör bara Win installationer på drivisar och då funkar det absolut utmärkt!
Jag vet att Mac Os X inte e så stabilt system som Apple vill få det till att vara tyvärr.
Verkligheten har visat för mig i hemmet och på jobbet att mac os X behöver en riklig genomgång och massor av fixar innan den kanske kan bli ett bra samt ett stabilt system.
Det gäller även Windows XP eller Win 2000.
Men för närvarande skulle jag våga säga att Windows 2000/Xp är något stabilare än Os X.
Enligt företaget samt min egen erfarenhet av Os X styrker min och företaget tycke.!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Ciryon

Du tänker fortfarande på Win 95/98/Me

Windows Xp behöver du inte starta om dator när du uppdatera eller installerar !

Öh, nej. Jag tänker på Windows XP. Har det själv installerat på en PC hemma och märker hela tiden att man måste starta om datorn efter installation av diverse program. Så är det, jag lovar. Desutom dyker det upp säkerhetsuppdateringar ungefär en gång i veckan eftersom windows har så mycket problem. Då måste man också starta om datorn. Det kan du inte förneka.

Citat:

quote:Jag vet att Mac Os X inte e så stabilt system som Apple vill få det till att vara tyvärr.
Verkligheten har visat för mig i hemmet och på jobbet att mac os X behöver en riklig genomgång och massor av fixar innan den kanske kan bli ett bra samt ett stabilt system.
Det gäller även Windows XP eller Win 2000.
Men för närvarande skulle jag våga säga att Windows 2000/Xp är något stabilare än Os X.
Enligt företaget samt min egen erfarenhet av Os X styrker min och företaget tycke.!!

Det där är skrattretande. Riktigt roligt. Det märks tydligt att du inte vet vad du pratar om. Vad är det som kraschar i OS X? Program kan krascha, visst. OS´et? Nix. Ibland kan det till och med gå så illa att ett program kan låsa tangentbordet i OS X. Det är inte mycket operativsystemet kan göra åt det. Men det lever fortfarande och du kan enkelt döda processen genom att ssh´a in till datorn. Jag skulle verkligen vilja veta vilka program som kraschar för dig i OS X. Det är något du får ta med tillverkaren av programmen. Mitt OS X har inte kraschat någon gång, endast nere för omstart efter systemuppgraderingar.

Ja, Windows har blivit bättre med 2000/XP men det är fortfarande inget som kan jämföras med ett Unix baserat operativsystem. Om du vill roa dig med bevis kan du ju titta på lite uptime statistik Windows vs Unix.

Att sen OS X bjuder en helt annan dimension av användarvänlighet, enkelhet, säkerhet och karisma är någonting annat. Det är roligt att använda Mac OS X till skillnad från winbloze.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 23:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Excel har inte krashat systemet.
SSHa till burken och döda processen.

Något kraschar iallafall systemet. Jag har varken tid eller lust att lära mig SSH, men vad jag förstått finns det få alternativ till en omstart om man inte är i närheten av ett nätverk. Eller finns det något tangentbordskommando för att komma in i terminalen när varken musen, cmd-tab elle alt-cmd-esc fungerar?

Det är skrattretande att läsa ditt inlägg ciryon jag skulle vilja veta vilka programmen är som du måste starta om datorn när du installerar?...Och märk nu att du inte behöver göra samma sak med ditt OS X...

  • Medlem
  • 2002-07-31 23:41

Jag skulle vilja veta vad som är så viktigt för en normal användare med uptime? Jag skiter i uptime. SSHa en dator som hängt sig? Kom igen. På den tiden kan jag göra om det som gått förlorat. Om stabiliteten i programmen är låg, så kan man i mina ögon kalla systemet instabilt.

-Det är inte operativsystemets fel.

-Nej, det är det kanske inte, men vem bryr sig?

Jag säger inte att OS X är mindre stabilt än XP, men med ovanstående normalkriterier för stabilitet så är det åtminstone inte bättre.

Om Uptime hade varit jätteviktigt för skrivbordet så hade aldrig Windows vunnit kriget om skrivbordet.

Jag tror inte heller Tryggve blir så glad åt det faktum att han På Det Kanoniska Sättet(tm) kan åtgärda sitt problem utan att förstöra sitt uptime -- han vill bara fortsätta jobba i Excel så snabbt som möjligt, och i hans fall är det att trycka på reset-knappen. Dom flesta användarna av persondator vill ha en kreativ arbetsmiljö som tar dom från punkt A till B på kortast möjliga tid. Hög Uptime är inte målet, det är ett bra medel, men det högre målet är ett annat.

Jag använder OS X - både på jobbet och hemma, dvs minst 10 timmar per dag. Det enda som gett mig kernel panic under ett halvår med OS X är Norton Utilities/Antivirus. Det åkte ut i våras. Hade samma bekymmer på båda datorerna. Med den senaste uppdateringen från Symantec före semester fungerar det igen. Ingen kärnpanik sen dess. Detta bevisar för mig att dåliga program kan fortfarande hänga ett för övrigt stabilt system.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Ciryon

Du tänker fortfarande på Win 95/98/Me

Windows Xp behöver du inte starta om dator när du uppdatera eller installerar !

Öh, nej. Jag tänker på Windows XP. Har det själv installerat på en PC hemma och märker hela tiden att man måste starta om datorn efter installation av diverse program. Så är det, jag lovar. Desutom dyker det upp säkerhetsuppdateringar ungefär en gång i veckan eftersom windows har så mycket problem. Då måste man också starta om datorn. Det kan du inte förneka.

Citat:

quote:Jag vet att Mac Os X inte e så stabilt system som Apple vill få det till att vara tyvärr.
Verkligheten har visat för mig i hemmet och på jobbet att mac os X behöver en riklig genomgång och massor av fixar innan den kanske kan bli ett bra samt ett stabilt system.
Det gäller även Windows XP eller Win 2000.
Men för närvarande skulle jag våga säga att Windows 2000/Xp är något stabilare än Os X.
Enligt företaget samt min egen erfarenhet av Os X styrker min och företaget tycke.!!

Det där är skrattretande. Riktigt roligt. Det märks tydligt att du inte vet vad du pratar om. Vad är det som kraschar i OS X? Program kan krascha, visst. OS´et? Nix. Ibland kan det till och med gå så illa att ett program kan låsa tangentbordet i OS X. Det är inte mycket operativsystemet kan göra åt det. Men det lever fortfarande och du kan enkelt döda processen genom att ssh´a in till datorn. Jag skulle verkligen vilja veta vilka program som kraschar för dig i OS X. Det är något du får ta med tillverkaren av programmen. Mitt OS X har inte kraschat någon gång, endast nere för omstart efter systemuppgraderingar.

Ja, Windows har blivit bättre med 2000/XP men det är fortfarande inget som kan jämföras med ett Unix baserat operativsystem. Om du vill roa dig med bevis kan du ju titta på lite uptime statistik Windows vs Unix.

Att sen OS X bjuder en helt annan dimension av användarvänlighet, enkelhet, säkerhet och karisma är någonting annat. Det är roligt att använda Mac OS X till skillnad från winbloze.

Ciryon

Jag är benägen att hålla med Ciryon - WindowsXP är inte mycket stabilare än WindowsME. Min arbetsmaskin på jobbet är för närvarande nerpestad av WindowsXP men det åker ut efter semestern då Win2k ska in för hela slanten. Maken till ooptimerad sörja får man leta efter men den som söker finner det i WinXP...

Citat:

quote:
Artikeln avslutas med "Varje dag med blåskärm, nätverksproblem eller säkerhetsvarningar ifrån Microsoft är en dag då allt fler Windows användare funderar över att byta plattform".

Läs artiklen här!

Jag håller inte med.
Min privata och mina arbetskollegors maccar går ner hela tiden. Eftersom jag arbetar med webbutveckling har jag en Win XP-burk på jobbet. Den bara går och går och om det är något som går snett så behöver jag bara starta om applikationen. Som tur är är det en bärbar som jag kan ta med mig hem.

Misstolka mig inte. Jag vill tro på mac, annars skulle jag inte vara med i denna community, men min G4 med Mac OS 9 som jag kör hemma kraschar hela tiden. Och den är inte dåligt underhållen. Jag kollar hårddiskarna regelbundet och har en förhållandevis ren installation av OS:et. Jag förstår inte vad det är som skapar alla problem jag har?! Och mina kollegor som kör Mac på jobbet har det inte mycket lättare. De kör Mac OS X och 9 parallellt eftersom alla applikationer inte finns för X. Bara en sådan sak som att kopiera något från en applikation i X till en applikation i 9 eller vice versa kan få hela maskinen att bugga ur helt.

Det spelar ingen roll vad PCWorld säger om Mac OS - Win XP är fortfarande jäkligt stablit enligt mina högst personliga erfarenheter och så länge som Mac OS inte orkar leva upp till den stabliliteten så måste den stabliliteten räknas till XP:s fördel.

Mac OS är inte lika självklart överlägset som det en gång var. De som har läst Michael S. Malones bok "Infinite Loop" vet vad jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-01 06:14
Citat:

quote: Helt enkelt underbart system Windows 2000/Xp är

Hunter är tillbaka och pratar som Yoda!! Undrade om och när du skulle dyka upp efter Macpressens nedläggning... Alltid lika roligt att se dig säga samma sak och de reaktioner det skapar Du är en sann entertainer!

Bevaka tråden