Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla upp en Xbox 360 via Airport Express

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 11:14

Hej,

Jag har lite problem med att koppla upp mig mot Xbox live via min Airport Express.
Så här ser mitt nätverk ut.

Xbox 360 ( 192.168.1.4 ) ---> Airport Express ( 192.168.1.2 )
Airport Express ( 192.168.1.2 ) ---> Netgear WGT 634U ( 192.168.1.1 )
Har även en Powerbook inkopplad på 192.168.1.3

I Xbox 360 har jag manuellt satt

IP: 192.168.1.4
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Problemet är att Xboxen inte lyckas få något ip när den skall ansluta till Xbox Live.

Snälla hjälp !

Ett tips är att prova med att låta Netgear:en köra DCHP så att den sköter utdelningen av alla addresserna i nätet. Vet inte om Airport express har en dhcp-server men om den har det så stänger du av den.
Om du vill att enheterna alltid ska få samma ip kan man i de flesta routrar ange ett så kallat "fixed lease" som innebär att man kopplar MAC-addressen till ett ip så får den enheten samma address hela tiden.

/Olof

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-05 16:11

Airporten har en egen DHCP-server. Jag rekommenderar starkt att du stänger av den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 18:38

Tack för tipsen !

En sak slog mig just, är det inte så att Airport Express endast kan användas som accesspunkt om man använder en Apple router ? I så fall så kan jag ju glömma att få det att funka den vägen..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-05 18:44

Jag använder inte en Apple-router och jag kör med min Airport utan DHCP på Airporten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 18:53

Där ser man. Vad sätter jag för DNS på Airporten ? Samma som på routern ?

Japp. Plus att du sätter gateway på airporten till netgear:ens address. Om du inte tilldelar airportens address dynamiskt för då ska det ske automatiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 19:42

Testade ändringarna på Airporten men det funkade tyvärr inte då heller.
Då testade jag att uppgradera firmwaren på airporten från 6.0 till 6.3, efter det så känner Xboxen inte ens av att den är kopplad till airporten vilket den gjorde innan... mörker.

1. Prova med att sätta routern som primär dns i airporten.
2. Kontrollera att du kan pinga airporten från routern
3. Prova med att ansluta en annan enhet (t.ex bärbar) via airporten och se om den kan ansluta.
4. Har du ställt in Xboxen så att den ska få addressen via DHCP?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 21:15

Jag började med att koppla min Powerbook till Airportens ethernet, funkade inte så det verkar som att något hänt med ethernet port på airporten när jag uppgraderade den. Testade att nergradera firmwaren via en guide jag hittade på macfixit.com men det ville den inte alls.
Några förslag ?

Har ju ingen airport själv men jag tror att problemet ligger i att du ansluten en dator (eller xbox) till ethernet-porten på airporten. Den porten ska användar om airporten kopplas till ett modem för att agera accesspunkt. Om du ansluter mot airporten trådlöst bör det fungera.
Har kollat i manualen http://manuals.info.apple.com/en/AirPortExpressSetupGuide.pdf och vad jag förstått så kan airport express användas som accesspunkt mot ett modem eller en förstärkare till ett befintligt trådlöst nät men inte som brygga mellan ethernet och WLAN.

Om du kan så testa att ansluta xboxen direkt till netgear:en för att se att det säkert fungerar men jag tror att problemet ligger i att du ansluter mot airportens ethernet-port och inte trådlöst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 21:49

Jag misstänker att du har rätt, jag avvaktar med att grubbla mer på airporten och kopplar xboxen direkt till netgearen istället. Nu funkar det alldeles utmärkt !

Stort jäkla tack till alla !!!

Ett alternativ till att skaffa en "riktig" brygga är väl att skaffa en trådlös adapter till xboxen http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010086123 .
Inte gratis men då bör det ju iaf fungera...:eek:

1
Bevaka tråden