Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! koppla Macbook till projj

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en Panasonic AE 500 med DVI-D ingång.
Köpte en DVI I kabel och den funkade i macens DVI utgång men inte till projjen..

Funkar en DVI-D kabel till macens utgång är då frågan ?

  • Medlem
  • 2006-03-04 14:39

Borde det göra. Jag antar att det inte funkade för att kontakten inte passade i projjen?
DVI-D står för Digital, och betyder att bara den digitala signalen skickas. I DVI-I skickas både den digitala och den analoga signalen, och har bara macen en DVI-I-utgång så borde det funka att ta en DVI-D-kabel som bara förmedlar den digitala signalen vidare till projjen.

Köpte en DVI-D Dual link kabel men det funkar inte heller,,, nu passar ju stiften men funkar ändå inte, vad är fel ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:03

Vad är det du ska projicea?

Ursprungligen av Tangen:

Vad är det du ska projicea?

Jag vill kunna använda min macbook som mediacenter (frontrow) surfa osv.
VGA funkar ju men DVi måste ju bli rätt mkt bättre.
Projektorn är ju HD klar så jag fattar inte varför det inte funkar..

Panasonic PT-AE500, DVI-D ingång
Macbook DVI utgång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:12

OK,
Har du slagit på DVI in på projektorn?
Har du slagit på skärmdubblering i systeminställningar?

Har någon några andra funderingar/lösningar?

/Tangen

jag har valt DVI
skärmdubblering.. kommer inte åt ngt för det är bara blått på projektorn och skärmen på macbook kan jag inte göra ngt för där ser jag inte muspekaren ens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:28
Ursprungligen av motif:

jag har valt DVI
skärmdubblering.. kommer inte åt ngt för det är bara blått på projektorn och skärmen på macbook kan jag inte göra ngt för där ser jag inte muspekaren ens

Ryck ur sladden då (dvi sladden) - det verkar som du i alla fall har samma bild på datorn som på väggen - även om det inte ger det resultat du vill ha.

Kolal sedan inställningar för bildskärmar om den är dubblerad eller inte ?

/Tangen

jag har nu hämtat en HDMI kabel med DVI i ena ändan och i den andre köpte jag en HDMI till DVI adapter så nu är det alltså en Single link DVI men det funkar fortfarande inte

blir så jävla trött... varit på netonnet 40 ggr....
Vad är fel ? klarar inte datorn av, det är väl ingen äkta DVI då ?

jag får upp upplösningarna på daorn för projektorn men det hjälper inte oavsett vad jag väljer.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 17:48

Om du har möjlighet så testa med en skärm med DVI-ingång. På så vis vet du åtminstone om det är datorn eller projektorn som jäklas.

jag fick bild på projektorn när jag hade upplösning 800*600 men det är ju för låg så det är ju inget man kan använda.. alla andra upplösningar funkade ej!

Någon idé ??

Med tanke på att MacBooken ska klara av att driva Apples 30" Cinema så låter det där lite knepigt...

vart ställer man in 720p, 1080i mm i systeminställningar

Det borde vara under Bildskärm, men frågan är om den vill göra det om du kör med inbyggda skärmen.

Jag hade prövat att köra i 800*600, ställa över primära bildskärmen till projektorn, och sen gå uppåt i upplösning steg för steg.

Förresten, står projektor inställd på 4:3 eller 16:9? iofs borde den säkert känna av sånt automatiskt, men ändå.

den känner av det automatiskt om det är 16:9 eller 4:3
Jag har inte förstått hur det funkar med den inbyggda skärmen, när jag kopplade med s-video så stänger man ner locket så lägger den ju sig i vila mm..
Hur får man att det skall enbart vara den andra skärmen man använder ?

Jag vet ju att Macbook har Dual Link eftersom den klarar 30" Apple skärmen, men kan man ändå köra med en Singlelink till projektorn eftersom projjen lär ju inte ha duallink

För att endast köra med en extern skärm ska du sätta datorn i vila genom att stänga locket, och sedan starta upp datorn med locket stängt. Du måste alltså ha ett externa tangentbord eller mus kopplad till datorn.

ok kan det vara så att datorn måste vara i vila för att köra via DVI ?
Alltså jag kan väl inte vara den enda som vill koppla upp en dator mot plasma/projj

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:50

Nee datorn behöver inte vara i vila - det ska funka utmärkt - jag har från PowerBook till en panasonic tv som är helt ny - fungerar bra.

LIte konstigt är det har du testat på 800 x 600 och sedan ökat allteftersom till 1024, sen till osv till du kommer till vad nu som är max på tv,n 1440 eller 1920?

nej har inte ökat, det är bara 800 * 600 som funkar de andra lyser bara projektorns blåa bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 01:16

Dum fråga kanske, men har du testat olika uppdateringsfrekvenser också?

Vilken är maxupplösningen på projjen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:34

oprecis kolla på olika mhz tal - och eventuellt antalet färger, tycker fortfarande att det verkar konstigt - vad säger bruksanvisningen till TV´n?

/Tangen

maxupplösning är 1280 * 720 den har stöd för HD
Bara 640 * 480 som funkar, har nu provat med kortare DVI kabel också samt från en Mac Mini som inte fungerade alls.
Projektorn har också HTPC på DVI ingången.

kan inte ändra mhz antalet då de är gråmarkerade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 13:05

Nu har jag uttömt min kunskaps bank - känns som man kan få ringa till nån support - där du köpt tv´n eller nåt alternativt till jourhavande medemännsika.

Det kan i o f s vara nån här som ännu inte yppat sig - som har en lösning

/Tangen

Månfa projektorer har inte högre upplösning än 800*600, därför undrade jag vilken maxupplösningen på den var då den klarade 800*600 men inte högre.

Kan det vara så att projektorn kräver en maskin som stöder HDCP om man ska använda DVI? Står det något i instruktionsboken om det?

Så länge bildskärmen klarar HDCP så behöver inte källan klara det som jag fattat det.
Men köper mig en Pioneer 50" plasma nu istället för orkar inte med skiten mer..
Då skall det funka hoppas jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 20:28
Ursprungligen av motif:

Så länge bildskärmen klarar HDCP så behöver inte källan klara det som jag fattat det.
Men köper mig en Pioneer 50" plasma nu istället för orkar inte med skiten mer..
Då skall det funka hoppas jag!

Ett bra val. jag har tröttnat på Apple rejält.. ursäkta uttrycket. men skitgrejer gör dom visserligen snygga men som är noll kompatibla med annan utrustning. Och om det funkar så hör det till undantagen ...

Macminin är ett skämt men när nu Macbooken trilskas då kan dom dra åt pepparn..

vågar inte ens tänka tanken att köpa en sådan blunder. sitter med min sura mini och köper mig också en större plasma eller LCD tv senare....

Skärpning Apple..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 22:17
Ursprungligen av CUBEIS:

Ett bra val. jag har tröttnat på Apple rejält.. ursäkta uttrycket. men skitgrejer gör dom visserligen snygga men som är noll kompatibla med annan utrustning. Och om det funkar så hör det till undantagen ...

Macminin är ett skämt men när nu Macbooken trilskas då kan dom dra åt pepparn..

vågar inte ens tänka tanken att köpa en sådan blunder. sitter med min sura mini och köper mig också en större plasma eller LCD tv senare....

Skärpning Apple..

mmmm, som jag ser på marknaden så är det inte mycket som fungerar överhuvudtaget, varsig mac eller andra.

/Tangen

Bevaka tråden