Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föreningssparbankens inkompetens

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-20 08:52

Inte nog med att FSB (en massa svordomar) aldrig verkar kunna fö sin internet bank att funka med Safari - eller som jag tror inte orkar bry sig eller är nog kompetenta för att göra en felsökning med Safari. Idag när jag skulle logga in med min påtvingade Firefox i seanste version (1.5.0.1) så mötes jag av detta medelande (se bilga).

Det känns som om jag skulle börja jobba på FSBs IT-avdelningn som programmerare så skulle kompetensen på bygget tredubblas den sekund jag skrev under anställnings papperen.

Att byta bank finns på min lista över saker att göra. (om dom är så här inkompetenta med teknik hoppas dom åtminståne är mer kompetenta med mina pengar )

Det är amatörmässigt minst sagt, jag håller med.
Det sjuka är att deras gamla internetbank fungerade, men att det nya systemet är sämre gjort och inkompatibelt.

Jag bytte bank för ett år sen till Nordea och där funkar det hur bra som helst allting i Safari eller vilken annan webbläsare som helst för den delen. Du gör rätt i att byta bank. Go for it!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 09:19

Jag får samma meddelande, men lik förbannat fungerar det att göra sina bankärenden ändå, med Firefox.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2006-02-20 09:26

Explorer fungerar på Föreningssparbanken.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-20 09:28
Ursprungligen av Konrad:

Jag får samma meddelande, men lik förbannat fungerar det att göra sina bankärenden ändå, med Firefox.

Jodå det funkar - men skulle min morsa få det dära medelandet så skulle hon bli funderade och ringa mig. (inte håller hon koll på vilka versioner av webläsare hon kör/finns - hon klickar på iconen i dockan och kör).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 09:26

Jag vet inte riktigt vad ni menar. Jag kör flera olika banker, bland annat FSB. Just deras internettjänst är det jag är nöjd med.
Att det kommer upp ett meddelande innan man ens loggat in, som inte har med funktionalitet att göra, verkar lite hårt att döma dem för...? Sett till funktionalitet och funktioner, tycker jag FSB skött sig bra!

Som browsersituationen ser ut idag, kan jag hålla med om att man bör utveckla sina tjänster för både IE och FF... Safari kanske är att be om lite mycket.

-Henric

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-20 09:36

Tro mig Fsb är en BRA bankösning för oss med Mac. Det finns bara två fel, inget av dem påverkar användandet; 1) felmeddelande i Safari betrf. cookies och 2) felmeddelande i andra fungerande läsare betrf. versionsnr.

Om man loggar in med Safari får man felmeddelandet att browswern inte accepterar cookies, vilket den ju gör. Okunniga har ju ingen aning om att det räcker med att hämta en annan läsare, så jag har mailat Fsb och bett dem lägga till en textrad till, något i stil med "om du använder Mac fungerar våra tjänster för närvarande inte med Safari. Istället rekommenderar vi Firefox, som du kan ladda hem gratis här (länk)". De verkade tacksamma för det tipset, eftersom jag motiverade det med att det även spar på deras supportsamtal.

Detta med "inaktuell webläsare" har jag också mailat dem om, och de ska försöka lösa det snarast säger de.

Handelsbanken, däremot, är riktiga stolpskott! Man kan inte skapa BankID hos dem om man kör Mac. Jag har mailat dem om detta, och de skyller på saknade komponenter i Safari. Men när jag påpekade att det kanske var dumt att spola hela Mac-världen pga EN webläsare (det finns många andra till Mac också!) så skulle de skicka vidare till sin it-avdelning. Jag påpekade att jag lyckligtvis körde en modernare bank (fsb), som inte låser ute någon.

Om man vill skapa ett BankID med Handelsbanken, måste man göra det i PC (eller VPC då) och kopiera id-mappen till sin hemkatalog. Att ANVÄNDA BankID fungerar däremot perfekt. Just bara skapandet av BankID med hjälp av Handelsbanken, som suger rotfrukt.

Vi får väl se vad som händer. Men en sak är säker, om ingen meddelar felen och missnöjet till banken, kommer de tuta på som vanligt i tron att allt är som det ska. Orkar ni posta här, orkar ni nog också skicka ett mail!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-20 09:46
Ursprungligen av Snooze:

Vi får väl se vad som händer. Men en sak är säker, om ingen meddelar felen och missnöjet till banken, kommer de tuta på som vanligt i tron att allt är som det ska. Orkar ni posta här, orkar ni nog också skicka ett mail!

Har faktiskt mailat deras kundtjänst ett par gånger med trevliga bleka svar som resultat. Deras utveklare ska veta att man ska testköra sakerna innan dom släpper skarpa versioner (webläsare varningen, bytet till den nya versionen som låserute safari 2.0) och dom ska också kunna nog mycket om mänisko-dator interaktion för att veta att felmedelandet om cookisarna är otilläkligt för en vanlig användare. Dessa saker ska man inte behöva påtala utan det ska utvecklarna själva känna till (om dom har gått i skolan) - därigenom så anser jag att deras programmerare är j*vligt inkompetenta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-02-24 10:54
Ursprungligen av Snooze:

Tro mig Fsb är en BRA bankösning för oss med Mac. Det finns bara två fel, inget av dem påverkar användandet; 1) felmeddelande i Safari betrf. cookies och 2) felmeddelande i andra fungerande läsare betrf. versionsnr.

Fel! Man kan inte titta på elektroniska fakturor i FSB. Inte med någon webläsare.

FSB är enligt mig den bästa banken för Mac-ägare. Jag har haft FSB sedan tidigt 90-tal och var en av de första "bank-över-internet"-kunderna. Det har aldrig funnits någon period som det inte har funkar med någon webläsare. Internet Explorer fungerade under OS 9-tiden, Safari har fungerat hela tiden sedan den dök upp tills för ett par månader sedan då FSB genomförde senaste uppdateringen. Under tiden så använder jag Opera eller Firefox och det är helt ok för min del.
Dessutom ska Safari fungera igen från och med Mars om jag minns rätt. Föreningssparbaken hade ju gett svar hos Mac-Pro som citerades på nyhetssidan här.

Men, jag är ju teknikkunnig och förstår om det ställer till problem och är irriterande för "vanliga" användare som bara vill att det ska fungera.

Jag testade nyss och för mig fungerar FSB med Opera. Ska prova FireFox lite senare....

Ursprungligen av Martin Pettersson:

FSB är enligt mig den bästa banken för Mac-ägare. Jag har haft FSB sedan tidigt 90-tal och var en av de första "bank-över-internet"-kunderna. Det har aldrig funnits någon period som det inte har funkar med någon webläsare. Internet Explorer fungerade under OS 9-tiden, Safari har fungerat hela tiden sedan den dök upp tills för ett par månader sedan då FSB genomförde senaste uppdateringen. Under tiden så använder jag Opera eller Firefox och det är helt ok för min del.
Dessutom ska Safari fungera igen från och med Mars om jag minns rätt. Föreningssparbaken hade ju gett svar hos Mac-Pro som citerades på nyhetssidan här.

Men, jag är ju teknikkunnig och förstår om det ställer till problem och är irriterande för "vanliga" användare som bara vill att det ska fungera.

Jag testade nyss och för mig fungerar FSB med Opera. Ska prova FireFox lite senare....

SEB har en väl fungerande Internetbank.. aldrig varit problem med Safari..Dessutom en mer professionell bank.. och med en kvinnlig VD..

ru4real?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 09:49

Måste man ha bara en enda webbläsare till allt? Funkar inte en sajt så tar man en annan webbläsare, svårare än så är det väl inte? Safari är snygg att titta på, men inte stans mest kompatibla webbläsare.

Efter att ha sökt ett tag på webkits bug-tracker så kunde i alla fall inte jag hitta någon bug som hade med FSB att göra. Eftersom det är svårt att riktigt avgöra vad det är buggen beror på så mailade jag till FSB och undrade varför de inte hade lagt upp någon bugg, fick dock bara svar från kundtjänsten att de skulle skicka vidare mitt mail till utvecklarna men sen verkar det inte ha hänt något.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-20 11:06

Byt till Skandiabanken istället. Deras internettjänst har varit vida överlägsen FSB och de andra i åratal. FSB kan du ha kvar för de gånger du behöver ett fysiskt bankkontor, resten sköter du via Skandiabanken på telefon och Internet.

Nu har jag försökt prata med FSBs kundtjänst och blev direkt kopplad till den "tekniska gruppen" när jag försökte beskriva problemet. Den tekniska gruppen försökte dock stoppsvara hela tiden med att man ska använda de webläsare som står som certifierade av banken. Det var väldigt svårt att få henne jag pratade med att inse att en ocerifierad läsare som bygger på samma kodbas, konqueror 3.4.2, fungerar utan problem. Det går inte heller att få direktkontakt med utvecklarna utan man måste gå genom kundtjänsten. *suck*

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 14:03

Jag bytte bort FSB i slutet på 90-talet, pga otrevligt bemötande från deras PR-kvinna* (!). Det hade inte med internettjänsten att göra, men däremot med bristande kundvård - något jag tycker mig kunna läsa mig till att de fortfarande ägnar sig åt.

SEB funkar väldigt bra för mig (Safari, OS 10.4.5), och de har dessutom patenterat trevlig kundtjänst. Rekommenderas!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 11:22

Är det ngn som har fått fsb's e-korts tjänst att funka på Mac??
Den vanliga banken funkar bra med firefox, men e-kort tjänsten verkar inte funka i ngn browser

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-22 11:43

Konstigt jag kan använda e-kort i Safari iaf. Vet inte om jag har prövat i någon annan läsare.
Jag brukar iofs gå direkt till adressen:
https://ekort.foreningssparbanken.se/thinclient.html
istället för att gå via Internet Banken

Skapa BankID för OS 10.4

Hittar inte att någon har postat lösningen, så jag chansar att
lägga ut det som funkat för mig:

1. Skapade BankID på en gammal trotjänare, iMac 233 med Mac OS 10.3.8, Safari 1.2.4
2. Formaterade iPod Shuffle 1 gb
3. Exporterade /Users --> iPod Shuffle 1 gb med CarbonCopyCloner 2.3
4. Pluggade iPodden i min PowerBook 1 ghz, Mac OS 10.4.5 Safari 2.0.3
5. Importerade mappen cbt till hemkatalogen
6. Surfa in på Försäkringskassans sajt med Safari, logga in .... Voila
(har samma kontoinformation, namn och lösen på bägge maskinerna)

Om nu alla andra webbläsare fungerar i FSB, (Camino är den bästa i nuläget,) så varför inte klanka på Apple istället. Det är ju inte banken det är fel på utan webbläsaren.

Kan Mozilla och andra göra en fungerande webbläsare, borde Apple också kunna.

Det är något de gjort med Safari 2.0.3 som är galet.
Den tidigare version i Panther fungerar fortfarande i FSB utan strul

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:12
Ursprungligen av MästerP:

6. Surfa in på Försäkringskassans sajt med Safari, logga in .... Voila
(har samma kontoinformation, namn och lösen på bägge maskinerna)

Varför gjorde du allt detta för att surfa på Försäkringskassans sajt?:confused:
Har de samma inloggningssystem som bankerna?
:rolleyes:

Ursprungligen av Konrad:

Varför gjorde du allt detta för att surfa på Försäkringskassans sajt?:confused:
Har de samma inloggningssystem som bankerna?
:rolleyes:

Tja som jag skrev så var det att skapa Bank ID i Tiger för att bla. kunna logga in med Bank ID på försäkringskassan... men det kanske finns nåt annat sätt att fixa detta som du kan upplysa den breda massan ?! Har sökt men inte hittat nån guide.. tills idag när jag klurade lite på denna lösning.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 00:53

Jag kör mozilla. Får inga felmeddelanden vid inloggning.

Jo, det går att titta på elektroniska fakturor med Firefox, men det är förb-nnat meckigt. När du klickar på Visa-knappen öppnas en ny flik med samma innehåll som den förra, samtidigt som fakturan öppnas i ett nytt, litet fönster bakom det aktiva fönstret. Det blinkar liksom bara till och är lätt att missa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-02-24 14:47
Ursprungligen av Michael Nord:

Jo, det går att titta på elektroniska fakturor med Firefox, men det är förb-nnat meckigt. När du klickar på Visa-knappen öppnas en ny flik med samma innehåll som den förra, samtidigt som fakturan öppnas i ett nytt, litet fönster bakom det aktiva fönstret. Det blinkar liksom bara till och är lätt att missa.

Dom har fixat det nu, tidigare för någon vecka sedan, så laddades det ner en .asp fil på skivbordet och sedan så drog firefox igång med att rada upp fönster tills man tvångsavslutade FF. Synd att det skulle behöva ta ett halvår för dom att fixa det bara.

Skall nog ändå byta bank, dom har liksom redan ställt till det för sig.

Handelsbanken eller Nordea. Its' the shit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-24 16:24

Svaret jag fick ifrån FSB support var att jag skulle installera system 8.1 och använda Explorer...tycker det säger allt om deras kompetens....

Camino funkar dock bra med FSB.

Tycker fortfarande att vi ska ge Apple en känga för att de skapat en webbläsare som inte platsar säkerhetsmässigt hos banken.

Försök använda ATG:s nya sida med Safari, du hänvisas till "Gamla spelkupongen"
Camino och Firefox fungerar ypperligt. även hos ATG

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 17:25

Jag blir f*n så förbannad att jag inte kan skriva ett vettigt inlägg...

Tillsvidare:

%€#$?£@!#€%#€%&@£$?!

Det handlar knappast om att Apple har misslyckats. Det räcker med en väldigt snabb titt under skalet på FSB:s internetbank för att se att den är byggd av utvecklare som inte har lärt sig HTML ordentligt. Det är snarare konstigt att den fungerar med någon webbläsare över huvud taget.

Jag har ringt dem, jag har mailat dem, jag har skrivit om deras inkompetens på min blogg. Den enda respons man får går ut på att förhala, skylla ifrån sig och låtsas som att de bryr sig och arbetar på problemet.

Bevaka tråden