Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet borta under nätverksinställningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en powerbook titanium 500 som nu helt plötsligt tappade uppkopplingen till internet och LAN.. Kollade under nätverksinställningar och såg att ethernet va borta =(
Har provat att starta om m.m men inget hjälpter.. Samma sak på den det andra användarkontot på denna maskin.. (även borta där)
Jag kör med Tiger och tidigare funkade nätverket bara fint..
Har dock haft lite problem med Backup batterierna men dom verkar funka nu efter en zappning.. Dock är det stora batteriet helt kasst.. måste köra med nätkabel i.. men det ska väl inte ha med saken att göra??
Någon som råkat ut för likartande problem??
Vad kan vara fel??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:10

Är inte Ethernet valbart ens om du trycker på "Visa" i Nätverk i Systeminställningar?

Ursprungligen av Konrad:

Är inte Ethernet valbart ens om du trycker på "Visa" i Nätverk i Systeminställningar?

Jo det finns att välja där.. som Ethernet (inbyggt). Men det visas ej under nätverksstatus =(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:27

Man kan lägga till portar som inte finns:

Gå till Systeminställningar > Nätverk > Visa: Nätverksportsinställningar
Tryck på Ny...
Namnge konfigurationen och välj "Ethernet (inbyggd)" som port.

Nu borde du ha en tom konfiguration som använder sig av Ethernet. Det är bara att ställa in den som du vill ha den.

Ursprungligen av Rajje:

Man kan lägga till portar som inte finns:

Gå till Systeminställningar > Nätverk > Visa: Nätverksportsinställningar
Tryck på Ny...
Namnge konfigurationen och välj "Ethernet (inbyggd)" som port.

Nu borde du ha en tom konfiguration som använder sig av Ethernet. Det är bara att ställa in den som du vill ha den.

Har provat det nu men det funkar ändå inte.. Eller jo jag kan ju välja min nya konfiguration under "visa" och ställa in men under "nätverksstatus" syns den inte..
Ser bara Airport och internt modem..
oavsett om man har nätverkskabel i eller inte o.s.v så ska man väl kunna se "Ethernet" under "nätverksstatus"??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:45

Ja, det ska man.

Ursprungligen av Konrad:

Ja, det ska man.

Humm vad kan då vara fel?? blev bara helt plötsligt när jag satt på internet via LAN hemma.. skulle trycka på en länk i detta forum och då va kontakten borta..
Kan även utesluta kablage, router och adsl modem.. för internet funkar än på min Mac mini samt på min x-box ( det vart x-boxen´s kabel jag hade kopplat ur och satt i powerbooken)
men som sagt x-boxen funkar bara fint sen jag återställde nätverkskabeln till den..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 12:07

Det kan ändå, trots allt, vara batteriet som spökar.

Ursprungligen av Konrad:

Det kan ändå, trots allt, vara batteriet som spökar.

Började ana det jag också.. men antar att du menar det interna backup batteriet?? PMU´n alltså??
plockade först ut den eftersom datorn inte ens startade.. efter det fick jag ingång den och sen provade jag att återmontera pmu´n och då med 3.94V. Datorn startade då också och behåller nu inställningarna för klockan efter en zapping av pram..
men efter allt detta så satt jag på internet via LAN och efter typ 3 timmar så dog det bara..
Men klockan håller fortfarande minne..

Tänkte bara säga att jag fått till Ethernet nu.. nu funkar allt klockrent.. vet inte riktigt vad det var för fel men mina misstankar går åt att det va glapp vid porten på datorn.. stoppade i och drog ur kabeln flera gånger och sen helt plötsligt så funka det...
Men tack för alla tips iallafall

Mvh /Reinhold

1
Bevaka tråden