Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bo i kommersiell lokal

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 17:54

Finns det egentligen något generellt förbud mot att bo i en kommersiell lokal, eller är det bara att fastighetsägaren inte har samma skyldigheter att upprätthålla en viss standard i kommersiella lokaler jämfört med bostäder?

Hälsningar
/Henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 17:58

Det är inte boende standandard, vilket innebär att den inte är godkänd för att bo i - om myndigheterna kan lägga sig i? - troligtvis - men det verakr inte som dom gör det - det är bara det att det inte är så bra för fastighetsägaren om det kommer fram att man bor i sin lokal.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 16:24

Tack för svar. Så om jag förstår det rätt kan fastighetsägaren råka illa ut om det kommer till myndigheternas kännedom att någon bor i en lokal som inte har boendestandard?

Hälsningar
/HEnrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:31

Nja, om hyresvärden vet om det vill säga - om du med andra ord hyrt lokalen och ni är "överens" om att du ska bo i den - då är det inte någon hallontårta att förklara det för myndigheterna -men om han inte vet så är det bara så att du blir av med kontraktet (typ)

Du som privat person tror jag inte råkar ut för något värre - men det är klart lite spanking får man ta..

/Tangen

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-03-04 17:14

I en kommersiell lokal har man inte samma besittningsskydd som i en bostad. Alltså kan värden säga upp kontraktet enligt den uppsägningstid ni har i kontraktet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:33
Ursprungligen av pekka:

I en kommersiell lokal har man inte samma besittningsskydd som i en bostad. Alltså kan värden säga upp kontraktet enligt den uppsägningstid ni har i kontraktet.

Nja, man är inte skyddad av jordabalken på samma sätt -men man har väldigt svårt att bli av med hyresgäster i en lokal - om dom inte missköter sig då går det på dagen.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:34

och man får nog anse att bo i lokalen utan att värden vet om det som att misskörta sig.

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-04 22:36
Ursprungligen av Vogel:

Finns det egentligen något generellt förbud mot att bo i en kommersiell lokal, eller är det bara att fastighetsägaren inte har samma skyldigheter att upprätthålla en viss standard i kommersiella lokaler jämfört med bostäder?

Hälsningar
/Henrik

Nåt generellt förbud tvivlar jag på att det finns.
Däremot har säkert bl.a. lokala myndigheter en del att säga till om, beroende på vad för slags lokal det är, och var den ligger.
T.ex. hälsovårdsnämnderna tillåter knappast varaktigt boende i industrilokaler och liknande.
Brandskyddsmyndigheter har säkert också synpunkter, liksom både ditt och hyresvärdens försäkringsbolag, men även grannarnas försäkringsbolag om det t.ex. finns fler kontor i kåken. Osv...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-05 00:39

Varför är det så att alla svenskar alltid frågar " får jag lov att göra si, får jag lov att göra så", får man verkligen göra så. Har ni ingen egen hjärna att tänka med eller? Vart har anarkin tagit vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 02:02

Alltså frågan var om man får bo i en kommersiell lokal - svaret är nej - det är inte ett boende.
Sen kan man bo i en lokal - jag har gjort dfet flera gånger - det är inte så "farligt" om man blir påkommen - men om man tillexempel är i sthlm så är det lite riskabelt eftersom man inte kan vända sig till allmännyttan för att få ett nytt boende.

Sov gott

/Tangen

Kul att man inte får bo i t.ex. ett kontor, men på en parkbänk får man minsann bo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 22:11
Ursprungligen av Kalliban:

Kul att man inte får bo i t.ex. ett kontor, men på en parkbänk får man minsann bo.

Vidrigt, men sant får och får - men jag tror att reaktionen kommer att vara större mot att bo i kommersiell lokal än att bo på parkbänk.

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-04 09:18
Ursprungligen av Kalliban:

Kul att man inte får bo i t.ex. ett kontor, men på en parkbänk får man minsann bo.

Dagens floskel.
Du får inte allls bo på en parkbänk.

  • Medlem
  • 2006-04-04 09:40

En variant som funkar är ju att bo på hotell. Kommersiell lokal, eller?

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 09:56

Man får i allmänhet inte bo i kommersiell lokal.

Jag tror att det främsta motivet till denna regel är att alla ska betala sina boendekostnader (vilket är en stor del av folks ekonomi) med beskattade pengar.

Om man ändå vill bo i en lokal under en period av ekonomiska skäl är det nog bra att för säkerhets skull att ha en annan officiell adress. Dvs man får hämta sin post hos nå'n kompis, förälder eller den man hyrde ut sin lägenhet till.
Man får ju iallafall sova över i sin lokal.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 21:01
Ursprungligen av Putgy:

Om man ändå vill bo i en lokal under en period av ekonomiska skäl är det nog bra att för säkerhets skull att ha en annan officiell adress. Dvs man får hämta sin post hos nå'n kompis, förälder eller den man hyrde ut sin lägenhet till.
Man får ju iallafall sova över i sin lokal.

Precis, så skulle man förstås göra. Man "bor" ju där man är skriven.

Tack för alla svar.

Hälsningar
/Henrik

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-05 22:17

Anledningen är väl att samhället inte vet hur det ska hantera "bänkboendet", alltför många människor lever i misär och utan bostad i Sverige idag, och man kan fråga sig varför det blivit så i denna välfärdsstat.
Att bo i en lägenhet eller kommersiell lokal styrs ju alltid av en hyresvärd och lagar och med allt vad det innebär.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 08:29

Det är intressanta funderingar det här. En trixig fråga är ju vilken bostadsadress man ska ange som postadress till just lokala myndigheter och liknande. Det kan nog lätt bli misstänksamt om man bor på "stålindustrivägen"...

En viktigg detalj att ha i åtanke är också att hemförsäkring inte kan tecknas för en lokal som inte är bostad.

När jag bodde i London så bodde jag i en affärslokal som vi använde som lägenhet. Fungerade bra, tills vi fick ett brev att Firedepartment skulle komma o inspektera vår affärslokal och se att vi verkligen hade brandsläckare tillgängligt... vi flydde därifrån illa kvickt

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 11:05

Nej, man får inte använda en lokal som bostad utan fastighetsägarens tillstånd. I min bostadsrättsförening t ex kommer vi att säga upp två personer som bor i en av föreningens lagerlokaler. Någon uppsägningstid finns heller inte, eftersom det inte finns något avtal.

1
Bevaka tråden