Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra applescript vid uppstart

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är helt ny på applescript och har en fråga. Hur gör jag för att köra ett applescript automatiskt när jag loggar in? Vill att det ska ligga under login items och köras varje gång jag loggar in.
Meningen är att jag vill ansluta till två utdelade mappar på min mini automatiskt. Jag kan ansluta till dem manuellt och jag kan lägga in de sökvägarna i login items men när jag sitter på det trådlösa nätet har inte anslutningen upprättats när de körs och jag kan inte ansluta mot dem. Därför en delay på 5 sekunder så att anslutningen hinner komma upp ordentligt. Kör jag trådbundet funkar det utmärkt.

Scriptet jag använder nu ser ut så här

try
  delay 5
    tell application "Finder"
      mount volume "afp://user:[email protected]/folder"
      mount volume "afp://user:[email protected]/folder"
    end tell
end try

Vore tacksam för all hjälp som kan fås

/Olof

spara det som ett program och lägg till ett alias till det bland startobjekt

Tack så mycket! Det är ju så självklart när man vet hur man gör...

Hmm ... kan man inte bara släppa in servermappen direkt i startobjekt och helt skippa scriptet i det här fallet? Det bygger iofs på att lösenorden ligger i nyckelringen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-04 19:20
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hmm ... kan man inte bara släppa in servermappen direkt i startobjekt och helt skippa scriptet i det här fallet? Det bygger iofs på att lösenorden ligger i nyckelringen...

Det som är jobbigt då är att finder envisas med att öppna ett fönster för servern och inte bara lägga den som en diskret ikon på skrivbordet. Det var i alla fall därför jag gjorde ett applescript till mina smb mountningar. (Ursäkta svengenglskan)

Ursprungligen av Anders Täpp:

Hmm ... kan man inte bara släppa in servermappen direkt i startobjekt och helt skippa scriptet i det här fallet? Det bygger iofs på att lösenorden ligger i nyckelringen...

Jag körde så innan (när jag enbart hade trådbunden anslutning mot nätet) och det går ju om man står ut med de irriterande fönstrena som öppnas. Men jag upptäcke när jag började köra trådlöst att det tar några sekunder innan anslutningen är upprättad och då hinner anslutningen mot servermappen misslyckas. Därför är det smidigt att kunna sätta en fördöjning på några sekunder innan anslutningen mot mappen påbörjas...

Jag står korrigerad...

1
Bevaka tråden