Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför byter den startskiva?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac Mini fick häromdagen sällskap av en Iomega MiniMax. Som den är snabbare lade jag in 10.4 på den och satte den som startskiva. Men det vill inte Mini gå med på. Varje gång jag startar envisas den med att starta från Mini, det kvittar hur jag ställer in startskivor och klickar på hänglås. Varför? Hur får jag mini att uppföra sig?

Hur kopplar du in din MiniMax till Minin? USB brukar det blir problem med. FireWire däremot går bra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-04 17:35

Startar du med USB eller Firewire-kabel?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-04 17:36

Björn hann för mig:)

FireWire-kabel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-04 18:24

Vad har du för behörigheter till HDn? Kolla med, Visa Info, för din externa HD. Längst nere, tror jag att det är, finns det en ruta där det står, Bortse från behörigheter på den här skivan, eller något liknande. Den skall INTE vara ikryssad.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-04 18:27

Jag har för mig att disken måste vara formaterad i HFS+ för att du skall kunna boota från den. Jag är inte säker på detta men det finns väll fler här som vet bättre än vad jag gör.

Hej igen. disken är formaterad i HFS+, den kom föredömligt nog sån.

Längst ner när jag tar visa info står "Använd för inkluderade objekt."

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-05 00:30

Så här skall det se ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 00:37

Något liknande händer mig. Jag köpte en beg PC-hårddisk. Då och då när jag får problem och kör DW3 så får jag ett meddelande om att skivan inte är HFS+. Det har t o m hänt att datorn startar upp i 9.2.2
Systemfel eller processorkortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 10:36
Ursprungligen av Megali:

Hej igen. disken är formaterad i HFS+, den kom föredömligt nog sån.

Längst ner när jag tar visa info står "Använd för inkluderade objekt."

Formaterade du om disken?
Det skulle jag ha gjort, man vet aldrig hur det är gjort när den kommer - och inte när.

Jo, jaf formaterade om disken för jag delade den i två partitioner cokså. Men ser nu att det under format står Mac OS Extended. Och på ägare och behörigheter står ägare: system och ett hänglås efter. Behörigheter och åtkomst är läsa och skriva, men det är utgråat!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:16

Jag tror att onnyt har fel, rutan för "Bortse från ägarskap..." ska vara ikryssad. Så har jag i alla fall på mina externa FW-diskar, en av dem har ett System och jag kan utan problem boota på den.
Det kan ju vara så att du har två olika användare på den bägge sytemen du har, då går det inte att boota hur som helst.

Ursprungligen av Konrad:

Det kan ju vara så att du har två olika användare på den bägge sytemen du har, då går det inte att boota hur som helst.

Du kan ha löst problemet. Det var olika ägare, på två av de totalt tre diskarna (Iomegan alltså delad i två, men system bara på en av dem) var jag ägare, på den tredje system. Dessutom var det full förvirring med olika grupper. Har försökt ställa in samma på alla nu, och vid första omstarten blev det i alla fall riktigt.
Jag hoppas det fortsätter funka och tackar för hjälpen. Återkommer snart med nästa problem.

Jublade för tidigt. Nästa gång startar fanskapet från minin igen. Plus att den bytt en av grupperna.

Det borde allt vara samma användare. "Klonade" rubbet av inställningar via den där assistenten.

1
Bevaka tråden