Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuellt minne (PPC)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 13:05

Jag kör en Mac Mini Power PC på 512 mb ram med 40 gb hårddisk. Har insett att det antingen är hårddisken eller ramen som är något för låg. Lutar åt hårddisken. Jag har i medelvärde ungefär 1 gb ledigt och så fort jag startar Photoshop CS så sjunker utrymmet ner till 10 och ibland 2 mb. Jag måste dessutom starta om datorn varje gång för att utrymmet ska bli större igen.

Vad har ni för tips? Ska jag helt enkelt stänga av det virtuella minnet (om det nu går, det gick på Mac OS9 vill jag minnas) eller punga ut med flera lakan och kosta på extern hårddisk eller mer ram?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 13:16

Om du bara har 1 GB ledigt diskutrymme borde du börja med att rensa upp på hårddisken.

Om du kollar i "Activity Monitor" ser du hur stort ditt virtuella minne är (mitt är just nu på 3,39 GB (mini 1,25/512)). Att stänga av virtuella minnet (om det överhuvudtaget går) är ingen bra lösning.
Storleken på det virtuella minnet växer efter behov, i det här fallet tills disken är proppfull.

Rensa hårddisken, det är den billigaste lösningen.
Om du sen skall kosta på extern disk eller mer ram beror på hur du använder datorn. Mer ram ger en snaabre dator och du kan ha mer igåg samtidigt. En extern disk ger mer lagringsutryme och fungerar dessutom som backup.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 15:58

Jag har en hel del musik, vektorgrafik som tar plats. Både måste stanna kvar. Kan inte rensa så mycket mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:41

Det låter som du behöver en extern disk isåfall. Är din disk proppfull tyder det på att det virtuella minnet egentligen vill vara större. prestandan blir nog lidande isåfall.
Dessutom antar jag att du kommer att behöva mer hårddiskutrymme med tiden.

Köp en extern disk (lätt för mig att säga som slipper betala ), då får du dessutom backupmöjlighet. Även om du skaffar mer ram behöver du uppenbarligen mer diskutrymme, då tycker jag det är bättre att börja med en extern disk och se hur det blir.

Om du köper en extern HD med FireWire så kan du också använda den som systemskiva, och starta från den. Eftersom en mini har långsam inbyggd HD, så får du antagligen bättre prestanda genom att ha startskivan på FireWire.

1
Bevaka tråden