Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AIX på Macintosh hårdvara?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-03 23:09

Hej!

Någon som har fått för sig att köra AIX på en Mac?:confused:

Eftersom Catia finns till AIX på powerpc så skulle man ju isåfall kunna köre lite
tung mcad på sin stackars mac

ska försöka hitta en aix skiva och prova iallafall..

IBM verkar köra openboot iallafall på sina burkar.. och om jag inte missminner
mig så gör mac det också på powerpc!?

MvH //Bylund

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-04 00:34

AIX kommer inte fungera på en mac så vitt jag vet. Det krävs en viss typ utav dator för att det ska fungera.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-05 17:38
Ursprungligen av Sidde:

AIX kommer inte fungera på en mac så vitt jag vet. Det krävs en viss typ utav dator för att det ska fungera.

Hmmm har dom något lås? eller skiljer sig ibms powerpc processorer så mycket från dom som apple har?

Det verkar som om det fungerar en del i pearpc, (bootar inte fullt ut) men det är ju också en emulator på en G4a?

Sedan att det inte kommer finnas några drivrutiner är ju en annan femma

IBM har ju inget stöd för AIX på annnat än deras hårdvara (ANS 500/700 är ju undantag men är ju IBM i grund och botten) Men jag ser ändå inte någon anledning till att det inte skulle fungera...

Håller på och försöker ragga upp aix 4x (om det finns någon som har lust att "dela med sig av" detta så hör gärna av er)

MvH \\Bylund

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-05 18:12
Ursprungligen av Csoft:

Hmmm har dom något lås? eller skiljer sig ibms powerpc processorer så mycket från dom som apple har?

Själva processorn skiljer sig inget. Det är samma PPC 601/603.
Men det är så mycket mer än en processor som identifierar en dator.
Du har inte samma typ utav firmware för grafikkort och sådant, du har inte samma firmware för booten. Du har inte samma typ utav moderkort, chipset och sådant.

AIX är utvecklat för att fungera på en viss typ utav hårdvara som IBM själva levererar. Därför är det som det är.

Precis samma sak som att du inte kan boota Mac OS X på en PegasosPPC eller en Amiga ONE.
Samma sak som att du inte kan boota Amiga OS 4 på en Apple G3/G4-baserad mac eller på en PegasosPPC.
Du kan inte boota Mac OS på en Amiga även fast de har lika dana cpuer.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 01:13

Har en gammal RS som jag vill köra något annat än AIX på fast den är inte så gammal iof, men svart och snygg

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-05 09:15

Jorå, finns Apple-hårdvara som kan köra AIX, och de heter Apple Network Server. Egentligen en RS6000 i Apple-skal. Tyvärr kan de inte köra nyare än AIX 4.3.3 och grafikkortet är ett sunkigt Cirrus Logic har jag för mig. 1024x768 i 256 färger.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 17:45
Ursprungligen av bollman:

Jorå, finns Apple-hårdvara som kan köra AIX, och de heter Apple Network Server. Egentligen en RS6000 i Apple-skal. Tyvärr kan de inte köra nyare än AIX 4.3.3 och grafikkortet är ett sunkigt Cirrus Logic har jag för mig. 1024x768 i 256 färger.

Är det inte bara upp till 4.1.5 som fungerar?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-05 18:24

Givetvis förstår jag det också att det sitter olika chipset och grafikkretsar mm mm mm... Men eftersom CPUn är byggd på powerpc architectur så är ju chipset mm också byggd för det.. däremot så kan firmware skilja.. Det var därför jag ställde frågan Det hade ju inte varit helt osannolikt att IBM och Motorola hade satt upp en standard som apple också följde.. Ska prova att installare aix i MOL(kanske kan ladda in rom filer från en RS6000???) så fort jag kan lägga vantarna på ett par AIX skivor.. jag återkommer

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 21:14
Ursprungligen av Csoft:

Givetvis förstår jag det också att det sitter olika chipset och grafikkretsar mm mm mm... Men eftersom CPUn är byggd på powerpc architectur så är ju chipset mm också byggd för det.. däremot så kan firmware skilja.. Det var därför jag ställde frågan Det hade ju inte varit helt osannolikt att IBM och Motorola hade satt upp en standard som apple också följde.. Ska prova att installare aix i MOL(kanske kan ladda in rom filer från en RS6000???) så fort jag kan lägga vantarna på ett par AIX skivor.. jag återkommer

Jag har en riktig RS-burk till salu

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-11 19:45

Förlåt mig, 4.1.5 är alldeles rätt. Tyvärr.

1
Bevaka tråden