Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesproblem i min iMac 17" Intel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-01 19:24

Jag köpte ett nytt 1 Gb minne hos Macoteket.

Efter lite problem så fick jag och sambon dit minnet. Det var inte riktigt så lätt som det såg ut till att börja med.

Antingen så, som just nu, så sitter minnet och ser ut att sitta i jämnhöjd med det förinstallerade minnet, men "syns" inte när man tittar under Äpplet och min dator, utan där står fortsatt 1 Gb och inte 2...

Vid några tillfällen så ville inte datorn starta alls utan den vita lampan längst ner till höger på skärmen står och blinkar rytmiskt (snabbare än om den är i vila) utan att starta.

Finns det någon annan möjlighet än att det är fel på det nya minnet eller något annat jag kan testa än att skicka tillbaka det och be om ett nytt?

Funkar felfrittt om man tar ur det nya minnet.

  • Medlem
  • 2006-03-01 22:37

Jag satte precis i ett minne från macoteket i min imac.. Gick hur bra som helst och den svalde det.. jag skulle misstänka att du fått samma typ av minne eftersom vi har likadana datorer.. Så antingen har du inte fått i det korrekt, eller så är det sönder.

Det lustiga är att min maskin känns snabbare efter jag satte i minnet, men xbench säger att prestandan är sämre nu än innan jag satte i det.. Vetefan varför..
Såg på minnet att det har ett CL-värde på 4.. Är inte det väldigt högt? Kanske någon kan svara på det? Jag trodde man brukar ligga kring 2,5

som jag skrev i tidigare inlägg så fick macoteket i uppsala hem påsar som var märkta att det skulle vara 667 Mhz minnen, men i dem fanns 533 Mhz minnen (vilket isig är konstigt då ingen bärbara mac kör sånna). så mina päron fick emd sånna hem. det borde i och för sig funka ändå, bara att det går långsammare (då andr aminnet oxå då ska klocka ner i 533 mhz). MEN man vet ju aldrig. kan ju vara så att yonah processorn är känslig för det. kolla på minent så det står 667. så inte du oxå fått fel minne, då du köpt minne på samma ställe som oss.

jag hann upptäcka det innan ja satte i det.

vet inte om det är felet. men risken finns ju

  • Medlem
  • 2006-03-03 10:23

jag kollade minnet.. eftersom jag minns väl att det stod cl4 på det, vilket jag reagerade på.. men annars stämde siffrorna.. OM inte minnet är felmärkt

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-03 10:25

Ska kolla upp det så fort jag får ett nytt minne. Vill inte skruva mer på skruvarna för de börjar bli slitna + att jag antar att det inte är bra heller att slita minnet fram och tillbaka ur hållaren.

Tack för svaren

  • Medlem
  • 2006-03-03 12:18

att konstaera är iaf att min imac är väldigt mycket snabbare nu än när jag bara hade 512mb minne. nu kan jag starta upp hyur många program som helst utan att den går i väggen känns det som.. väldigt ovant när man är van vid pc :)..

dock, jag blir ju nervös och börjar ifrågasätta vad jag egentligen såg nu när det näms felmärkta minnen.. chansen är ganska överhängande att jag någongång lördagnatt blir "tvungen" att öppna och dubbelkolla.. haha

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-03 13:19

Jag installade just 1GB (köpt på macoteket i Uppsala nyss) till i min 20". Allt verkar funka utmärkt, men jag vara också noga med att kolla ett det faktiskt var 5300 667Mhz.

ja nu ahr de fått in 667 mhz minnen på macoteket i uppsala.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 23:44

I onsdags tryckte jag i 2x1 GB minne införskaffat på Macoteket i sthlm, i min nya Mackbook Först verkade allt OK men efter en liten stund krashade datorn för att genast starta om sig igen. Detta fortsatte tills jag bytt tillbaks till orginalminnet vilket funkade galant. Fick byta till nya igår och därefter är det inga problem. Kan tydligen vara så att inte alla DDR2 5300 667 funkar ihop med Macen, åtminstonde inte enligt Appe support.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 01:28
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-05 15:05
Ursprungligen av c5j:

Nej, det där är ett större (vanligt) DIMM 240-pinn. Det ska vara SO-DIMM 200-pinn. Här är det billigaste 1 GB jag hittade av bättre märke. Frakten är bara 20 kr.

1
Bevaka tråden