Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher med ångest

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-02 18:35

Hej alla, som ny medlem och switcher är jag nu redo att presentera mig. Jag har använt upp en massa datorer i mitt liv och för ett par månader sedan fick jag för mig att köpa en iMac G5. Den levererades dagen innan julafton och den kändes som en riktig julklapp. Som nybliven och nyfiken macägare letade man igenom internet och fann 99mac som verkligen har varit en guldgruva för en inrutad PC-nörd. Det första jag lärde mig det var att det var en keynote runt hörnet och jag läste om alla spekulationer om Intel etc. Alla var överens om att den enda maskinen som inte skulle åtgärdas denna gång var iMacen eftersom den så nyligen hade uppgraderats.... Två veckor senare satt man där med lång näsa och en overkligt lång 3-årig avbetalningsplan på.... ja vadå egentligen??? iMacen ställdes genast i skamvrån. Jag försökte skänka den till barnen men de ville inte ha den. Nu börjar jag accepera verkligheten och har börjat leka med maskinen igen och det är faktiskt ett trevligt arbetsredskap. Det jämförande testet i senaste Macworld piggade också upp mig så jag kan kanske bli riktigt hängiven så småningom.
Slutligen vill jag tacka alla frågare (som alltid har ställt de frågor som jag haft) och alla hängivna svarare som gett mig svaren på 99mac.
jejjje

Hallå! Välkommen till 99 ._.
Vad har du för bortskämda barn som inte vill ta emot en gratis, snygg, bra dator? Spelar dom möjligen en massa spel?

Jaja, iMacen är definitivt inte ute ur leken. Inte ppc heller för den delen.

Intel är bra, men den senaste PPC iMacen var riktigt grym så jag blev lite missnöjd när jag fick min Intel iMac. Du kan vara helt nöjd med din iMac den är riktigt bra.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-03-02 19:21

Intel är överreklamerat, än så länge. Skulle jag köpa en till dator idag skulle det bli en G5'a alla dagar. Det är en annan femma om ett år eller två, så ha ingen ångest.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-02 20:41

Som det redan har nämnts. Ha ingen ångest. Skulle själv kunna känna igen mig i din sits, men så här efterhand så är G5:n överlägsen Intel iMac:n i dom flesta aspekter? Bildbehandligsprogram och dylikt funkar inte alls speciellt bra just nu genom Rosetta - notera; jämfört med varandra. Sitter här av och till på om jag ska skaffa mig en Powerbook eller genomlida den här långa väntan på en 12" MacBook, har bestämt mig för att vänta med anledningen till att jag har tänkt att ha den här en tid, studentekonomin tillåter inte uppgradering av dator speciellt ofta. Och vad jag kan tänka mig är det först om något år eller två som mjukvaran på allvar är optimerad för x86 plattformen.

Dock så tror jag detta, ingen som är bestämt

Cheer up, här får du en alldeles egen Silpher-signerad forum sign

"One of the last and proudest G5 owners"

Jag fick min också före Jul och tappade sugen lite när det kom en ny iMac strax efter. Nu är sugen tillbaka och iMacen går som en dröm.

Jag sitter dels på en Mini 1.25GHz och dels en Vintage med 2.5GHz Celeron-processor med en hackad version av OS X och ska jag vara ärlig föredrar jag Mini under PPC-applikationer (tex Firefox) eftersom Rosetta ger sådan prestandaförlust. En PPC-Mac kommer vara kalas i något år till. Nackdelen är givetvis att den aldrig kommer kunna köra Vista.

1
Bevaka tråden