Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar jag Objective-C kod från Apple?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har börjat komma igång rejält med Objective-C nu och steget efter detta är såklart att börja utveckla program i Cocoa. Jag har stött på en liten grej som jag har börjat irritera mig på, nämligen hur kod skrivs...

Det finns en hel drös med varianter, så nu är jag på jakt efter källkod från självaste Apple som skall bli min ledstjärna i mörkret. Någon som vet var jag kan hitta just Objective-C källkod som Apple Engineers har skrivit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 13:03
Ursprungligen av C-mon:

skitbra tips... men där var det dock ren chaos oxå...

Det finns väl inget sätt att skriva koden på som är det enda rätta (förutom mitt ).
Hur tycker du att koden ska se ut? Bestäm dig och var sedan konsekvent, åtminstone inom ett och samma projekt.
Är man flera programmerare som samsas om samma kod, bör man redan från början bestämma vilka regler som ska gälla.

/Developer/Exemples/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-02 09:11

David, kodformatering är en ständig källa till diskussion. Jag har hört snacket sen före du föddes. Mitt tips är att gilla läget och hitta vägar kring det. Antingen sväljer du förtreten och lär dig läsa kod med olika formatering utan att irritera dig, eller så använder du en editor som med en knapptyckning formaterar koden efter ditt eget tycke. Jag har inte använd XCode på länge men det skulle förvåna mig storligen om dess editor inte kan formatera enligt mallar. Gör den inte det, hitta en annan och använd den istället. Jag har tyvärr inga tips, själv jobbar jag bara med Java och Eclipse och där finns allt man behöver i denna väg.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

David, kodformatering är en ständig källa till diskussion. Jag har hört snacket sen före du föddes. Mitt tips är att gilla läget och hitta vägar kring det. Antingen sväljer du förtreten och lär dig läsa kod med olika formatering utan att irritera dig, eller så använder du en editor som med en knapptyckning formaterar koden efter ditt eget tycke. Jag har inte använd XCode på länge men det skulle förvåna mig storligen om dess editor inte kan formatera enligt mallar. Gör den inte det, hitta en annan och använd den istället. Jag har tyvärr inga tips, själv jobbar jag bara med Java och Eclipse och där finns allt man behöver i denna väg.

Jo självklart är det väl ganska trivialt egentligen, men ack så smärtsamt för en perfektionist som jag är(med vissa saker). Sedan är det inte själva formateringen i sig jag irriterar mig på utan att alla verkar köra sina egna race tom inom Apple. Det jag vill är ju att anamma den bästa formateringen och ha klara argument till varför det är vettigt att formatera koden just så.

/Developer/Examples var ett klockrent exempel på hur olika det kan se ut. Kolla själva en gång. Det är en programmerare som gjort varje exempel så jämför två olika och se själva. Ah well... jag vet inte riktigt hur jag skall göra men det löser sig nog...

Per,

använder du dig av mellanslag precis efter funktionsanrop och isf varför?

ex.
[FONT="Courier New"]System.out.println ("Hello world")[/FONT];.

EDIT: glömde en mening samt ändrade lite.

Ursprungligen av David Sinclair:

Per,

använder du dig av mellanslag precis efter funktionsanrop och isf varför?

ex.
[FONT="Courier New"]System.out.println ("Hello world")[/FONT];.

EDIT: glömde en mening samt ändrade lite.

Absolut inte! Det är en vämjelig styggelse!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Absolut inte! Det är en vämjelig styggelse!

Haha Jag fattar inte varför dom trilskas med detta... ah well...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-02 14:39

Jag brukar följa Adium Xs riktlinjer även när jag kodar för eget bruk, tycker det blir snyggt och lättläst.
http://trac.adiumx.com/wiki/CodingStyle

Ang mellanslag tycker jag om att ha mellanslag efter villkorssatser, men inte efter funktionsanrop, för då blir det lättare att skilja dem åt.

while (blabla)
smile(blabla)
Ursprungligen av memark:

Jag brukar följa Adium Xs riktlinjer även när jag kodar för eget bruk, tycker det blir snyggt och lättläst.
http://trac.adiumx.com/wiki/CodingStyle

Ang mellanslag tycker jag om att ha mellanslag efter villkorssatser, men inte efter funktionsanrop, för då blir det lättare att skilja dem åt.

while (blabla)
smile(blabla)

den var helt ok, kul bara att dom inte klarar att följa sina egna riktlinjer i sina riktlinjer...

en cut'n paste,

Braces for method/function beginning and end go on their own lines.

lite längre ner,

- (char *) UTF8String {
	if (UTF8String == NULL) {
		UTF8String = malloc([self length]);
        }

	if (UTF8String != NULL) {
		strcpy(UTF8String, "I am the Walrus");
        }

	return UTF8String;
}

jaja det är väl bara att acceptera att det är såhär och köra sitt eget race med

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-02 20:52

Ja, det var ju en liten miss. Har tipsat författaren om det.

Objective-C Coding Guidelines kan kanske också vara intressant, även om den mest behandlar namngivning och inte så mycket syntax.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 21:07

Jag kodar väldigt väldigt likt riktlinjerna för adiumx, har alltid kodat så, känns naturligt

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-03-11 20:13

Jag kodar på det rätta sättet.
Ett litet exempel:

- (void)doSomethingWith:(NSArray *)anArray
{
    NSMutableArray *newArray;
    NSEnumerator *arrayEnum = [anArray objectEnumerator];
    id currentObject;
    while (currentObject = [arrayEnum nextObject]) {
        NSLog(@"%@", currentObject);
        [newArray addObject:currentObject];
    }
}

(Fullokomligt meningslös kod, men ni gettar pointen )

1
Bevaka tråden