Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac Mini vs P4 2.8 Ghz??

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!!

Jag är en rätt ny och inte direkt aktiv medlem här, men tänkte bli

Jag vet att jag bör använda sök funktionen men jag vet inte riktigt hur jag ska söka detta här jag vill fråga om.

Nu är det såhär att jag är en gammal trogen PC användare (Gammal och gammal jag är bara 20 år gammal) Och jag funderar på byta upp eller ner ja hur det nu blir (därför jag frågar er här) till en Mac Mini.

Så jag tänkte ge er utmaningen att ge mig lite svar på hurudvida jag ska göra eller ej.
Ska jag behålla min PC och lida med dess brister eller ska jag satsa på att helt å håller ersätta den med en ny Mac Mini med Intel?

Jag är oehört trött på Virus Updateringar, Windows Update, Diskrensningar, Degragmenteringar, Formateringar, Spyware, och alla dessa jobba "Denna produkt är ej kompatipabel med Win Xp" bla bla bla...... alla jäkla varnings meddelanden som kommer upp bara man stoppar in sin jäkla Digitalkamera i datorn.

Så nu tänkte jag ha lite tips från er:

Jag har idag en P4 2.8 Ghz, 512 MB ram minne och 128 MB ATi grafikkort, 120 GB HD

För att göra min behov lite mer tydliga så är de följande:

1. Jag har en dator för att kolla min mejl, surfa och chatta på msn.
2. Ladda ner lite musik och filmer (lagligt dock ) "Säger vi"
3. Ordbehandling.
4. Spela upp musik med iTunes, titta på någon enstaka film då och då man har laddat ner.
5. Koppla in sin iPod (Vilket inte bör ta något minne, för det gör det på en PC tydligen)
6. Eventuellt börja använda de flesta funktioner i iLife 06 såsom iPhoto och videoredigering och dylikt

Min hårddisk är typ fylld till 40% (Ingen stor användare av DC++ precis)
Jag spelar som sagt aldrig, vill bara ha en bra maskin och surfa på som inte går för jäkla söligt.

Nu vill jag veta om det är värt att byta till en Mac Mini från min nuvarande dator?
GIvetvis ska jag behålla min P4:a men det blir syrran eller nån av syskonen som lär ta den.

Men jag är så himla sugen på Apples Macar nu pga dess design, deras operativsystem verkar vara helt underbart, tanken på att man slipper allt vad Spyware och virus heter och att Mac Minin är så liten och snygg plus att den kommunicerar med ens iPod bättre än en PC gör.

Så innan jag beställer vill jag veta för och nackdelar med att byta från PC till MAC (Har dock bara hört positivt reaktioner från de som har bytat till MAC) Men då är det också frågan om vilken Mac man använder.

Har länge funderat på en iBook men nu när Mac Minin har släppts är den ett mer självklart val för en betydligt mindre peng

Har redan en mycket bra 17" TFT från Samsung, tgb och mus så jag behöver ju inte köpa till sådant.

Vad är JAG i behov av om jag skulle köpa en MAC? 1.5 Ghz? Eller den andra på 1.67 eller vad den nu låg på?
512 mb ram ? Eller 1 Gb ram?

60 GB räcker dock för mig (Har en extern på 160 GB för övrigt i hemmet)

Alla svar uppskattas!!!

Med Vänlig Hälsning
Nicolai

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-03-01 12:54

För dina behov kommer en Mac Mini vara helt perfekt. Det enda som är viktigt är att du ser till att stoppa i 1 GB ram, så att allt flyter på.

Allt du använder datorn till kommer funka ännu bättre på en mac Mini (förutom msn, där du får avstå videochat, men å andra sidan får ett mycket snyggare och bättre chatprogram, Adium X). Du kommer bli toknöjd, det är jag övertygad om.

Ursprungligen av akesson:

För dina behov kommer en Mac Mini vara helt perfekt. Det enda som är viktigt är att du ser till att stoppa i 1 GB ram, så att allt flyter på.

Allt du använder datorn till kommer funka ännu bättre på en mac Mini (förutom msn, där du får avstå videochat, men å andra sidan får ett mycket snyggare och bättre chatprogram, Adium X). Du kommer bli toknöjd, det är jag övertygad om.

Okej då så jag är inte korkad med andra ord och köper en MAC MINI för att ersätta den med min P4 2.8 Ghz då??

OCh du tror garanterat att den räcker för mina behov? Och hur länge kan man ha en MAC innan man bör byta ut den eller uppgradera? En PC kan man ju bara ha i 3-4 och måste byta då.... Ser jämt folk sitta på 5-10 år gamla macar som fortfarande har prestanda, min granne sitter på en G3:a Powermac med 192 mb minne fy fan vad krut där är i den alltså och en 700 mhz processor typ....

Eftersom du inte har några stora krav så skulle jag ta lilla modellen med 512 MB RAM och sedan köpa till 512 MB från en biligare affär. Eftersom dom nya Intel Mac mini har två platser så är det enkelt att köpa till senare.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Eftersom du inte har några stora krav så skulle jag ta lilla modellen med 512 MB RAM och sedan köpa till 512 MB från en biligare affär. Eftersom dom nya Intel Mac mini har två platser så är det enkelt att köpa till senare.

Inte så enkelt datorn levereras med 2 x 256 MB minne (Smarta som Apple är)

Dvs jag är tvungen till att köpa 1 st 1 GB kort då när jag väl ska uppgradera fast man kan ju göra som så att man köper den med 512 mb ram, öppnar upp den plockar ut de 2 x 256 mb och säljer på blocket för en hyfsad peng, springer ner i dator butiken och inhandlar 1 x 1 GB DDR2 Ram minne och stoppar in och vipps har jag 1 hel plats över till att uppgradera i framtiden? Är detta möjligt? :rolleyes:

Ursprungligen av anjuna_beats:

Inte så enkelt datorn levereras med 2 x 256 MB minne (Smarta som Apple är)

Dvs jag är tvungen till att köpa 1 st 1 GB kort då när jag väl ska uppgradera fast man kan ju göra som så att man köper den med 512 mb ram, öppnar upp den plockar ut de 2 x 256 mb och säljer på blocket för en hyfsad peng, springer ner i dator butiken och inhandlar 1 x 1 GB DDR2 Ram minne och stoppar in och vipps har jag 1 hel plats över till att uppgradera i framtiden? Är detta möjligt? :rolleyes:

Tänkte inte på det.

Givetvis är det möjligt att göra så. Kom ihåg att Apple är dyra på minne.

Ja jo jag vet köper jag 1 GB direkt på Apple vid beställningen så får jag 2 x 512 mb ...vilket förhindrar en eventuell uppgradering.... och det kostar mig 1100 kr nästan då är det väl både smartare och billigare att köpa den i 512 bara och göra som jag skrev innan och får en slant för de 2 x 256 mb ram minnena och 1 GB DDR2 minne kostar max 1000kr i en normal dator butik och jag har ju som sagt en plats ledig sen Eller?

Precis.

Köp en mini. Du kommer nästan säkert bli helnöjd. Jag har själv både Mac och PC och jag sätter mig inte vid PC i onödan. Dvs aldrig! Är det inte Front Row på den nya minin också? Det har jag på min iMac och det är helt coolt.

Hur är det med parvis montering av minnen? Enligt Apple:

Citat:

För att få maximala minnesprestanda rekommenderar vi att SO-DIMM-moduler installeras parvis.

Det verkar alltså som att det går att köra med ett minne eller minnen av olika storlek, men att det inte är optimalt för prestanda?

En Mini räcker bra för dina behov. Hur länge man vill ha sin Mac innan man byter ut den är ju något av en smaksak, men som du skriver så är det många som behåller sin Mac längre än man brukar behålla en PC. Men om du funderar i de banorna så kanske du kan överväga att köpa den dyrare varianten? Även om 1.5 GHz Core Solo räcker bra idag, så kommer nog Core Duo att kännas lite piggare om 3 eller 6 år eller så.

Du låter som en lowend-användare och kommer förmodligen bli nöjd med en Mini. Däremot skulle jag råda dig att inte sälja undan din gamla dator, den kan nog komma till användning lite då och då även i fortsättningen.

Jag som ny Mac-användare kör med en Mini som skrivbordsdator nu och det går även om vissa saker är frustrerande. All film/musik/dokument (~1TB) har jag på en filserver som kör Windows 2003, denna lösning fungerar i de flesta fall klockrent.

>Det verkar alltså som att det går att köra med ett minne eller minnen av olika storlek, men att det inte är >optimalt för prestanda?

Den behöver dubbla minnen för att utnyttja dual channel-funktionen. Någon direkt hastighetsskillnad ska vi dock inte vänta oss på en Mini, där är mängden minne viktigare än hastigheten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-02 21:20

Med tanke på vad du gör räcker tom 512mb minne och förmodligen den "klenaste" inte mac minin. Jag har nästan exakt samma behov som du och kör på en gammal mac mini med 512 mb minne samt 1,42 gHz. Men har du råd så slå till på lite mer minne för det verkar vara där mest prestanda går att hitta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 12:00
Ursprungligen av anjuna_beats:

... och alla dessa jobba "Denna produkt är ej kompatipabel med Win Xp" bla bla bla......

Hehe... nu får du dras med alla "Denna produkt är endast kompatibel med Windows" istället.

Tycker också att Mini kommer räcka gott och väl för dig. Enda grejen är väl MSN, där PC versionen ligger hästlängder före.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 12:10

Att minnen ska parkopplas kanske är sant - men bara till viss del jag utgår från att om jag som tex i min PB har ett 512 minne och 1 g minne är lite vassare än om jag skulle ha 2 x 512.

Någon får tätta mig om jag har fel - men parkoplling känns lite som Cry Wolf?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 12:44
Ursprungligen av Tangen:

Att minnen ska parkopplas kanske är sant - men bara till viss del jag utgår från att om jag som tex i min PB har ett 512 minne och 1 g minne är lite vassare än om jag skulle ha 2 x 512.

Någon får tätta mig om jag har fel - men parkoplling känns lite som Cry Wolf?

/Tangen

Det går snabbare om du har minneskretsar som är gjorda för parkoppling, men det är knappast nånting man ska oroa sig över när det gäller mini.

jag bytte från en P4 2,4Ghz 512mb 120gig till en Mini av första årgång en G4 1,42 512mb 80gig och är supernöjd använder datorn på ungefär det sätt du tänker dig och har inget att klaga på, snurrar på minst lika bra!! och en intel mini ska visst vara snabbare har jag hört

1
Bevaka tråden