Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besviken efter att ha köpt Mini utan Intel

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har precis köpt min mac mini och känner mig bestulen på en Intel mac.

marcus :m

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 10:36

(ledsen, inga svenska tecken)

några tankar:

- oppet kop?
det finns sakert en hel massa tradar om just detta med Apple.

- din mac mini kommer vara snabbare an Intel versionerna pa det mesta, det kommande aret.

- skulle ocksa foredra en Intel mac mini....

/m

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 10:40

Den risken finns alltid...

Men vet man att det finns en chans att det kommer lanseras nya produkter kan man ju alltid vänta ett tag innan man beställer.

Apple har infört någon slags lanseringsgaranti där man kan få sin gamla utbytt mot den nya om man köpt den X antal dagar innan lanseringen.

Ring Apple och fråga!

Sen är det väl en betydande prishöjning på de nya maskinerna, så räkna inte med ett byte utan tillägg.

sat... j...a f.....g apple!!! Jag ringde apple och de menar att jag låg utanför 14dagarsöppetköpgränsen och jag fick min dator den 2 feb. Detta suger att man inte ens fick en hint av apple att det skulle ske nån slags uppgradering...!!!

och någon annan slags plåsterpåsåren kompensation var det inte tal om.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 10:55

Som sagt finns alltid "risken" att en ny och bättre maskin släpps.

Om du nu låg utanför öppet köp-gränsen finns det väl inget att klaga över. Du har gjort en lite halvdålig affär, men vem har inte gjort det när det gäller datorer.:)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 10:57

Det håller inte att Apple ska kompensera alla som köper en produkt precis innan den uppgraderas. Apple är inte din morsa, dom lever på att tjäna pengar.

jag menar att apple åtminstone borde ha gett mig någon hint av något slag. Och att vänta och tro eller inte tro på rykten då hade man väntat ihjäl sig...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-01 11:03
Ursprungligen av marcusbabe:

jag menar att apple åtminstone borde ha gett mig någon hint av något slag. Och att vänta och tro eller inte tro på rykten då hade man väntat ihjäl sig...

Visst har dom väl gett dig en "hint". Dom har ju redan släppt både iMac och Macbook med Intelprocessor.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 11:07

Om man hänger med på 99mac så har det hintats om både det ena och det andra under en längre tid.
Bland annat om uppdatering av Minin.

Ursprungligen av Konrad:

Om man hänger med på 99mac så har det hintats om både det ena och det andra under en längre tid.
Bland annat om uppdatering av Minin.

Och dessa rykten har påstått att de skulle komma till sommaren!!!!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-01 11:12
Ursprungligen av marcusbabe:

Och dessa rykten har påstått att de skulle komma till sommaren!!!!!!

Jag skriver det igen. Apple har ju redan släppt iMac och Macbook med Intelprocessor. Större varning än så kan du väl inte få.

Och dessutom sagt att det ligger före i schemat.

Åh fan vill de tjäna pengar! Jag menar att med sitt macciga kultrykte de har så borde de värna mer om sina kunder.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 11:06

Så du menar att när du ska godkänna din order så ska du få följande meddelande:

Citat:

"Är det säkert att du vill beställa?

Vi planerar att inom en månad presentera en helt ny Mini med Intelprocessorer. OBS! Detta är inte officielt ännu, vi ber dig därför att inte säga något till någon om detta meddelande. Det är vår hemlis. "

Men det pågår ju rykten och förändringar hela tiden det förstår jag. Men att det just vid en såadn här stor förändring som det faktiskt handlar om med processorbyte och allt. Då borde de väl åtminstone ha sagt något när jag beställde. Och känner man sig konspiratorisk så kan man ju undra hur bra processorn jag har är då det är såattsäga slutleveransen på de gamla...

Jag säger bara en sak "NI ÄR ALLA SLAVAR UNDER APPLE CORPORATION" och NI är ingen liten fräsig samling macdiggare som tror att ni är ensamma och speciella med eran Mac...om nu någon av er trodde det.

förlåt jag menade inte att vara så arg jag äar bara lite iriterad på apple och min brist på insikt i apples ryktesflora.

marcus "om jag ändå hade väntat i 12dagar"

Ursprungligen av marcusbabe:

förlåt jag menade inte att vara så arg jag äar bara lite iriterad på apple och min brist på insikt i apples ryktesflora.

marcus "om jag ändå hade väntat i 12dagar"

Trist att känna att man gjort en dålig affär. Jag känner med dig. Hoppas du blir nöjd med din Mini i alla fall, jag har en likadan.

Med det sagt så jag kommentera förslaget att ge kompensation/tips eller dylikt som "lösning" på det här problemet en motfråga... Antag att Apple två veckor INNAN dom lanserar en ny produkt ger betsällren tips om att vänta lite. Då kommer ju kunderna som beställde dagen innan tipsen började känna sig lika "lurade". Om man handlar dagarna innan en prissänkning eller nylansering så har man haft otur med tajmingen, och det finns dessvärre ingen lösning på problemet. Det är ett inbyggt "problem" på en marknad med prisförändringar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-01 11:25

Hinten var att Apple redan på MacWorld i januari berättade att ALLA deras dator modeller redan i år byter till Intel... de största var ju beräknade att byta under 2007 från början

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 11:34

Alla modeller ska vara utbytta innan septembers utgång. Nu kom ju MacBook Pro tidigare än väntat. Men att konsumentmodellerna skulle komma tidigt har väl alla vetat om?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 11:43

Är du beredd att vänta 5-6 veckor på att få en mac mini med intel i? Är du dessutom beredd att betala mer? Du fick din dator 2:e februari.. hur kan man vara arg på apple för att de släpper en ny produkt 28:e februari?

Sälj den o byt då! Du hade ju ändå fått lägga ut mera pengar på Intelen om du köpt den så de lilla du förlorar vid ev byte lär ju inte spela så stor roll om de är så viktigt...

Om de skulle tala om för kunderna en månad i förväg att de ska byta ut produkten, hur skulle de då bli av med de sista av den gamla modellen. Om dom får rea ut dom så kan jag garantera att det är vi kunder som får betala det i slutändan.

Jag köpte min Powerbook Titanium precis när det släppts en 1Ghz och med DVD-brännare. Schysst, tänkte jag nu köpte jag direkt efter en uppgradering. Men det dröjde inte så länge tills Aluminium-modellen kom, men upplyst tangentbord, inbyggd BT osv. That's life.

Ursprungligen av marcusbabe:

Jag har precis köpt min mac mini och känner mig bestulen på en Intel mac.

Tråkigt att höra, men detta var en av de mera givna lanseringarna på länge. Det har varit pågång på allvar ända sedan MacBook Pro släpptes i januari.

Sen är det så att om en produkt är äldre än 6 månader så finns det alltid risken att den byts ut närsomhelst. Apple brukade ha 6 månader som produktcykel rätt regelbundet förut, men det har varit lite mera blandat på sistone. Senaste riktiga uppdateringen av Mac mini var i juli, så det var ett bra tag sedan. I september smög sig en aningen snabbare modell ut, men det var ingen riktigt produktuppdatering.

Om du hade frågat här på 99mac innan hade många nog kunna förklara detta, så det inte kom som en överraskning. Eller om du hade kollat in MacRumors Buyer's Guide som tydligt sa "Don't Buy - Updates soon".

Ursprungligen av marcusbabe:

Och dessa rykten har påstått att de skulle komma till sommaren!!!!!!

Det var vad Apple sa från början. Men i och med att de lanserade iMac med Intel-processor och MacBook Pro i januari så var de redan ett halvår före sin egen tidsplan. Dessutom har hela tiden Mac mini varit den troligaste kandidaten till att få Intel-processor. Så det var väldigt många som var förvånade att den inte kom redan i januari.

Ursprungligen av marcusbabe:

Jag säger bara en sak "NI ÄR ALLA SLAVAR UNDER APPLE CORPORATION" och NI är ingen liten fräsig samling macdiggare som tror att ni är ensamma och speciella med eran Mac...om nu någon av er trodde det.

Det där är nog inte rätt sätt att försöka få folk att ge dig bra svar på dina frågor i framtiden...

Det här är ett ständigt återkommande fenomen. På något sätt tillämpar datorköpare ett annat resonemang än köpare av andra varor.

  • Medlem
  • 2006-03-01 16:24

Jag köpte tomater för två veckor sedan. Nu har Ica fått en ny färsk sändning, och mina tomater är ruttna. Jävla Ica.

Marcus, slappna av, din Mini kommer inte bli värdelös bara för att en ny släpps. Känns det förjävligt kan du förmodligen sälja den för minst 3500:- och beställa en Minitel. Apple är Apple och deras enda lojalitet är mot aktieägarna varför deras beteende är fullständigt logiskt.

Jag sitter själv i samma situation, min Mini är inte äldre än 2-3 veckor, men jag var medveten om situationen som kunde uppstå. Kräver nya Minitel dessutom bättre kylning betyder det högre ljudnivå och det är många som uppskattar gamla Mini:s "låga" ljudnivå.

När du köper ingår du ett avtal. Du får en viss produkt av någon, mot att du ger denne pengar. Du har alltså ingått ett avtal med apple om att du ska köpa en mac mini ppc för x kronor. Varför ska dom kompensera dig för att du köpt en pryl av dem, som du själv valt? Absurt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-01 18:02

Du får testa en intel först och sen börja gorma om att dom lurat dig trots att du visste att det är på väg en ny modell.

1. Du vet inte om den nya är snabbare till det du använder den till
2. Intelversionen är betydligt dyrare än den gammla
3. Ljudnivå, barnsjukdomar och sånt vet vi inget om än

Bevaka tråden