Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyr och dum med delat minne

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 01:21

Är det bara jag som tycker att Mac mini har blivit alldeles för dyr? Den är ju trots allt avsedd som en billig burk som folk ska nästintill kunna impulsinköpa för att prova på Mac. Men 8 500 är helt enkelt för mycket. 3 995 och 5 495 hade varit ett mer lagom pris, IMHO.
Och delat minne? Allvarligt talat, vad tänker de på? Aldrig att jag skulle köpa en dator utan ett dedikerat grafikkort.
Och med 1 GB minne, tgb och mus samt skärm (20") är man uppe i en kostnad på 18 774 och då vore det mer ekonomiskt att köpa en iMac, och få bättre prestanda på köpet.

Ursprungligen av Doktor G:

Är det bara jag som tycker att Mac mini har blivit alldeles för dyr? Den är ju trots allt avsedd som en billig burk som folk ska nästintill kunna impulsinköpa för att prova på Mac. Men 8 500 är helt enkelt för mycket. 3 995 och 5 495 hade varit ett mer lagom pris, IMHO.
Och delat minne? Allvarligt talat, vad tänker de på? Aldrig att jag skulle köpa en dator utan ett dedikerat grafikkort.
Och med 1 GB minne, tgb och mus samt skärm (20") är man uppe i en kostnad på 18 774 och då vore det mer ekonomiskt att köpa en iMac, och få bättre prestanda på köpet.

Kollar man runt lite så kostar den billigare minin med 1GB minne tgb mus och en Acer 20" skärm ca 11.000:- inkl. moms och den dyrare ca. 13000 ink moms vilket inte är så farligt, angående delat minne för grafikkortet så är det inte så illa som det var för några år sedan.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-03-01 04:29

Jag tycker nog att grafikortet är det ända svaga på nya minin, allt annat är toppen!! Men minin är ju ingen speldator och har aldrig varigt det heller, så jag tror nog att det duger ypperligt till det som minin är avsäd för. och med dual core kärnor blir ju minin nästan en profsmaskin! Och nu fins det line in på den, ett måste för alla amatörmusiker som mig! Jag tycker faktiskt att en tusenlapp upp är befogat med tanke på allt nytt godis!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-01 06:34

Jag tycker som Doktor G att det är dyrt och dåligt. Jag har verkligen bara dålig erfarenhet av intels grafik men vi får hoppas att dom har lyckats med drivarna så att skärmsläckaren flurry funkar. Vilket den inte brukar göra i windows med dessa grafikkort. Delat minne innebär att det som skulle behöva bli bättre på G4:an äts upp avgrafikkortet.

"Go ahead, just try to play Halo on a budget PC. Most say they’re good for 2D games only. That’s because an “integrated Intel graphics” chip steals power from the CPU and siphons off memory from system-level RAM. You’d have to buy an extra card to get the graphics performance of Mac mini, and some cheaper PCs don’t even have an open slot to let you add one."

http://web.archive.org/web/20050401054016/www.apple.com/macmini/graphics.html

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 14:39
Ursprungligen av Hagelin:

"Go ahead, just try to play Halo on a budget PC. Most say they’re good for 2D games only. That’s because an “integrated Intel graphics” chip steals power from the CPU and siphons off memory from system-level RAM. You’d have to buy an extra card to get the graphics performance of Mac mini, and some cheaper PCs don’t even have an open slot to let you add one."

http://web.archive.org/web/20050401054016/www.apple.com/macmini/graphics.html

Heh, jag är tydligen inte den enda som kollade på Archive.org Apple är bra på att låta gamla uttalanden försvinna ner i minneshålet.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl den första gången någonsin som Apple släpper en dator med delt minne? Hur som helst kommer det bli intressant att se prestandatester.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 08:25

jag som hadde tänkt att köpa en mini med PPC men det sket sig visst när intelburken kom. vart åt helvete för dyrt så det får väl bli en begagnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 08:33

Var t.ex BT & AirPort standard eller tillval i förra versionen? Har den gått upp i pris pga processorskiftet eller för att tillvalen är standard numera?

Ursprungligen av oskard:

Var t.ex BT & AirPort standard eller tillval i förra versionen? Har den gått upp i pris pga processorskiftet eller för att tillvalen är standard numera?

Båda var väl tillval i förra versionen... Och det hade väl varit bättre att fortsätta med det för att hålla nere instegspriset. Däremot förstår jag inte beslutet att inte ha DVD brännare som standard.... En "NEC ND 3550 - DVD±RW-enhet (±R DL)" kostar 395:- KONSUMENTPRIS på komplett.se så investeringen i ett produktionsled borde vara minimalt !

6.395:- är onekligen rätt mycket pengar för instegsmodellen. Turligt nog för Apple så är jag en obotlig prylfantast och torskade dit på att köpa en iaf

Är det nån som har benchmarkat Intel Duo/Solo mot tex P4/AMD64 ?

Jag kan hålla med om att det borde ha varit tillvall på den nya Minin!

Jag har ABSOLUT inget behov utav Airport, BT, Frontrow, DVD brännare och dylikt, hade de plockat bort detta hade datorn varit 1500 kr billigare MINST!!! DVD brännare har jag ändå på de andra datorna i hemmet (PC)

Hoppas man får se ett byta av tillbehör inom kort så att ma kan åtminstonde välja BORT de saker man inte vill ha, , dock en sak jag stör mig på med Apples grejer, vart i tusan är en inbyggd minneskortsplats på deras datorer för ens minneskort?

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Båda var väl tillval i förra versionen... Och det hade väl varit bättre att fortsätta med det för att hålla nere instegspriset. Däremot förstår jag inte beslutet att inte ha DVD brännare som standard.... En "NEC ND 3550 - DVD±RW-enhet (±R DL)" kostar 395:- KONSUMENTPRIS på komplett.se så investeringen i ett produktionsled borde vara minimalt !

6.395:- är onekligen rätt mycket pengar för instegsmodellen. Turligt nog för Apple så är jag en obotlig prylfantast och torskade dit på att köpa en iaf

Är det nån som har benchmarkat Intel Duo/Solo mot tex P4/AMD64 ?

Ursprungligen av Doktor G:

Är det bara jag som tycker att Mac mini har blivit alldeles för dyr?

Jag håller inte med. Vill man ha AirPort och bluetooth är den faktiskt billigare än den gamla (499 + 50 + 79 = 628 dollar) och då får man ändå massor med nya fördelar som 1 till minnesplats, 2 till USB-portar, *mycket* snabbare bushastighet, snabbare processor, mera cacheminne för processorn, IR-mottagare, fjärrkontroll, Front Row, gigabit ethernet mm, utöver inbyggt AirPort och bluetooth. (Men, det ska erkännas, man förlorar modemet.)

Ursprungligen av Doktor G:

Den är ju trots allt avsedd som en billig burk som folk ska nästintill kunna impulsinköpa för att prova på Mac.

Fast vem säger att det är det som är huvudskälet? Med finesser som digitalt ljud ut, DVI-kontakt, gigabit ethernet, fjärrkontroll osv känns det som fokus inte bara ligger på en snorbillig låda för folk som vill köra mac.

Jag tror det är viktigt att man inte glömmer att Apple alltid vill förmedla macupplevelsen. Genom små detaljer som tillsammans bidrar till en helhelt som imponerar på användaren. Allt från att de lägger ner mer arbete med kartongerna än något annat dataföretag till att tekniken "bara fungerar". Apple har alltid haft mer finesser inbyggda än andra har, och det tror jag är en stor fördel. När PC-datorer oftast bara kunde säga "pip" så hade macen ett fullständigt ljudkort och högtalare inbyggt. Medan PC-användare fick köpa nätverkskort i parti och minut så var det bara att stoppa in nätverkssladden på macarna. Osv osv.

Ursprungligen av Doktor G:

Men 8 500 är helt enkelt för mycket. 3 995 och 5 495 hade varit ett mer lagom pris, IMHO.

Det är ju lätt att önska om man inte behöver verklighetsförankra det. Men då hade du aldrig fått samma dator som Mac mini är idag. Apple må ha höga marginalen, men priset är ändå anpassat för innehållet.

En annan sak som är viktig att tänka på är värdet av programvaror också. Många ser det som en icke-kostnad, men det är inte rättvist. Till Mac mini får man förutom OS X även hela iLife '06-paketet och Front Row. Apple har naturligtvis stora utvecklingskostnader även för OS:et och mjukvarorna och även det måste bakas in i priset, inte bara komponenterna.

Sen är priset också anpassat för en bra vinst. Om vi antar att Apples marginal på Mac mini är 20 % (den är troligen lägre i verkligheten), då betyder det att Apple tjänar 120 dollar per ny Mac mini. Skulle Apple sänka priset med 100 dollar så skulle Apple bara tjäna 20 dollar per ny Mac mini. Då skulle Apple behöva sälja *sex gånger* så många Mac mini för att göra samma vinst (och då har jag ändå inte tagit hänsyn till att fler sålda modeller innebär ökade supportkostnader).

Skulle en sänkning från 599 dollar till 499 dollar göra att Apple säljer sex gånger så mycket? Knappast.

Ursprungligen av Doktor G:

Och delat minne? Allvarligt talat, vad tänker de på? Aldrig att jag skulle köpa en dator utan ett dedikerat grafikkort.

Men då kanske inte en Mac mini är något för dig. Köp en fullstor mac.

Ursprungligen av Doktor G:

Och med 1 GB minne, tgb och mus samt skärm (20") är man uppe i en kostnad på 18 774 och då vore det mer ekonomiskt att köpa en iMac, och få bättre prestanda på köpet.

Köp det istället då. De som betalar för Mac mini gillar formen och storleken på den, inte bara priset. Och de kanske redan har skärm och tangentbord.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag kan hålla med om att det borde ha varit tillvall på den nya Minin!

Jag har ABSOLUT inget behov utav Airport, BT, Frontrow, DVD brännare och dylikt, hade de plockat bort detta hade datorn varit 1500 kr billigare MINST!!! DVD brännare har jag ändå på de andra datorna i hemmet (PC)

Det är ju alltid en avvägning det där, men jag tror Apple gör rätt på den här punkten. Observera att de faktiskt har plockat ut modemet och gjort det till tillval (och se vilket rabalder det skapade när det gäller MacBook Pro). Se även vad jag skrev ovan om macupplevelsen. Även om Mac mini är en liten dator är den en fullständig dator.

Vad Apple skulle kunna göra är en specialmac som egentligen är en hårt bantad Mac mini med FrontRow som huvudpoäng. Där huvudsyftet inte är att vara en fullständig mac. Men det vore en helt annan produkt än Mac mini är idag.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Hoppas man får se ett byta av tillbehör inom kort så att ma kan åtminstonde välja BORT de saker man inte vill ha

Ibland går det inte. Jag skulle gissa att Mac mini använder samma typ av inbyggda kombinerade AirPort Extreme och bluetooth-kretsar som iBooken fick i somras. Det betyder att det inte går att plocka bort på samma sätt som det gick i den gamla Mac minin. Allting är så inbyggt och integrerat att det inte går att plocka ut enskilda delar (ja, förutom hårddisk och minne).

Ursprungligen av oskard:

Har den gått upp i pris pga processorskiftet eller för att tillvalen är standard numera?

Att trådlöst blivit standard betyder väl en del. Sedan har den ju fått snabbare hårddisk och line in. USB-portarna är väl också fler, om jag inte minns fel.

Synd bara att den inte hade lite bättre grafik. Jag skulle inte köpa den, eftersom jag vill spela SimCity ibland. Om man inte spelar spel som kräver en del av grafiken, så tror jag dock man kan strunta i att den har integrerad grafik. Det kommer nog att rulla på bra till det mesta.

Eftersom mini och iBook har haft i stort sett samma prestanda förr, så kanske man kan gissa att iBook/MacBook kommer att ha samma grafik? Fast jag kommer inte att sluta hoppas förr än den kommer. Mobility Radeon X300, snälla!

BT & WLAN kostade en tusenlapp extra för gamla mini så även där slutade priset på 6000:-.

>Jag som hadde tänkt att köpa en mini med PPC men det sket sig visst när intelburken kom. vart åt >helvete för dyrt så det får väl bli en begagnad.

Är det så illa, den gamla kostade $499, den nya $599 och innehåller bättre grafik, stöd för 2GB, större (snabbare?) hårddisk, trådlöst nätverk, bluetooth, snabbare processor, fler usb-portar och optisk ljudutgång. Och förmodligen är grafikchipet snabbare också. Att det stjäl 64MB av tillgängliga 512MB känns inte speciellt viktigt, Mini är ingen spelmaskin. Rättelse - Mac är inga spelmaskiner.

Vad jag försöker säga är att om gamla Mini vid $499 var prisvärd är även nya vid $599 prisvärd.

Som kommentar till Jovsing - att använda Mini (nya eller gamla) som musikmaskin utan dedikerat FW- eller USB-ljudkort är förmodligen ett stort misstag eftersom vanliga ljudutgången med knapp nöd får godkänt, hur line-in kommer fungera vill jag inte ens tänka på.

Ursprungligen av Hakro807:

Som kommentar till Jovsing - att använda Mini (nya eller gamla) som musikmaskin utan dedikerat FW- eller USB-ljudkort är förmodligen ett stort misstag eftersom vanliga ljudutgången med knapp nöd får godkänt, hur line-in kommer fungera vill jag inte ens tänka på.

Är nog inget stort misstag för en hemmamusiker att använda minins inbyggda in och utgångar för ljud det lär fungera minst lika bra som ett billigt ljudkort. Men behöver man fler in och utgångar så är ett externt kort så klart att föredra.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 09:18

Frågan är ju om grafikprestandan är bättre än i förra Mac Mini. Vore ju riktigt sunkigt om den blev sämre med en senare modell.

I övrigt så skulle jag gärna sett hårdvaruaccelererad H.264-uppspelning i Mac Minin. Annars tycker jag upgraderingen är bra. 2 RAM-slottar är bra också

ND-3550 är en 5.25"-enhet och nästan lika stor som hela Mini. Billigaste slimline-modellen kostar 800:-, vill man ha slot-in får man lägga ut dryga tusenlappen. Apple fattade ett vettigt beslut att köra med combodrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 09:24

Förvisso vore det bättre med tillval (för oss som orkar bry oss och ha koll), men det finns ju också goda orsaker för att ha det som standard:

- Produktionskostnaderna minskar troligen om Build To order-alternativen blir färre. Apple kan kanske göra lösningar som är mindre om de inte behöver ha kontaktdon för enkel montering.

- Upplevelse & enkelhet. Bluetooth och trådlöst nätverk har kanske blivit så vanligt att Apple tycker det är självklart att det skall finnas med, speciellt som det är svårt att eftermontera saker i en mini. Annars skulle folk bli missnöjda över att minin inte funkar i det trådlösa nätverk de skaffade efter att ha köpt en mini utan detta.

Men de har tryckt dit 2 extra USB-portar och en extra minnesplats.

Hur de än gör kommer några alltid att bli missnöjda. Men det är svårt att ha maximal prestanda, lägsta pris, minimal storlek och lägsta möjliga ljud. Minin är en kompromiss, dess litenhet gör att andra faktorer blir lidande.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 09:36

Klarar Mac Minin att spela upp H.264 i 1080p?

Edit:
hittade svaret och det var tyvärr inte särskilt positivt.
http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html

klarar inte ens 720p

Senast redigerat 2006-03-01 10:27
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-03-01 11:17
Ursprungligen av Stephan H:

Klarar Mac Minin att spela upp H.264 i 1080p?

Edit:
hittade svaret och det var tyvärr inte särskilt positivt.
http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html

klarar inte ens 720p

Lugn i stormen. Lita inte blint på det där. Den kommer nog klara 720p h264 utan problem.

Mycket 720p- och 1080p-material på nätet kommer dessutom vara i DivX- eller MPEG2-format, och det kommer den garanterat klara av att spela upp.

Jag reagerade också på priset...orsaken att jag bytte till Mac var just priset på Minin jag köpte. Känns som att de kommer lite utanför själva konceptet...om än jag verkligen gillar Mac och absolut inte vill gå tillbaka till PC så skulle jag, om jag var tvungen att lägga ut 8000 på en dator, helt klart och definitivt bygga ihop en betydligt grymmare PC än att köpa en ny Mini...

Ja, det var mycket snack om billigare datorer när Apple skulle byta processor.
4x snabbare är mycket mera prisvärt, köp, köp, köp - alla går med på höjda priser?

Intel inside - nej tack, inte till det här priset!

Men jag är väl helt väck med min gamla Altivec-häck

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 10:45

Den är ju egentligen inte dyrare än en G4 mini med motsvarande utrustning.
Den mini jag köpte kostade 5685:- för ett år sen. 1,25 GHz med uppgraderingarna 512 MB minne och 80 GB disk, men varken BT eller Airport. Med BT + AP skulle den kostat ca 6700:-

Det är inte processorbytet som höjt priset, de har numera tillvalen som standard (BT + AP). Där ligger (en del av) orsaken till prisökningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 10:49

Mac Mini Core Duo lär hantera HD-material fint. Den lär prestera minst som en G5:a på 2 Ghz om inte bättre.

Den enda nackdelen med den nya Minin är ett lite svagt grafikkort. Frågan är hur mycket det påverkar maskinens förmåga att vara en alltiallo dator.

Frågan om Mac Minin är dyr….Well, jag skulle säga NEJ då man får en väldigt komplett maskin för pengarna. Men jag skulle också säga att Apple borde haft tre modeller där ingångsmaskinen låg runt 4500, mellanmodellen runt 6000 o toppen runt 8000 som nu.

Problemet med förra Minin var att "man" (jag) ville ändå lägga till saker som blåtand, mer minne osv och då blev den enormt oprisvärd - mycket mer oprisvärd än idag.

Fortfarande är Mac Minin till för de som redan har SKÄRM, TGB, MUS och så vidare så priset hamnar ändå "bara" på max 10 000 kr beroende på vilken modell man tar av Mac Minin

Själv ska jag beställa inom kort nya Mac Minin med Intel (den enkla varianten då det duger för mig) fast med 1 GB minne, men det gör jag inte på Apple.se utan jag beställer den med 512 mb ram minne, går ner till datorbutiken www.styggapojken.se och handlar 1 st 1 GB DDR2 minne som kostar max 1200:- och då har jag 1 hel minnesplats ledig för att eventuellt uppgradera vid ett senare tillfälle och plockar ut de 2 st 2 x 256 mb och säljer dem till ett schysst pris på blocket och har därmed bara betalat kanske 600-700 kr för 1 GB och har plats för att uppgradera....!!

Nåja jag har iaf en 17" TFT Samsung redan och tgb och mus så för min del kommer nya Mac Mini kosta mig 6012 kr med min CSN rabatt vilket är billigt för en sådan maskin (OBS! Ska dessutom ersätta denna burken med min 2 år gamla P4 2.8 Ghz, 512 ram) Korkat val? Men jag är sååååå jäkla sugen på en MAC!!

Men om Mac mini är tänkt som entrylevelmodell för switchers som gillar iPod och vill prova på Mac så har Apple ett problem. Priset är för högt.

Ursprungligen av William WM:

Men om Mac mini är tänkt som entrylevelmodell för switchers som gillar iPod och vill prova på Mac så har Apple ett problem. Priset är för högt.

Det är väl en gränsfall. Å anda sidan: det är inte speciellt mycket högre än förra Mac minin om du räknar in AirPort.

Jag tror folk överskattar vikten av lågt pris. När den första iPoden lanserades så var den vanligaste kommentaren att den var alldeles för dyrt och därför inte skulle sälja. Vilket ju var helt fel. Sen så tittar de inte på vad man får för pengarna.

Och modemet var tillval på dem senaste lyx-minisarna också...

Skulle inte tacka nej till en Mini och iPod Hifi att ha under tv:n hemma! Just nu tål min ekonomi inte det.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 01:35

Your Mac Mini does not have any user-serviceable parts.
Ännu sämre. Riktigt dåligt faktiskt. Dyrare, delat minne och får inte öppnas utan att man bryter garantin. Helt klart en försämring. Men jag vill ha en ändå, och en HDTV-att koppla den till.

Ursprungligen av Fredrik S:

Skulle inte tacka nej till en Mini och iPod Hifi att ha under tv:n hemma! Just nu tål min ekonomi inte det.

Kolla på Hifidelio istället, mer lagringutrymme och nätverksstöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-02 08:31

Jag har för mig att G4-minin inte var "user-servicable" heller.

Intressanta benchmarks i länken. Speciellt "att "hardware Open GL" är sämre på Core Solo än på G4-mini.

Tydligen levereras minin "inom 24 h" i USA, 3 veckor här. Vi lär nog få se fler tester de närmaste dagarna. Eller nån japan som plockar isär den i moleklyler.

Bevaka tråden