Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vem vill kontakta vad? (littlesnitch varnar)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har littlesnitch installerat och hon har hittat att något vill konekta med något annat ute stora världen. Jag kan fan inte komma på vad. Någon som kan tolka meddelandet?

Kör du Proteus?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 22:00

Har du spelat poker på nätet och betalat med kort?

näe, vare sig Proteus eller poker.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 22:02

Server: proteus.MeccaHosting.com (66.135.32.28)
Location: San Antonio, Texas USA.
Launched: December 24, 2004.
CPU #1 has been running continuously for 15 days, 15 hours, 9 minutes.
Processors were in use an average of 36.00% in the past fifteen minutes.
24.08% of system memory (RAM) is in use.
34.90% of disk space is in use.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 22:03

Little Snitch har man väl bara om man vill förhindra att piratkopiorna ska kunna "ringa hem"?

Ursprungligen av Konrad:

Little Snitch har man väl bara om man vill förhindra att piratkopiorna ska kunna "ringa hem"?

Little Snitch förtjänar väl att kallas annat än bara ett pirattillbehör?

Jag tycker det känns bra att ha något som säger till när de program som jag betalat för olovat "ringer hem" också.
Det där är ett otyg som inte borde få förekomma. Har jag klickat bort "leta efter uppdateringar automatiskt" så ska f*nemej inte programmet koppla upp sig heller.

J*kla Windows-fasoner!

sök lite o se var programmet "uc" ligger, antingen i terminalen eller med finder (lär ju va lättare att hitta via terminalen) De kanske kan ge nån ledtråd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-28 22:08

Vad är Little Snitch? Brandvägg som kan snacka?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 22:10
Ursprungligen av Picasso:

Vad är Little Snitch? Brandvägg som kan snacka?

Titta på versiontracker.com.
Det finns inga brandväggar som kan snacka.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 22:17

Jo, det är klart. Men det är ju bland det viktigaste av tillbehören för en piratkopierare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 07:53

David;

Är inte "uc" förkortning på "Update Controller" eller nåt?
Men oavsett det, varför inte bara stoppa kontakten då? Om det skulle visa sig att Proteus inte funkar senare, så är det ju bara att bort regeln ur Little Snitch.

Konrad:

Visst är Little Snitch ett bra verktyg för pirater. Det är ju bredband, internet, datorn och allt annat också. Som att skärbrännare är ett perfekt verktyg för en massa andra skurkar. Men man klassar väl inte dom grejerna för tjyvtillbehör i alla fall.

Jag är en av dom som helt enkelt inte vill att program ska ringa hem. Punkt slut. Jag registrerar mig inte ens för mina program om jag kan undvika. Jag vill nämligen inte vara med i en massa register eftersom jag har personlig och ytterst obehaglig erfarenhet hur "oskyldiga" register faktiskt kan användas. Jag tar gärna nackdelen att t.ex. inte kunna få support osv. Så Little Snitch är perfekt för mig.

Ursprungligen av Danne V:

David;

Är inte "uc" förkortning på "Update Controller" eller nåt?
Men oavsett det, varför inte bara stoppa kontakten då? Om det skulle visa sig att Proteus inte funkar senare, så är det ju bara att bort regeln ur Little Snitch.

Jag funderar så på vad det kan vara. Kan det vara Undercover som jag laddade hem men inte bestämt mig för att köpa (som jag gärna vill ha hjälp med att utvärdera i den här tråden)?
Ja tills jag vet vad det är så stoppar jag naturligtvis hemrigningen, hittills har jag satt den på att bara neka anslutning fram till dess att programmet stängs, så det hoppar ju fram med jämna mellanrum.

Senast redigerat 2006-03-01 10:23

Och nu funkar dessutom länken!

  • Medlem
  • 2006-03-01 08:40

Verkar vara ett smart litet program, om det fungerar som det sägs. Kan nog vara det som LS varnar om, se deras FAQ;

"How much bandwidth does Undercover use during routine checks?
Undercover contacts our server every 6 minutes. During this contact, about 500 bytes (not Kilobytes!) are transfered."

"Is it possible to use Undercover with Little Snitch?
Yes, when Undercover wants to connect to our servers for the first time, Little Snitch will ask you what to do. Just select "Allow connections forever" and set the condition to "Any connection". "

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 08:43

Citat från Undercover's hemsida:

"Like most other theft-recovery software, Undercover will transmit network information of the stolen Mac. This information includes both internal and external IP addresses and the router address, enabling our recovery center to accurately trace the Mac's physical location."

...och...

"Undercover will transmit pictures of the thief and his surroundings every 6 minutes, making it even easier to identify the current user. It's like having a private detective working for you."

Så ja, jag tippar på att det är Undercover (uc) som försöker kontakta sin server...

-Torkel

..vilket i sin tur borde göra att en någorlunda fiffig datortjuv ser till att Little Snitch är installerat innan han pluggar in en stulen mac, så vad är då vitsen med Undercover?

Ursprungligen av Tony Englund:

..vilket i sin tur borde göra att en någorlunda fiffig datortjuv ser till att Little Snitch är installerat innan han pluggar in en stulen mac, så vad är då vitsen med Undercover?

Vitsen är nog rätt uppenbar om tjuven inte är fiffig, vilket är rätt sannolikt. Man låter väl inte bli att installera inbrottslarm bara för att MacGyver skulle kunna komma förbi det?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vitsen är nog rätt uppenbar om tjuven inte är fiffig, vilket är rätt sannolikt. Man låter väl inte bli att installera inbrottslarm bara för att MacGyver skulle kunna komma förbi det?

Just McGyver skulle nog aldrig lista ut det där med Undercover. Inte utan manus jallafall!

Nu har Peter Schols på Orbicule som gör Undercover bekräftat att det är Undercover som ringer hem. Så om det hade gått att markera den här tråden som 'löst' eller 'besvarad' så hade jag gjort det.

<OT> För de som missat det: MacGyvers återkomst </OT>

1
Bevaka tråden