Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

+35% för 99mac.com sedan MacPressen försvann

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har haft en känsla av att 99mac har ökat i popularitet på sista tiden - det märker ni nog också. Det är fler användare och inlägg än någonsin tidigare, och jag tittade lite på loggarna för att hämta bevis.

Vi har mer än 35% fler besökare på 99mac.com i Maj månad jämfört med April månad (som var en rekordmånad) - troligen tack vare MacPressens nedläggning i kombination med WWDC 2002.

Ända sedan det blev klart att IDG tar över MacPressen så har vi fått strax under 200 nya medlemmar. Det är väl bra!

Kommentera: skulle en daglig nyhetstjänst göra 99mac.com ännu mer populär?

Ja, det tror jag.

  • Medlem
  • 2002-05-08 21:27

ja verkligen!

jag skulle komma hit ännu oftare, och det skulle vara väldigt smidigt och enkelt att föra vettiga diskussioner kring nyheterna.

Precis! Och på ett "äkta" forum också!

(Jag hatar alla miniforum som vissa sidor använder för att kommenterna nyheter.)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
(Jag hatar alla miniforum som vissa sidor använder för att kommenterna nyheter.)

Jag tycker de är klockrena! Om man ser dom som en möjlighet att livekommentera en nyhet på en nyhetssajt och inte som ett alternativ till ett riktigt forum är de perfekta. (Då vet man också att det bara är i en enda tråd just det ämnet diskuteras eftersom all diskusion kring den nyheten hamnar där (här kan ju tre personer skriva om samma nyhet i tre olika forum, det är inte så lite förvirrande ibland)).

Upprymda Mac-användare är svåra att stoppa.

Jag gillar också funktionen att kommentera en nyhet direkt. Vill man sedan har en fördjupad diskussion i ämnet är det bara att ta upp tråden i forumet.

Absolut !!

kör hårt !!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi har mer än 35% fler besökare på 99mac.com i Maj månad jämfört med April månad (som var en rekordmånad) - troligen tack vare MacPressens nedläggning i kombination med WWDC 2002.

Kommentera: skulle en daglig nyhetstjänst göra 99mac.com ännu mer populär?

Mnja nu är det ju så att det faktiskt bara gått 1 vecka av månad maj, konstaterandet är nog lite tidigt ställd. En nyhetstjänst ser jag i dagsläget inget större behov av, bättre är att ge svenska MacWorld lite svängrum och se hur sammanslagningen med MacPressen kommer att fungera. OM MacWorld framhärdar med att man senare måste vara prenumrant för att komma in på deras sidor, ja då kan frågan bli aktuell att ta ställning till. I princip är jag för mångfalld, så om detta begränsas av MacWorld då är det hög tid att vidareutveckla 99mac. Något som jag saknar är däremot tester av olika nya dataprylar

Olle: du har rätt i att det är alldeles för tidigt. Men vi har redan haft fler besök under Maj än vi hade under hela September t ex...

Jag sa inte att kommentarer (miniforum) är dåligt, bara att jag inte tycker om det.

Som sagt, jag tycker att 99mac ska satsa på en nyhetstjänst, fast som Olle sa, kanske inte just nu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Men vi har redan haft fler besök under Maj än vi hade under hela September t ex...

Hur många träffar har varje månad haft under det år som nu gått sedan starten - är det en rimlig gissning att det i september fanns högst 350 medlemmar, om så är fallet så är väl de procentuella antalet inlägg/användare konstant. Kan man i statistiken från loggarna se om folk varit mer aktiva med inlägg eller har de flesta bara varit inne på sidor och läst?

- Olle

Den gissningen är inte rimlig, har för mig att det var långt över 500 användare redan i september.. men men jag kan ha fel..

Medlem 630 registrerades den 29 augusti ...

//Mikael

Olle, du ser ju i ditt eget inlägg att du är medlem nummer 673 och att du registrerades i September.

Medlemmarna blir alltmer aktiva - förut hade vi 56% som inte hade ett enda inlägg, nu är den siffran 43%.

Trots allt är den siffran väldigt hög, men det är många som gillar att "vara med" men som tycker att diskussionerna på 99mac är alldeles för avancerade och att dom inte tillför någonting till diskussionen. (har personligen träffat ett par-tre personer som sagt exakt så)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Olle, du ser ju i ditt eget inlägg att du är medlem nummer 673 och att du registrerades i September.......det är många som gillar att "vara med" men som tycker att diskussionerna på 99mac är alldeles för avancerade.

Hmm... tänkte inte på att jag själv kom hit i september... kan förstå att det finns de som tycker att vissa inlägg är svåra att ta till sig - kanske man borde tänka på detta när man skriver och istället försöka bredda kunskapsbasen.

På 99mac finns väl enbart kategorierna: medlem, seniormedlem, guru och administrator. Detta säger ganska lite. Om man vid vare inlägg såg hur länge man varit macanvändare så kanske svaren skulle bli lite tydligare - ja bara ett förslag om hur man tar hänsyn till kunskapsnivåerna hos olika inloggade medlemar. Hur lång tid som man varit medlem är mindre intresant så förslagsvis kan man byta ut det som mer uppfattas som *klubb för inbördes beundran*.

- Olle

När version 6.3 av UBB släpps inom några dagar så sker en mindre förändring där: vi får nämligen upp till 25 olika nivåer av "användare-grad".

0 inlägg = nolla
1-4 inlägg = ny medlem
5-10 inlägg = aktiv

osv osv

1000+ inlägg = 99mac beroende

bleh blah bleh

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: littlegreencube:
bleh blah bleh

Jo men Martin, för att undvika nollstadiet typ som detta jag replikerar på så tror jag fortfarande att tanken på hur länge man varit användare av/med mac är en bra ide - antalet inlägg säger nada om seriösiteten på inläggen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: littlegreencube:
bleh blah bleh

Sådana här inlägg gör mig så förbannad. Finns ingen anledning. Samma kille som brölade ut tidigare om särskrivning utan förklaring i början. Bara en massa rappakalja.

Hur länge personen har varit Macanvändare är ingen dum idé förvisso. Bara man inte tar det som ett faktum för hur kunnig man är. Har en bekant som började med Mac 2000 och han kan mer än 70-80% av resterande bekanta om Mac OS X.

Bara som exempel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-10 16:35

Det kan vara bra att på något sätt indikera respektive medlems "civilstatus" för att ge mera tyngd åt inläggen. Visst är det bra att veta vem man skall vända frågan till om man vill ha ett specefikt svar. Tyvärr är det ju så idag att på en ställd fråga får man ju massa smörja till svar också..vilket inte går att undvika, men man skulle kunna urskilja de serriösa svaren bättre om man också gav deras upphovsmän lite "innehållsförteckning"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 10:31

Det finns ju även en möjlighet att rösta på medlemmarnas inlägg. Betygsätta dom efter seriositet och rätthet. Kanske kan vara något?

/glemme

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-11 10:39

Härligt att läsa dessa upphöjda självutnämda "domares" synpunkter på renrasiga macåsikter .
SKÄMS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-11 13:26

Nja, jag tycker inte man skal "betygsätta" medlemmars nivå på serriösa inlägg..utan snarare ge en liten "varudklaration" på personen ifråga (OBS! Självklart skall detta vara frivilligt!)

Kuspen - det är ingen som leker domare här, det är bara som du uppfattar så om vissa åsikter (ett "domutslag" om något isåfall). Vem somhelst annans åsikt är lika värd som din egen sålänge man är fri att uttrycka den!
Idén med en utökad medlemsbeteckning är att hjälpa forumets läsare att urskilja de som svarar bättre. Alla har något att tillföra på sitt sätt, skam vore väl annars!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-11 13:55

Frågan är: Vem skall ha rätten o "kunskapen" att kunna sanera o poäng / betygsätta forumsinlägg / åsikter etc. Om detta får råda så måste det alltså finnas en INRE KRETS av självutnämnda bessrar? Eller är mitt fria tyckande för radikalt?
ORDET SKALL VARA FRITT..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-11 14:45

I o försig kan ju MB stänga ner hela härligheten.

(vaknat på rätt sida)

Kuspen, dina inlägg tangerar en annan debatt vi hade på 99mac för några månder sedan. Vad vi kom fram till då var att ordet på 99mac inte är fritt, har inga ambitioner att vara det och behöver inte vara det heller. Om du vill ha ett absolut fritt forum, så är det någon annanstans du skall söka dig. Att påstå att "ordet skall vara fritt" låter alltid bra på samma sätt som det låter bra att anklaga moderatorer och meningsmotståndare för cencur (det låter verkligen hemskt, eller hur), men sanningen är att ordet inte är helt fritt någonstans i samhället, inte här heller.

Så därför finns administratörer här som ser till att debatten håller sig inom de gränser som har satts upp av ägaren och administrörerna av detta forum. Dessa regler är desamma som genom praxis har vuxit fram på internet under lång tid och som även kallas för netikett. Dessa regler är tillika framtagna för att passa detta medium genom att de ger största möjliga frihet samtidigt som de ger deltagarna i ett forum största möjliga utbyte av det. En sådan regel till exemepel är att man skall hålla sig till ämnet för forumet, i ett forum för tex "digital bild, ljud och video" passar det inte att ställa frågor eller prata om tex spel. På så vis så har man både frihet, men man hindrar en del för att utrycka sig på ställen där det inte passar sig. En rimlig avvägning för de flesta. Ett forum som 99mac i sin helhet har heller inga ambitioner att erbjuda människor att prata om politik och religion, det finns det andra forum på för nätet.

Så att påstå att ordet skall vara fritt är i min åsikt inte speciellt genomtänkt, men det låter alltid bra, eller hur?

/Ola

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-11 16:13

Skulle DU kunna tänka dig att svara på min fråga ? Du måste ha läst den i o med dina framsynta klarheter i undervisning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kuspen:
Skulle DU kunna tänka dig att svara på min fråga ? Du måste ha läst den i o med dina framsynta klarheter i undervisning.

Summeringen av din fråga ("Eller är mitt fria tyckande för radikalt?") har ju egentligen besvarats tämligen tydligt av Taz_1999 - jag kan svara ännu tydligare, ditt fria tyckande är inte för radikalt - det är mer utav kvasiliberalt. OM det är så att vi behöver kritisera MB eller annan admin då det gäller bl.a 99mac´s upplägg så kan vi ju alltid välja ett forum som är logiskt, att ha taggarna utåt i en dialog gagnar ingen om man vill få svar. Att vi alla lite till och från råkar ställa en fråga i fel forum är något som admin får leva med, han kan tacksamt nog hjälpa till med att flytta den. SUNET har etiska regler som jag förutsätter att vi alla försöker leva upp till. Trådens ursprungsfråga var "skulle en daglig nyhetstjänst göra 99mac.com ännu mer populär?" låt os då ägna oss åt denna, tack.

Mvh,
Olle Jonsson

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-05-11 20:38

Att reagera MOT o att reagera FÖR är en rättighet.Jag som människa idetta land behöver inte be om ursäkt. Jag tycker framledes att det är fel att gruppera inlägg utefter dess status. Min åsikt är INTE ett angrepp på MB eller detta underbara forum. Utan enbart en synpunkt på vad jag tycker är en otäck människosyn.
Hur man använder sina ord i text betyder något!!!?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kuspen:
Jag tycker framledes att det är fel att gruppera inlägg utefter dess status.

Hur skulle du vilja att forumena var uppbyggda så att man kan sätta/välja tillit till vad som skrivs. Det står dig faktiskt fritt att ha åsikter (gärna i rätt forum) men samtidigt som alla andra aceptera att man kan vara i minoritet i vissa lägen. Ett anarkistiskt upplägg där orden är totalt fria kommer bara att leda till osämja och svårigheter att hitta rätt hjälp i diverse frågor.

- Olle

Bevaka tråden