Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bojkotta de nya videoformaten" tycker Mike Evangelist

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mike Evangelist var tidigare produktchef för video på Apple och tycker att alla ska bojkotta de nya videoformaten som börjar ploppa upp. Anledningen är förstås sinnesförvirrade och paranoida kopieringsskydd som sabbar mer än lovligt för konsumenterna.

På idg.se:
http://www.idg.se/ArticlePages/200602/27/20060227115547_MW/20060227115547_MW.dbp.asp

Mikes blog:
http://writersblocklive.com/?PHPSESSID=1b93cc2666b3b5479bc90084f0fee283

Kopieringsskydden är knappast förvirrade eller paranoida eftersom det verkligen är så att folk vill konsumera vad produktionsbolagen producerar utan att betala ett öre, så självklart gör de allt för att skydda sitt material från piratkopierare precis som banker installerar larm och säkerhetsutrustning de helst skulle vilja klara sig utan....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-27 23:41

Det kommer sluta precis som det gjort med de flesta avancerade kopieringsskydd.
A. De knäcks.
B. vanliga konsumenter får leva med problemen
C. De som piratkopierar slipper problemen.

Ursprungligen av Snigeln:

Det kommer sluta precis som det gjort med de flesta avancerade kopieringsskydd.
A. De knäcks.
B. vanliga konsumenter får leva med problemen
C. De som piratkopierar slipper problemen.

A. Visst, men det blir inte lika lätt som de senaste åren.
B: Vanliga konsumenter ser inga större problem med att betala för sin kulturkonsumtion, speciellt inte om det är knepigt att piratkopiera/piratdistribuera .
C. Se A, de som piratkopierar i större skala har istället problem med att inse att kultur inte är gratis att producera.

Ursprungligen av Simon Templar:

B: Vanliga konsumenter ser inga större problem med att betala för sin kulturkonsumtion, speciellt inte om det är knepigt att piratkopiera/piratdistribuera .

"Vanliga konsumenter" är pirater. Alla är det, utom möjligen några av de sjuhundra lyckligt lottade i Sverige som har möjlighet att leva på sitt musikutövande.
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_11357847.asp

Ursprungligen av Simon Templar:

C. Se A, de som piratkopierar i större skala har istället problem med att inse att kultur inte är gratis att producera.

Inget är väl gratis, men vem missgynnas?
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,731538,00.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-12 11:20
Ursprungligen av Simon Templar:

B: Vanliga konsumenter ser inga större problem med att betala för sin kulturkonsumtion, speciellt inte om det är knepigt att piratkopiera/piratdistribuera .

Jag ser det som en rätt stort problem när saker och ting inte fungerar pga kopieringsskydd. Var och varannan musikskiva funkar inte i bilen eller mediacentret. En hel del spel vägrar inte bara att funka, de installerar spyware på datorn också. Om man köper musik online låses man till vissa system. Om jag handlar på iTMS kan jag inte spela musiken i min andra MP3-spelare och handlar jag någon annan stans kan jag inte spela musiken med min iPod.

Jag har svårt att se att just videoskydd skulle komma att funka mycket bättre än motsvarande skydd för musik och program. Tyvärr lär vi få leva med det.

A: Men det kommer vara värt det
B: Vanliga konsumenter kommer se problem med att betala ockerpriser för sin kulturkonsumtion, speciellt om det är lättare att piratkopiera.
C: Det är kulturproducenterna (eller snarare de som bestämmer över kulturproducenterna) som har svårt att förstå att de inte kan kontrollera kulturen hur de vill. Människor vill ha en viss frihet med det de köper och pirater är inte ens ett särskilt stort hot. Dagens DRM är inte ens till för att stoppa piratkopiering utan privatkopiering… som är laglig.
Ett större hot är människors möjlighet att utforska ny kultur som inte produktionsbolagen öst in miljoner i marknadsföringspengar till. Problemet är inte att de inte får in pengar på det folk konsumerar. problemet är att det inte längre är självklart vad folk vill konsumera och bolagen måste helt plötsligt göra som företag i alla branscher alltid fått göra. Ta risker.

Som rätt stor köpare av DVD-film och CD-skivor ser jag detta som ett hot mot mina rättigheter som konsument. Jag vill inte betala för en film som jag kanske inte kan se om 10 år och jag vill ha möjlighet att köpa en film som det aldrig var tänkt att min målgrupp skulle se. Min köplust hänger redan nu på en skör tråd och det krävs inte mycket mer skit från underhållningsbranschen för att jag inte ska tycka det är värt pengarna längre. Det finns alternativ.

Ahh, tacka vet jag demoband!

1
Bevaka tråden