Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svara med en länk till en sökning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

halloj!

Kom att tänka på en sak, hade det inte varit smidigt att ha ett fält för söktermer när man svarar på ett inlägg? Då skulle det man matar i där kunna pluppa upp som en länk i svaret, som när man klickar på den genomför en sökning.

Ett belysande exempel!

En användare startar en tråd om t ex att koppla in en extern skärm på ibook, och undrar om det går att göra så att man slipper spegling osv... (säg den som inte har hört den förut!)

Istället för att alla svarar i kör "SÖK!!!!" så finns det ett fint litet fält som man kan fylla i när man svarar. Där fyller man ju självklart i Screen Spanning Doctor, SSD eller vad det nu månde behövas. Då kommer det upp en länk till sökningen istället för sura miner.

En i mina öron inte helt tokig idé.

Tja, varför inte?

Låter som en ganska vettig ide, visserligen kan man redan klistra in en länk till en sökning (så här) men att få det automatiskt som en knapp i verktygsfältet vore inte så dumt.

[bump] Tyckte att detta var en bra ide, går det att genomföra? [/bump]

Tja, rent tekniskt så går det ju. Ingen därute som är duktig på javascript?

Är den funktionen så pass viktig att den verkligen bör ta plats i svarsformuläret?

Detta är en bra idé.

Björn.
Jag tror det. Det finns många helt onödiga funktioner i svarsformuläret som jag aldrig setts använda. Och som dessutom dubblerar funktioner i operativsystemet.

Exempel på saker som jag tycker att man kan ta bort:
• Bifogade filer (som har två knappar)
• "Show your signature"-knappen när man ändå inte får använda en signatur.
• Ångra/Gör om
• Increase size/decrease size (som dubblerar size-knappen)
• Smilies (som har två knappar)
• PHP-kodknappen som ju borde vara samma som CODE-knappen.

Personligen så använder jag snabbsvarsfältet i 95% (om inte mer) utav alla fall, så för mig så är väldigt många funktioner överflödiga.

Edit: Varför inte göra "search-taggar"? Alltså:

<search>ssd</search> ger

<a href="http://www.99mac.se/forum/search.php?do=proce...">Sök efter "ssd"</a>

Eller för att dra det hela ännu längre, varför inte kombinera ihop forumet med wikin. Skriver jag ssd någonstans så kommer det automatiskt upp en länk till ssd-sidan i wikin. Då kanske wikin börjar användas mera... Fast iofs så låter det som att den här lösningen drar rätt så mycket serverkraft. :/

Wikilänkar ex [wiki]Powerbook G3[/wiki] finns redan

Söktaggar vore också en bra idé (använder också oftast snabbsöksfältet)

Typ det här: http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=108181

Där satt den!

(hur gjorde du wikilänken förresten?)

Innefattar sökfunktionen wikin också? Om inte så tycker jag att den borde göra det.

(Ja, jag vet att det kan bli massor med jobb)

Wikitaggar skriver du som vanliga taggar, alltså (wiki) och (/wiki), fast du byter naturligtvis ut paranteserna mot hakparanteser.

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Wikitaggar skriver du som vanliga taggar, alltså (wiki) och (/wiki), fast du byter naturligtvis ut paranteserna mot hakparanteser.

Hemligt vB-tips: Man kan använda [noparse][/noparse] för att skriva såhär:
[wiki]PowerBook[/wiki]

Ursprungligen av Adrian B:

Hemligt vB-tips: Man kan använda [noparse][/noparse] för att skriva såhär:
[wiki]PowerBook[/wiki]

Tackar, det visste jag inte

Senast redigerat 2006-06-29 00:24

Tackar så mycket!

1
Bevaka tråden