Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet blir Paynet

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 23:37

Läste just att de amerikanska telefonbolagen lobbar hårt för att få kontrollen över bredbandet, utan lagar om att det skall vara till allmän nytta, så att de kan ta betalt för varje bit som skickas.

Bredbandet blir ett privat nätverk som gör att bolagen kan ta betalt av både sändare och mottagare och annonsör. Dessutom vill de kunna strypa all icke önskvärd trafik (censur). Slut på fildelning.
Pay-to-play blir en avdelning att likna vid betalkanaler till TV.
Frimärken på mejlen!

Därförutan vill de också samla information som får NSA (national securiy agency) att blekna.
Detta skulle medföra att när en datoranvändare är kartlagd så kan reklam riktas på ett precist sätt och kanske kan detta i förlägningen bli så att man kanske också måste betala extra för att slippa reklam. En riktig guldgruva! Kanske kan de också sälja till CIA och FBI.

Nu måste amerikanen gå man ur huse för att stoppa detta och vilka skulle effekterna bli för oss här i sverige? Kanske måste vui redan nu få politikerna att lova att internet är en "fri rättighet" som inte får säljas ut för att aktieägare skall kunna skinna oss så som de gjort med all annan "privatisering".

Google, Amazon med flera kanske vill liera sig med bolagen, förhoppningsvis väljer de att bekämpa detta. Men när pengar är med i spelet så blir det kanske svårt.

http://www.truthout.org/docs_2006/020406I.shtml

Jag har för mig jag hört talas om liknande önskemål tidigare. Men jag har svårt att se att de faktiskt skulle lyckas driva igenom det, speciellt på vår sida Atlanten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 15:14
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har för mig jag hört talas om liknande önskemål tidigare. Men jag har svårt att se att de faktiskt skulle lyckas driva igenom det, speciellt på vår sida Atlanten...

telia kämpade på bra dock när det begavs sig, dom ville inte ha .se domänen utan en egen som skulle heta typ x400 eller nåt.

/Tangen

Internet som nätverk är det ingen som råder över eller bestämmer över. Det består bara av massor med mindre nätverk samt kopplingar mellan dem. Jag har svårt att se att de skulle få med alla dessa nätverk eller alla nationer som nätverken finns i på dessa idéer.

Boing Boing har ett bra citat om hur det skulle kunna låta i framtiden:

Dad: They made a lot of money but I guess it was not enough. They wanted the big websites like Google, Amazon, eBay, MSN etc. to pay them and not use their network for free.

Son: That’s so bad of Google to not pay them. I have lost all respect for Sergey and Larry. How can they expect a free ride? So convenient for them to make all that Ad dollars while running their algorithm from public libraries?

Dad: Public Libraries?? What are you talking about? They had their own offices and datacenters.

Son: But you said they used the internet for free. How can they provide content without paying for the bandwidth?

Dad: Oh! They did.

Son: Wait. I’m all confused here. We paid for our end of the bandwidth and the websites paid at their end. So who is getting a free ride here?

Dad: I haven’t figured that out yet.

Sen så är det väl inget som förhindrar att ett nytt "internet" kommer upp istället för det gamla.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-21 13:56

Alltså, detta måste ju vara många företagares våta dröm: att tjäna pengar på folks närvaro på internet, mer än bara ISP:n i slutändan där konkurrensen ändå har drivit prisnivån under tillhandahållandekostnaden.

Frågan är ju om det är möjligt och visst hade det varit det. Vågar någon? Ja, det är en annan sak. Stoppa alla "vanliga" mailservrar och folk kommer börja betala för att få fram sin mejl, ingen kan väl leva utan den idag? Men det kräver ju samarbete mellan massor av stora företag för att det skall funka. Om någon stor fortsätter kommer det bli kaos.

Att ingen äger internet är rent trams. Att det inte finns några bestämmelser är lika mycket trams det. Finns alltid någon som är ägare och som måste underkasta sig regler från t.ex. IANA för att få vara med.

Tyvärr tror jag nog att detta är en utveckling som kommer. När de stora ISP:erna tröttnar på att bedriva välgörenhet (som de gör idag) så kommer det börja kosta, och det med besked. Tag UK t.ex. Finns en ISP som inte tar betalt för trafiken. Finns i stort sett bara 2MBit att välja på (8 finns på några få platser) och vanligast är att man betalar för runt 2GB/månad. Enligt min dator har jag gjort av med 3ggr det den senaste veckan, UTAN att köra någon form av p-t-p, så för mig hade det blivit vansinnigt dyrt att ha bredband där.

Microbetalningar har ju varit på tapeten länge och epost är ju precis ett område där det skulle vara listigt. På så vis kunde man undvika i stort sett all spam men å andra sidan skulle man vara tvungen att betala för att skicka.

Ja, det finns mängder av sätt för ISP:erna att tjäna pengar och räkna med att de kommer att börja göra det också. Snart kan _ingen_ leva utan internetuppkoppling och det är det då det är dags att börja mjölka kunderna.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-21 15:28

Om "de som bestämmer" skulle börja ta betalt för epost skulle användaren börja använda något annat istället. De skulle lika väl kunna skicka posten via ICQ eller MSN om de vill. De kan sätta upp en egen mailserver och använda den. Det finns inget som skulle kunna stoppa det. informationen är anonym på nätet det finns inget sätt att skilja på två bitar, man kan inte veta om det är mail, web eller p2p data. Iaf inte om man vill dölja det.
Att isperna skulle börja ta mer betalt, tror jag är mycket tveksamt med tanke på den utveckling som sker idag, det blir mer och mer konkurrens av olika tjänster. Dessutom så kostar det faktiskt inget att överföra datan. Utrustningen kostar precis lika mycket oavsätt hur mycket data som skickas på den. Att man väljer att ta betalt på överförd datamängd.
Angående UK så är kanske inte det direkt ett föregångsland som man ska snegla på för att se hur vi kommer att få det i framtiden, skulle nog säga att det snarare är tvärt om.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-21 16:55

Många vill ju gärna se det som att man kan vara så jäkla *elite* på nätet och göra som man vill, men om ISP:erna verkligen ville så skulle de ju kunna bestämma exakt allt du gör på nätet. Hur svårt tror du det egentligen är?

Det behövs ju bara att vi tar terroristlagarna ett steg längre så kan man hälsa internet som vi känner det idag byebye. Det som är otrevligt är att jag tror faktiskt ISP:erna och de flesta "internet-företag" skulle hoppa på det tåget fortare än en rymling från Guantanamo. Tänk så lysande det vore om de kunda bestämma vad man får skicka och ta emot, dvs, vad de kan ta betalt för.

Att välja en annan ISP eller "försöka själv" skulle ju inte vara något alternativ. Sätt upp din egen SMTP, vem ska du tala med? Ringa upp någon annan SMTP och köra UUCP mellan er? Hur smidigt skulle det bli i längden? Tillbaka till 70-talet. Inte en suck. Folk skulle gå över till MSN och sen bara strunta i det. Man är ju redan på väg dit genom MSN:messenger, hotmail och gud vet allt som MS bakar in i MSN. Tanken är ju att man bara skall vara på MSN:s sidor. Google har lite samma idéer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-21 17:29

Snart kan _ingen_ leva utan internetuppkoppling och det är det då det är dags att börja mjölka kunderna.
Sa Bollman

Jag håller med och vill gärna tillägga att tele-trådar, fiberkablar och satteliter inte är en fri tillgång för någon utan är oftast privatägt.

Vi skulle väl, i Sverige, kunna bilda ett kooperativ eller ekonomisk förening och skicka upp en sattelit och sen samarbeta med andra fria kooperativa sattelitkonsortier. Men jag är rädd för att den fria marknaden ganska snart skulle muta in rymden som nationella intressesfärer precis som runt och på sydpolen.

Det verkar som att lobbying är det största hotet. Jag tror att de flesta länder i väst ser till allmännyttan för tillfället, men att det är en fråga om tid innan företagsnyttan kommer främst.

Ursprungligen av palleb:

Men jag är rädd för att den fria marknaden ganska snart skulle muta in rymden som nationella intressesfärer precis som runt och på sydpolen.

Intressesfär är ett lite luddigt begrepp. Ingen äger sydpolen iaf, juridiskt sett ligger den i någon twilight zone. Bara en notis.

Oroväckande artikel hur som helst, det är upp till OSS att detta inte sker på vår sida Atlanten! USA verkar dessvärre vara bortom allt hopp politiskt.

vad är tanken egentligen? jag betalar ISPn för mitt bredband...skall jag betala för att skicka mitt mail? så - när jag handlar en låt på iTMS för 9 kronor skall jag samtidigt betala 2 kr för "porto".

OM det blir så tror jag hela Internet "imploderar" OCH det kommer komma alternativ. Jag tror det är för starka krafter - utanför ISPerna - som inte accepterar portokostnader - typ apple, MS etc

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-26 21:21

Inget företag kommer göra "misstaget" att skapa ett nytt internet där allt är lika gratis och öppet som nu. Tvärtom så kommer ju microbetalningar att bli varianten. Misstänker också att den typ av access som vi har, dvs hur mycket data som helst, kommer försvinna och ersättas av abb som innebär att man inte betalar för att vara uppkopplad (eller väldigt lite iaf) och sen betalar du för datamängd och vad du gör.
Detta kan ju verka suspekkt eftersom det är tvärtemot vad telefonin går emot. DOCK är det ju så att på telefoni-sidan så tappar man ju kunder som pratar, och vinner istället kunder som surfar via 3G-nallar och kör då Skype istället och sen SMS/MMS och alla tillhörande tjänster.

Ursprungligen av bollman:

Inget företag kommer göra "misstaget" att skapa ett nytt internet där allt är lika gratis och öppet som nu. Tvärtom så kommer ju microbetalningar att bli varianten. Misstänker också att den typ av access som vi har, dvs hur mycket data som helst, kommer försvinna och ersättas av abb som innebär att man inte betalar för att vara uppkopplad (eller väldigt lite iaf) och sen betalar du för datamängd och vad du gör.
Detta kan ju verka suspekkt eftersom det är tvärtemot vad telefonin går emot. DOCK är det ju så att på telefoni-sidan så tappar man ju kunder som pratar, och vinner istället kunder som surfar via 3G-nallar och kör då Skype istället och sen SMS/MMS och alla tillhörande tjänster.

Inget ensamt företag har skapat Internet. Enligt min mening var det rent av väldigt få företag involverade i processen. Själva tekniken utvecklades visserligen av det amerikanska försvaret, men själva nätet byggdes upp av Jordens många universitet. Ser vi till hur Internet är uppbyggt idag så är det samma struktur. Det är universiteten som är Internets knytpunkter.

Ingen ensam makt har idag kontroll på Internet. Om alla skulle ändra sig så skulle en ändring gå igenom. men jag har svårt att se att Internet som helhet förvandlas till "Paynet".

Ännu en anledning att kräva att internet skall kontrolleras av oss och inte av en massa firmor och köpta politiker.
Apple (iTunes, dvs. det mesta av dagens nedlastningsstandard) kanske köper Disney (ett av värdens största mediebolag) talas det om idag. Redan nu är Jobs störste enskilde ägare.
Man vill äga distributionen och innehållet.

Med vår egen Bodström är situationen inte bättre här än det som denna tråd beskriver sker där borta.

Dagens Mac-websidor skriver också om Mike Evangelists uppmaning till bojkott av det nya HD-formatet då det kraftigt inskränker på brukarens rättigheter.

Osv.
Osv.
Osv.

Vi närmar oss en punkt där "1984" går från att vara en skräckvision till good-old-days.

Alla som värnar om sin egen rätt och integritet bör se närmare på www.piratpartiet.se/
Önskar inte dem i regeringen men de skapar en diskussion kring något som det tvärtemot knappt talas om.
En allt större del av oss själva och det liv vi lever blir till nollor och ettor som far genom cyberrymden och detta blir tyvärr allt mer ägt OCH kontrollerat.

Ursprungligen av Björn Leander:

Ser vi till hur Internet är uppbyggt idag så är det samma struktur. Det är universiteten som är Internets knytpunkter.

ICANN kontrollerar alla topdomäner, dvs. vem får t.ex. använda ".se" eller FÅR ".se" användas alls. ICANN är amerikanskt.

Låt oss istället utnyttja Internets möjlighet att skapa något för oss. Vi har byggt det, vi har betalt det och vi är de människor som går omkring på denna planet. Låt oss inte ge bort det hela till Jobs, Gates, Bodström och andra maktfullkomliga människor.

Ursprungligen av Kalle Borch:

ICANN kontrollerar alla topdomäner, dvs. vem får t.ex. använda ".se" eller FÅR ".se" användas alls. ICANN är amerikanskt.

Jag gillar det inte heller. Men ICANN kontrollerar som sagt toppdomäner, inte Internet. Testa att t ex gå till http://195.43.255.242/ i en webbläsare.

Ursprungligen av Kalle Borch:

Ännu en anledning att kräva att internet skall kontrolleras av oss och inte av en massa firmor och köpta politiker.
Apple (iTunes, dvs. det mesta av dagens nedlastningsstandard) kanske köper Disney (ett av värdens största mediebolag) talas det om idag. Redan nu är Jobs störste enskilde ägare.
Man vill äga distributionen och innehållet.

En allt större del av oss själva och det liv vi lever blir till nollor och ettor som far genom cyberrymden och detta blir tyvärr allt mer ägt OCH kontrollerat.

ICANN kontrollerar alla topdomäner, dvs. vem får t.ex. använda ".se" eller FÅR ".se" användas alls. ICANN är amerikanskt.

Låt oss istället utnyttja Internets möjlighet att skapa något för oss. Vi har byggt det, vi har betalt det och vi är de människor som går omkring på denna planet. Låt oss inte ge bort det hela till Jobs, Gates, Bodström och andra maktfullkomliga människor.

Du har fått en hel del om bakfoten (vilket verkar vara kutym för Piratpartister) Apple kommer inte köpa Disney utan Disney har köpt Pixar som ägdes av Steve Jobs. Jobs får betalt i Disney-aktier men det betyder inte att han eller Apple kontroller Disney, snarare så är det Pixar som får större inflytande över Disney än tidigare.
Mycket av Piratpartiets skräckpropaganda håller förövrigt pinsamt låg nivå och är extremt naiv,
Inget man gör på internet är privat, allt går att kontrollera & spåras och detta sedan mycket lång tid tillbaka.

iTunes = Nedlastningsstandard(?)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 23:28

Det var nog inte det som Kalle Borch menade och jag läste själv på digg.com http://digg.com/apple/Apple_to_buy_Disney_Now_ men det är ju bara rena spekultioner från en privat person men ändå

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 18:44

slutar med att i hela landet eller till och med över hela planeten att privatfolk sätter upp wlan-sändare/mottage som är duktigt kraftiga så att de kör "LAN" över hela planeten istället med kraftiga servrar lite varstans som sköter om all tung trafik. Tror ni inte det? Så kan de jävla politikerna och de andra bestämmande asen ha sitt jävla internet för sig själv, jävla egoister.

Ursprungligen av Elajtenworld:

slutar med att i hela landet eller till och med över hela planeten att privatfolk sätter upp wlan-sändare/mottage som är duktigt kraftiga så att de kör "LAN" över hela planeten istället med kraftiga servrar lite varstans som sköter om all tung trafik. Tror ni inte det? Så kan de jävla politikerna och de andra bestämmande asen ha sitt jävla internet för sig själv, jävla egoister.

Egentligen är det så som Internet fungerar idag. Det finns inget enskilt nätverk som heter Internet. Det består av massor av mindre nätverk. T ex GigaSunet, Internetleverantörernas nätverk och din grannes trådlösa nätverk. Alla binder de samman Internet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 23:56
Ursprungligen av Björn Leander:

Egentligen är det så som Internet fungerar idag. Det finns inget enskilt nätverk som heter Internet. Det består av massor av mindre nätverk. T ex GigaSunet, Internetleverantörernas nätverk och din grannes trådlösa nätverk. Alla binder de samman Internet.

Jo jag vet men jag menade ett som inte behöver modempooler, ISP:er osv...

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jo jag vet men jag menade ett som inte behöver modempooler, ISP:er osv...

A-ha. Jo, det skulle vi kunna göra.

Jag spår att vi kommer att äta mycket mer Pringles i framtiden.

Ursprungligen av Elajtenworld:

slutar med att i hela landet eller till och med över hela planeten att privatfolk sätter upp wlan-sändare/mottage......

De flesta på planeten saknar fortfarande rent vatten och likn. Kanske bättre börja med det?

Ursprungligen av Kalle Borch:

De flesta på planeten saknar fortfarande rent vatten och likn. Kanske bättre börja med det?

Inte nog med att det inte är särskilt relevant för diskussionen, det är dessutom inte sant... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 11:56
Ursprungligen av Kalle Borch:

De flesta på planeten saknar fortfarande rent vatten och likn. Kanske bättre börja med det?

deras eget fel, så himla mycket pengar sverige och andra länder skänker till sådana länder borde de ha vatten osv men tydligen har de istället gott om idioter och vapen.....

Ursprungligen av Elajtenworld:

deras eget fel, så himla mycket pengar sverige och andra länder skänker till sådana länder borde de ha vatten osv men tydligen har de istället gott om idioter och vapen.....

Himla mycket pengar??? En halv procent av vår BNP???

Men hälften av planeten saknar inte vatten.

However, mismanagement, limited resources and environmental changes mean that almost one-fifth of the planet's population still lacks access to safe drinking water and 40% lack access to basic sanitation.

Källa: http://www.unesco.org/water/

Nå, men vad fasen, skit i nätet, vi startar upp BBS:er igen! Det var fanken så mycket trevligare ändå....

Ursprungligen av crownswe:

Nå, men vad fasen, skit i nätet, vi startar upp BBS:er igen! Det var fanken så mycket trevligare ändå....

Hmm. Varför inte?

Jag har en gammal laptop klädd i rosa ludd som inte har något för sig just nu. :rolleyes: Nån som har bra koll på bbs-program?

Men som det står längre upp, det finns viktigare saker än det här.

Ursprungligen av Elajtenworld:

deras eget fel, så himla mycket pengar sverige och andra länder skänker till sådana länder borde de ha vatten osv men tydligen har de istället gott om idioter och vapen.....

Fy vilket vridigt svar.

Ursprungligen av Elajtenworld:

deras eget fel, så himla mycket pengar sverige och andra länder skänker till sådana länder borde de ha vatten osv men tydligen har de istället gott om idioter och vapen.....

håller delvis med... men det finns inte myket som är gratis (bistånd utan motprestation) bofors kanoner, scania lastbilar i tredje världen...tror du att det är helt valfritt?:confused:

sen håller jag med att det finns en massa puckon som stoppar degen i egen ficka och blåser befolkningen på deras framtid. Hur var det nu, skandia, statsministernfruns feta pension, bankernas bonussystem?:mad:

så jävla bra är vi inte själva.;)

att nätet skulle privatiseras tror jag är svårt att genomföra - för många aktörer som inte kan samsas anser jag vara orsaken.

mvh/Kahsay

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 16:32
Ursprungligen av Elajtenworld:

deras eget fel, så himla mycket pengar sverige och andra länder skänker till sådana länder borde de ha vatten osv men tydligen har de istället gott om idioter och vapen.....

Gott idioter finns det tydligen överallt och de är gratis också.:confused:

Bevaka tråden