Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele 2, Telia, Vodaphone och 3G-BT-PB

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 19:03

Hej alla!
Jag har idag ingen 3G telefon utan användar jag en PB som kommunicerar via Bluetooth med en P910 som via GPRS gör att jag 'surfar' med PowerBooken. Detta går ju, men vad gäller hastigheten finns ju mer att önska.

Jag skulle vilja göra samma sak men med en 3G telefon för att få lite fart. Man behöver ju inget PC kort egentligen utan det bör ju gå utmärkt över Bluetooth.

Tele2 har ett abbonemang 'Mobilt Bredband' 135kr/mån där 1GB/mån data är fritt, men då måste man också köpa ett PC kort.

Telia har sitt 'Telia Connect' 448kr/mån (om man redan har ett PC-kort och/eller vill använda en 3G telefon) där ingår 3GB/mån fritt

Tela2's alternativ är ju prismässigt intressantast och 1GB räcker för mig. Men då måste man alltså köpa deras PC-kort också.

Någon som vet om Telias eller Tele2s abonnemang fungerar för oss med Mac?

Kollade med Tele2s kundtjänst, där sa de att PC-kortet fungerar med Mac, men att PC programmet givetvis inte fungerar, OK värt att testa alltså gick och skaffade ett Tele2 abonnemang, men fick givetvis inte igång det med PC-kortet. Ny kontakt med kundtjänst som nu säger att det nog inte fiúngerar med Mac. Gjorde då ett återköp. Hade jag haft en 3G telefon hade det kanske fungerat över Bluetooth men skulle resa bort och hade inte tid att göra några ingående tester.

Min fråga är alltså om det finns någon som testat Tele2s abonnemang men med en 3G telefon istället för PC-kortet (eller fått det att fungera med PC-kortet) eller överhiúvudtaget kört 3G Bluetooth och en PowerBook?

Längtar efter den dag jag kan fälla upp locket och koppla upp min PB medans telefonen ligger kvar i fickan

/sten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-26 22:41

Vodafone har ett alternativ för 500kr/mån som ger dig obegränsad bandbredd. Detta kan du dock endast använda med deras pc-kort till. Vodafonebutiken sa att man inte kunde ha det abonnemanget till en telefon men att de hade en annan tjänst liknande denna som tilläggstjänst till sina vanliga telefonabbonemang.

3 har en tilläggstjänst som gör att du kan betala 200kr extra en månad och få 1gb.

Tele2 har ingen möjlighet att säjla en telefon istället för pc-kortet och man kan inte skaffa abonnemanget utan pc-kortet heller.

Har själv grävt runt i denna röra en del och kommit fram till att Tele2 har det bästa alternativt om man vanligtvis har tillgång till bredband. Vad gäller att ansluta via en telefon borde det väl inte vara särskilt annorlunda mot GPRS? Så har jag förstått det i vart fall.

Obegränsad bandbredd upp till en viss gräns (små bokstäver måste också läsas) vad gäller Vodafone. Minns inte var gränsen går, men det är INTE obegränsat.
(obeskrivligt löjligt eller hur?)

Tyvärr tvingas du köpa ett datakort (ingår i abonnemanget) oavsett om du har ett sen tidigare.
I dagsläget är det dock enbart Vodafone som har programvara (låst) som stöder Mac. Dock är det möjligt att köpa samma programvara utan Vodafone-branding och som då fungerar till alla kort.
Mobile High Speed för Mac OS X, finns på Macoteket (869 kr inkl moms)
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=623545&product_id=620794
eller så köper du det direkt från Nova Media (€uro 87).
http://www.novamedia.de/e_pages/e_produkte_mac_mhs.html

Kör själv med ett rött Vodafonekort men med ett Telia Connect abonnemang. Telias paket med 3G-kort och programvara för pc har jag inte ens öppnat. Telia utvärderar dock programvara till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 19:14

Tack för svaren!
Ja, visst är det rörigt, och varför ska det kostra olika per MB för ett dataabonnemang och ett vanligt abonnemang? Nä här får nog operatörerna skärpa sig tycker jag.
Jag surfade in på novamedias sida, men blev inte klok på om den mjukvaran fungerade med Tele2 kort.
Funderar på en SonyEricsson M600 när den kommer. Då ska jag bara få till det med 3G - BT och min PB.

Ursprungligen av FrejaII:

Tack för svaren!

Jag surfade in på novamedias sida, men blev inte klok på om den mjukvaran fungerade med Tele2 kort.

Det bör den göra.
Telia tillåter nu fr o m den 10 feb 2006 att man tecknar sig för deras abonnemang utan att man måste ta ett pc-card. Du slipper bindningstid på 12 månader och får en lägre månadsavgift, 468 kr/mån mot 548 kr/mån.

3s dataerbjudande tåls också att kollas på. 199:-/mån för upp till 1GB.
Sen om du använder mer än 1GB så börjar det ticka på, men det finns ett tak på 499:- så räkningen kan aldrig bli högre än så oavsett hur mkt du använder.

Heller inget krav om att köpa Datacard, och ingen bindningstid heller om du köper utan datakort.

http://www.tre.se/templates/SubscriptionPlan.aspx?id=19365

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 21:07

...precis, men: de säger att de inte stöder Mac!

Ursprungligen av PF:

...precis, men: de säger att de inte stöder Mac!

http://www.99mac.se/749118-post11.html

Jag började med att koppla upp min PB G4 med Bluetooth till en qtek9000 (Windows mobile 5) som modem behövdes ett script som jag hittade vid sökning. Inga problem.

Nu använder jag ett 3g kort från Telenor (rött Vodafonekort) utan problem. Använder inte deras medskickade programvara utan betalvarianten (samma program men ostrypt) launch2net från Nova Media. Har för mig att Telenor började ta betalt över 1Gb/månad

Jag börjar bli lätt lessen - mailade Sony-Ericssons support ang. maodem script till Mac och dom svarade att dom stödjer bara PC - kontakta Apple tyckte dom ....

hmm... :-/

...kan tillägga att jag har en v600i på Telenor och deras support kunde inte hjälpa mig!

1
Bevaka tråden