Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att koppla upp med FTP går bra internt men ej externt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kopplat in min Macintosh SE/30 på nätverket och använder FTP-klienten Fetch för att skicka och ta emot filer på den. Det fungerar bra när jag kopplar upp mig inom nätverket, dvs mot IP-nummer som 192.168.x.x. Men när jag kopplar upp mig mot annat, som t ex mail.mac.se så går det inte. Jag får ett felmeddelande om att det inte gick. Jag får dock kontakt med värddatorn, men det bryts alltid på samma ställe oavsett vilken värd jag kontaktar. Här är loggen:

Citat:

[FONT="Courier New"]Connecting to mail.mac.se port 21 (4-01-01 12.06.35)
220 CommuniGate Pro FTP Server 4.2.10 ready
USER ********
331 please send the PASS
PASS
230 welcome
SYST
215 UNIX Type: L8 Version: CommuniGatePro
PWD
257 "/" is current directory
PWD
257 "/" is current directory
PORT 192,168,3,30,251,85
200 PORT command completed
LIST
150 Opening ASCII mode data connection to 85,225,112,169,251,85
425 no response
ftp_list: -30005[/FONT]

har någon tips, idéer eller lösningar?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-26 12:55

en vild chansning, men kan det inte ha med active/passive mode?

Ursprungligen av sommer:

en vild chansning, men kan det inte ha med active/passive mode?

Nej tyvärr. Även då jag aktiverar passivt läge i inställningarna visar loggen samma som med aktivt läge aktiverat. Samma felmeddelande visar sig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-26 17:07

jo men kan det inte finnas en brandvägg antingen på din dator din router som stoppar passive mode, jag har haft sådanna problem förut men då jag inaktiverar brandväggen så funkar det, dock inte det säkraste sätt att få det att funka på men men...

Att stänga av brandväggen hjälpte. Men det leder till nästa problem. Hur ställer man bäst in brandväggen så att den kan vara igång men att FTP ändå kan köras igenom?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-27 00:30
Ursprungligen av Björn Leander:

Men det leder till nästa problem. Hur ställer man bäst in brandväggen så att den kan vara igång men att FTP ändå kan köras igenom?

Jo jag vet, tyvärr så har jag inte riktigt koll på det, i passive mode ska klienten svara för kopplingarna mellan klienten och servern. Vad jag inte förstår, är att hela poängen med passive mode är just att man inte ska behöva hålla på och pilla i brandväggar, så varför det funkar med att stänga av brandväggen är för mig ett mysterium. För mig funkar det dock olika bra med olika ftp-klienter, men varför får nog en mer insatt svara på.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-27 18:10

Du måste öppna både port 21 och 20 i brandväggen, och sedan använda PASV när du kopplar upp dig.

Ursprungligen av Kalle W:

Du måste öppna både port 21 och 20 i brandväggen, och sedan använda PASV när du kopplar upp dig.

Port 20 och 21 är öppna och Fetch inställt på PASV men samma felmeddelande uppstår.

1
Bevaka tråden