Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har beställt en iMac 20 Intel

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar av er som redan har köpt en iMac Intel, vad ni har fått för intryck av imacen!

Följande kommer min ha 1GB ram, 250GB HD, 256BM VRam, BT – Kit

Köper var givet pga iLife06 och iWork06 och att den är tyst!

  • Medlem
  • 2006-02-27 16:58

jag har percis bytt från pc till intel imac.. 17" dock, mycket nöjd, förutom att airporten inte funkar.. men det löser sig säkert med nån uppdatering.. alla verakr ha samma problem..

däremot så fattar jag inte alls vad jag ska ha ilife-programmen till.. jag PERSONLIGEN känner inte att jag har nån glädje av dom alls, och det gör mig nästan lite förbannad att man måste betala för dom eftersom dom är bundlade med systemet..

Ursprungligen av kenny:

jag har percis bytt från pc till intel imac.. 17" dock, mycket nöjd, förutom att airporten inte funkar.. men det löser sig säkert med nån uppdatering.. alla verakr ha samma problem..

däremot så fattar jag inte alls vad jag ska ha ilife-programmen till.. jag PERSONLIGEN känner inte att jag har nån glädje av dom alls, och det gör mig nästan lite förbannad att man måste betala för dom eftersom dom är bundlade med systemet..

Det är väl snarare att du slipper betala eftersom du får dom med när du köper en ny dator.. så ser då jag på saken

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-27 17:00

Jag är väldigt nöjd med min förrutom att Intel-imacarna kan ha vissa problem med bildskärm samt airport-kortet. Jag har fått min utbytt en gång, den nya jag fått har problem med långsam airport-hastighet...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-27 17:01

Kenny, har du också problem med airport? Hastighetsproblem eller?
Såg ditt inlägg i den andra tråden nu

Heh...roligt..för jag ser just iLife programmen som en av dom stora behållningarna med den nya iMacen ! Smaken är som baken..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-27 17:57

Jag har precis fått min iMac 20" Intel Core Duo. Mina första intryck var att den var så himla snygg, tyst och bara helt fantastisk. Jag upplever att datorn ibland kan vara seg, men det är inget jag stör mig på. I början hade jag problem med mitt trådlösa nätverk, men det är fixat nu. Dessutom har jag hittat kommandot för att öppna Front Row utan Apple Remote Control.

So far, so good som man säger. Igår hängde den sig för jag hade tittat på en film i VLC i fullskärmsläge och så skulle jag stänga ner VLC medan filmen var igång med cmd + Q , det gillade den inte.

  • Medlem
  • 2006-02-27 18:12

UrrbanP: Jo, jag har samma problem som alla andra med airporten.. jag stressar dock inte upp mig så mycket, kör med kabel så länge tills apple löser det. dom kommer ju lösa det, för dom kan inte ignorera ett uppenbart produktfel :).. eller så berättar dayweed hur han gjorde för att fixa problemet, eftersom en hel värld undrar..

Till er andra ang. iLife.. Jo, man kan ju se det som att det är gratis också förvisso, men många av argumenten för prissättningen (som jag själv läst innan jag switchat) var just att man betalar för alla "bra" program som följer med. Personligen startade jag dom och testade lite, konstaterade att det inte var vad jag var ute efter, och blev lite förbannad för att jag "betalat" för dom.. Men jag menar inte att dom är skit för det, bara att för mig kändes det inte som dom uppfyllde kraven.. Jag såg fram emot iWeb för att förenkla uppdatering av mina siter osv.. Men trots att jag från hjärtat försökte så insåg jag att jag inte pallar ett klipp och klistraprogram i det läget.. Men som sagt, alla har olika behov och en del är det säkert klockrent för. Men jag tycker ändå det är fel att bundla det och höja priset (om det är nu så man ser det )

För att återknyta till tråden egentligen, jag blev också otroligt överraskad av att datorn verkligen är knäpptyst.. känns helt overkligt när man är vad vid en vanlig pc.. Jävligt skönt också, eftersom jag köpte min för att spela in musik, och värderar tystnanden ytterst högt..

Programmen i rosetta kan väl vara sådär.. VLC hänger också för mig lite då och då.. men inget som man dör av.. photoshop är inte heller supersnabbt, men det är en vanesak vad man kört tidigare.. nr det kommer native kommer det piska hårt som fan är jag övertygad om.

Bytte upp mig till en 20-tummare (1,5 GB, 256 VRAM) från iMac G5 17" rev. A. Främsta anledningen var Intelprocessorns prestanda och tystare fläktar. Jag gör aldrig om misstaget att köpa en högljudd värmefläkt till dator, hur bra den än är i övrigt.

Annars blir jag alltid lika förvånad över hur snabbt man vänjer sig vid större skärmar. Höjer tre tum i taget, blir en 23-tums iMac nästa gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-28 08:57

Jag har inte upplevt några airportproblem med min 20". Det funkar jättebra, fast iofs så är det något som är skumt, för det står att "AirPort är avstängt" i nätverksinställningarna. Men det funkar ändå.

Jag har precis fått en 20" intel och har också lite problem med airport. Har problem med iphoto 6 dock, när jag skulle importera bilder från mitt gamla iphoto 5 bibliotek blev ca 80% av bilderna vita rutor. Gjorde nog dock något dumt, ska göra om det ikväll. Annars är den grym! Satt med en iMac rev B innan och denna går mycket bättre!

Nu har även jag beställt en fullmatad 20"
Hem-PC avtalet på min Powerbook gick ut i vintras så nu fick det bli en ny Hem-PC, man vet aldrg hur länge det finns kvar.
Så håll utkik efter en TiBook 1Ghz som snart blir till salu...

Låter inget vidare med AirPort-problem bara, det måste jag ha, mitt modem/router står på en annan våning än datorn så någon sladd är inte att tänka på

  • Medlem
  • 2006-03-01 12:21

jag märkte inte att airporten inte fungerade som den skulle förrän jag, prestandakåt som jag är, körde ett bandbreddstest. jag hade alltså inte problem med att det kopplade ner osv.. det neda jag märkte var att nedladdningar gick lite hackigt och generellt långsamt..

slutsats: airport fungerar, men jävligt dåligt.. så ni som säger att era funkar, levererar de VERKLIGEN hastigheten som de ska? vore intressant att veta.. testa programmet på www.tptest.se eller vad adressen är..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-06 09:21

Det som jag gjorde var att återställa min router till default och sen göra om alla inställningar, inget mer.. Så nu fungerar det trådlösa nätverket även om jag inte har någon direkt användning för det. Alltså, jag hade säkerligen inget direkt problem med min AirPort, bara att datorn hade väl svårt att hitta mitt nätverk. Men det konstiga var att en polare som har en bärbar dator kunde ha full styrka när han anslöt men han kunde inte surfa.. Hehe.

  • Medlem
  • 2006-03-06 09:31

mitt airport har börjat kladda igen nu.. riktigt störande.. det går att använda, men man får inte högre hastighet än ca 1mbit/s..

Ursprungligen av kenny:

mitt airport har börjat kladda igen nu.. riktigt störande.. det går att använda, men man får inte högre hastighet än ca 1mbit/s..

De här airportbekymren, är det ett hårdvarufel, eller är det nåt vaj med drivrutinen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-06 14:14

Mitt AP funkar likabra som det gör på min iBook G4. Samma hastighet, inga problem.

Full fart här också mot en d-link 11Mbit/s ( core duo 17"), TPTEST ger ca 6Mbit downstream på mitt DSL 8mbit vilket är samma som min bärbara PC med trådlöst.

Vi får hoppas att man får bra trådlös Internet med min D-Link DGL-4300 Gamer Lounge 90MBit thruput 4 X Gigabitportar 108Mb Wireless.

Var har ni era router i förhållande till era imacar?

Jag väntar fortfarande på att Kullander ska få hem min iMac 20 Intel.
Jag la en order den 27 Feb men ännu ingen info om när den ska komma!
Imacen hade BT-Kit och 256Mb grafikkort och 1 GB ram. Snyft!!! Det skulle ta 3 bygg dagar plus frakt så den borde vara framme annars vilken dag som helst.

Ingen som råkar ha en iMac 20" och några skärmar eller äldre Macar som kan ställas bredvid... försöker få en storleksuppfattning men det är inte lätt när man inte har något att referera till

Ursprungligen av David Sinclair:

Ingen som råkar ha en iMac 20" och några skärmar eller äldre Macar som kan ställas bredvid... försöker få en storleksuppfattning men det är inte lätt när man inte har något att referera till

Tips - traska in på Macforum på Kungsgatan - de har grejerna uppställda

Lite taskigt perspektiv (rummet är smalt!), men här är en 20" iMac , en 20" Cinema Display (ståendes på en 4 cm hög extern HD), en 17" iMac G5 och en 12" PB.

iMacen uppfattas som mycket större än Cinema Displayen.

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Lite taskigt perspektiv (rummet är smalt!), men här är en 20" iMac , en 20" Cinema Display (ståendes på en 4 cm hög extern HD), en 17" iMac G5 och en 12" PB.

iMacen uppfattas som mycket större än Cinema Displayen.

tackar! jäklar vad stor den är... får väl traska in på kungsgatan och pilla lite

Jag har precis fått min iMac Intel 20". Den är fantastisk, endel program kör sig ibland dock, främst VLC och Quicktime. Har läst lite om det och det varkar vara ett fel som uppkommer då och då på de flesta iMac Intel. Den är tyst och fin, inget att klaga på.

Ursprungligen av David Sinclair:

tackar! jäklar vad stor den är... får väl traska in på kungsgatan och pilla lite

Oroa dig inte, den krymper efter några veckor...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-08 09:12

Har en 17" Intel iMac 1Gb ram och tycker den går toksnabbt i de programmen som kommer med systemet!

Några krascher har jag tyvärr haft och någon gång har iTunes varit inblandad.

Jag hade problem med att installera 1 Gb extra minne och har pillat så mycket fram och tillbaka med så att skruvarna till luckan för minnet är slitna... Jag hoppas så att det verkligen bara var minnet som var problemet och inte slotten i sig...

1
Bevaka tråden