Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera gamla filer i en mapp ???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja fixa så att automator kastar gamla filer från en mapp. Hur gör man sånt?

Läget:

Jag har en backupfunktion som producerar en backupfil varje natt och denna läggs i mappen "backupper" som ligger på skrivbordet.
Dessa filer döps efter datum och en ny produceras alltså varje natt.
Jag skulle vilja att en eller två filer alltid ligger kvar i mappen, men resten ska kastas bort automatiskt.
Hur gör man???

Tacksam för hjälp

- Slice -

Automator är inte riktigt rätyt verktyg för ändamålet.

AppleScript och mappkommandomanus är den elegantaste lösningen, även om det finns fler sätt att göra det på

Gissade nästan på att Automator är lite för trubbig för detta.

Men hur gör man?? Hur skriver man scriptet så att det väljer gamla filer och behåller de två nyaste?

Tips någon?

- Slice -

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-02-27 15:31

Inget exempel på ett sådant script? Skulle också behöva den funktionen.

Tja jag skulle nog göra en funktion som kollar ändringsdatum (eller skapandedatum, vilket man nu anser mest relevant) och tar ut de nyaste och därefter trashar resten

Precis så skulle jag också göra om jag visste HUR man gör det!

Någon??

- Slice -

om du kör Tiger så kan du använda det nya Sort-kommandot för att få fram vilka objet som ska kastas och bibehållas

tell application "Finder"
	set myItemsToDelete to items 3 through -1 of (sort (items of desktop) as alias list by modification date)
	set myItemsToKeep to items 1 through 2 of (sort (items of desktop) as alias list by modification date)
end tell

Du behöver dock lägga på felhantering och lägga in det i ett mappkommandomanus

Senast redigerat 2006-02-27 22:08
1
Bevaka tråden