Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iChat - kopplar inte upp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-02-18 20:38

Jag har köpt en iBook till min fästmö i Turkiet, och nu har vi båda iChat alltså. När vi testkörde grejerna här hemma i Sverige fungerade det perfekt. Nu när hon har kommit till Turkiet så kan hon inte koppla upp sig. Hon får ett felmeddelande som säger "Could not connect to AIM" och sedan fortsätter det med svensk text (trots att vi har ändrat till engelska!) Anslutningen kunde inte göras klar eftersom den tog för lång tid. Försök igen". Även om hon försöker igen fungerar det inte.

Jag har sett till så att hon har uppdaterat till 10.4.5 och vi har lagt till port undantag till firewall inställningarna. Jag har gått igenom inloggningsrutinerna med henne. Jag har också ordnat ett .Mac konto åt henne (givetvis..

Just nu är hon hos släktingar med ADSL uppkoppling via universitetet i stan. Kan det vara universitetets firewall som stoppar trafiken?

Hon har också problem med eposten från .Mac kontot. Hon kan varken ta emot eller skicka.

Hur ska jag hjälpa henne? Vilka inställningar kan det vara som krånglar?

/Tomas

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 21:03
Ursprungligen av swedlad:

Just nu är hon hos släktingar med ADSL uppkoppling via universitetet i stan. Kan det vara universitetets firewall som stoppar trafiken?

Troligen är detta felet, men inte helt 100.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 23:44

Trist situation det där.

Hon kan väl prova att gå till ett internetcafé eller något för att få reda på om felet ligger hos datorn eller internetuppkopplingen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-02-19 02:13

hur menar du att hon skulle kunna ta reda på det på ett internet café?? Tror du hon kan ta med sig iBook'en till ett i-café o köra därifrån?

Nu är det så här, att hon ska snart åka tillbaks till Istanbul, och där bor hon i studentkorridor och de har ADSL uppkoppling som hon kommer att få till sitt rum. Jag hoppas att det ska fungera därifrån, men vi får se. Det är spännande. Sen är det det här med eposten... Hon kan varken sända eller ta emot nu. Det kan ju vara problem med den utgående servern (smtp) och hon lär väl få anvisningar från universitetet/studentboendet vilka inställningar de har till sin uppkoppling. För det är väl så det fungerar.... När vi test körde här hemma kunde hon ta emot men inte skicka, såvida vi inte ställde in smtp enligt min telia.com anslutning...

Nåväl - jag återkommer.../Tomas

Ursprungligen av SeBBBe:

Trist situation det där.

Hon kan väl prova att gå till ett internetcafé eller något för att få reda på om felet ligger hos datorn eller internetuppkopplingen.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-19 13:58

Jag menade att hon skulle kunna gå till ett internetcafé och fråga om hon får använda uppkopplingen till sin iBook, och givetvis betala full avgift, vilken normalt inkluderar uppkoppling + dator. Jag tror att de flesta skulle gå med på detta. Bara att ta internetsladden från en av datorerna och plugga in i macen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-02-20 12:11

Okay...jag förstår. Jo, det borde dom ju gå med på.... Ska be henne göra det om det inte fungerar från studentrummet nu...../Tack för tipset

Ursprungligen av SeBBBe:

Jag menade att hon skulle kunna gå till ett internetcafé och fråga om hon får använda uppkopplingen till sin iBook, och givetvis betala full avgift, vilken normalt inkluderar uppkoppling + dator. Jag tror att de flesta skulle gå med på detta. Bara att ta internetsladden från en av datorerna och plugga in i macen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-02-27 14:00

Jaha - då kan jag rapportera att det förmodligen berodde på en brandvägg... När hon kom till studentbostaden fungerade det... Dock inte helt perfekt, men det beror förmodligen på bandbredd och annat... Det kan vara svårt att koppla upp - det avbryts - och överföringen är lite knagglig... Men som sagt var... det beror förmodligen på överföringshastigheten (Väl??)... Epost och vanlig chat fungerar hur bra som helst... det är när vi ska koppla upp med iSight och live ljud som det krånglar...
/Tomas

1
Bevaka tråden