Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Offtopic - Lounge för alla?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Valet att ta bort Offtopic från allmänna forumen har inneburit massor av fördelar - vi har väldigt lite tjafs och forumet är verkligen fokuserat på 99% Macintosh vilket hela tiden varit målet.

Kolla på kollegornas forum:
http://forum.macworld.se/index.php?showforum=101

- Saknar ni trådar som detta?

- Tycker ni att alla ska få tillgång till Lounge?

- Ska vi ge alla med 6 månader på forumet tillgång till Lounge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 19:22

Varför inte starta en offtopictråd - den behöver liksom inte heta lounge

/Tangen

1-Saknar dom inte.

2-Nix, någon liten morot är väl bra så ni får in deg?
Kanske istället ett par extra forum med lite indelning av den återstående procenten, typ "hem & kultur", "resor & fritid" och "film & underhållning"... ("warez & [k]" ? )

3-Nja, isåfall hellre 10 vettiga inlägg före gammalt inloggningsnamn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 19:31

Håller med Kite - ma borde ge alla Admins möjligheten att med en lite knapp tryck i så fall ge dom "rätten" att se Lounge Forumet - behåll Loungen - alternativ byt namn till PRO Forum och lägg till ett par underavdelningar för att det ska bli lite mer överskådligt

(som näms i ovanståend inlägg)

oM jag nu inte vore Pro - så finns det alltid nåt annat att sukta efter - nu mitt 1000 inlägg - inte mycket - men det känns lite som en milstolpe faktiskt=)

/Tangen

Ursprungligen av Björnström:

Valet att ta bort Offtopic från allmänna forumen har inneburit massor av fördelar - vi har väldigt lite tjafs och forumet är verkligen fokuserat på 99% Macintosh vilket hela tiden varit målet.

Där har du väl svaret? Eller saknar du allt tjafs?

1. Nu var jag visserligen inte direkt med på den tiden, men en titt på det forumet säger mig att jag förmodligen inte skulle saknat dom.

2. Nej, det tycker jag inte.

3. Nej, däremot skulle man kanske kunna "befodra" personer som på ett positivt sätt utmärker sig i forumet (vettiga inlägg, trevlig ton etc)

Ursprungligen av Björnström:

- Saknar ni trådar som detta?

- Tycker ni att alla ska få tillgång till Lounge?

- Ska vi ge alla med 6 månader på forumet tillgång till Lounge?

- Nej

- Nej

- Nej

Dessa svar av den enkla anledningen att allt tyvärr kommer urarta och bli precis som innan, om alla får tillgång till Loungen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 21:29

Det finns alltid plats för ett forum med lite trams också. Det ska väl inte behöva vara så satans seriöst alltid? Seriositeten kan gärna få finnas i andra trådar, men en ventil för trams bör finnas.

Problemet med livsstilsforumet var att det lilla tramset slukade mer bandbredd än alla övriga diskussioner, om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 21:35
Ursprungligen av Kristofer:

Problemet med livsstilsforumet var att det lilla tramset slukade mer bandbredd än alla övriga diskussioner, om jag inte minns fel.

Och vad tyder det på?

Att det trots flera åtgärder inte fungerade.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 21:43
Ursprungligen av Kristofer:

Att det trots flera åtgärder inte fungerade.

Jag tolkar det som att den ökade utnyttjandet av bandbredden var ett tecken på att många ville vara där och skriva, men det kanske är fel.:confused:

Ursprungligen av Konrad:

Jag tolkar det som att den ökade utnyttjandet av bandbredden var ett tecken på att många ville vara där och skriva, men det kanske är fel.:confused:

Ja. Det var bara ett fåtal personer som stod för nästan allt.

Efter lång debatt startade offtopic.se, och inläggen från livstil flyttades över dit. Efter en tid funkade inte det heller. Ska allt gå i repris?

Nu har vi en lounge med skön stämning, jag tycker det kan få fortsätta så. Tyvärr fungerade inte de andra lösningarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-26 22:40
Ursprungligen av Kristofer:

Ja. Det var bara ett fåtal personer som stod för nästan allt.

Efter lång debatt startade offtopic.se, och inläggen från livstil flyttades över dit. Efter en tid funkade inte det heller. Ska allt gå i repris?

Nu har vi en lounge med skön stämning, jag tycker det kan få fortsätta så. Tyvärr fungerade inte de andra lösningarna.

Jepp, vi var ett fåtal som "fann" varandra... Numera är de flesta från "kärnan" på ett annat forum, utan växtvärk & krav på "flest" medlemmar.

Det har varit uttalat 99% mac, så varför frågan kommer upp igen förvånar mig. Skam den som ger sig... VLT igen någon?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-26 21:41

Jag tycker det verkar som att det fanns ett visst behov ändå......liksom nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 21:45

Arstechnica har ju en "lounge" också (kanske det är därifrån namnet på det här forumet kommer?) och där får man läsa fast man inte har betalt. Man måste betala för att få skriva inlägg.

Dom brukar ha "free lounge" då och då också, under nån veckas tid typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 22:10

I denna s k Lounge skrivs det inte särskilt mycket alls, är det det som är en "skön stämning"?
Det kan gå flera dagar utan att det skrivs något alls. Idag har det skrivits lite, för att det har varit bandy-VM och för att denna tråd startade.
Sen är det ju valfritt vilka trådar man vill läsa och skriva i - och inte.

1. Egentligen inte.
2. och 3. Perc har en bra idé, att låta vanliga medlemmar läsa men inte svara på inlägg här och då och då erbjuda prova-på.

Ursprungligen av Björnström:

Vad man dock bör tänka på är att MacWorld Forum inte är 99mac. Då 99mac är mer fokuserat på Macen och verksamheter runt den så har MacWorld Forum en mer bred inriktning.

Ursprungligen av Björnström:

- Saknar ni trådar som detta?

Nej.

Ursprungligen av Björnström:

- Tycker ni att alla ska få tillgång till Lounge?

Ja så länge det hålls en skön stämning och inget trams. Som det är nu är det faktiskt ganska dött inne i Lounge. Jag skulle gärna se att fler fick tillträde så att fler diskussioner kan hållas. 99mac är bra men av alla forum jag besökt så tror jag tyvärr att 99mac har den lägsta sociala nivån. Det tror jag kan göra att många håller sig till andra forum. För mycket Mac blir lätt tröttsamt i längden.

Ursprungligen av Björnström:

- Ska vi ge alla med 6 månader på forumet tillgång till Lounge?

Jag tror inte riktigt på det. Jag ser hellre att man i så fall öppnar Lounge för alla direkt då de blivit medlemmar. Man ska inte krångla till det för mycket.

Efter att ha läst Björns inlägg så tror jag faktiskt att jag håller med honom.

Tror du övertygade mig också.
Äh, kör på och se hur det fungerar!

  • Medlem
  • 2006-02-26 23:20

1. Nej

2. Nej

3. Nej

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 23:22
Ursprungligen av Korsriddaren:

1. Nej

2. Nej

3. Nej

Nu förstår jag varför du kallar dig för Korsriddaren.

  • Medlem
  • 2006-02-26 23:30

Är du helt säker på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 01:00

Saknar inte det trådarna eller offtopic-delen på 99mac. Om folk vill prata annat så finns det ju massor med ställen.
Tycker (äntligen) att det är bra som det är nu. Mer offtopic snack ger med blaj i "rena" mac-trådar. Ser gärna en viss gemenskap men inte massor med små interna tramssaker mitt i mactrådar som det ofta var förr (även om nu jag iofs har en sådan dumhet för mig vid varje 500 inlägg).
Nej, jag vill inte att alla trådar ska vara 100% om torr teknik. Lika bra att skriva det.

Ut och prata med levande människor med er istället!

Själv saknar jag inte offtopic alls. Vill man prata strunt skall man väl åtminstone betala för det själv istället för att snylta på någon annan? Så om det skall vara ett offtopic, så skall det vara en betaltjänst i alla fall.

En offtopicdel ställer stora krav på moderatorerna, för inte heller där ska man acceptera personliga påhopp eller andra typer av kränkningar som är så modernt i politiken just nu.
Jag tror moderatorerna har tillräckligt med jobb i detta mycket aktiva men seriösa forum så låt oss slippa OT.
De som vill vara med i den nuvarande loungen är välkomna, kostnaden kan ses som en sponsring av forumet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-27 18:19

En idé kanske kan vara att alla som inte pröjsar bara får läsa Lounge. På det sättet gör man lite reklam för vad som väntar om man blir betalande medlem, och kanske lockar några att sätta in sina 99 riksdaler...

Ursprungligen av Kalle W:

En idé kanske kan vara att alla som inte pröjsar bara får läsa Lounge. På det sättet gör man lite reklam för vad som väntar om man blir betalande medlem, och kanske lockar några att sätta in sina 99 riksdaler...

Det kan även få motsatt effekt då aktiviteten i Lounge inte är direkt stor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-27 18:59

Jag kan sakna lite trams och flams ibland. Ibland blir det ju lite väl tekniskt och svårbegripligt (talar för mig själv) i vissa trådar och då skulle det vara skojigt att kunna hoppa in i en tankebefriad tråd som inte kräver sinnesskärpa och Mackunnighet (Ha, nu har jag uppfunnit ett nytt ord!).
Naturligtvis så ska man ju undvika att tramsa till det i seriösa trådar, där någon faktiskt har en frågeställning eller vill diskutera något som rör Mac.
Måste man ha ett specifikt ställe att gå till, kan man inte helt enkelt bara öppna en tråd med t.ex en korkad fråga som andra kan ha lite kul i? Just därför borde Loungen vara öppen för alla tycker jag, så man ser att det är där man kan öppna lite "friare" trådar.

Bevaka tråden