Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac.com via GPRS

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag köpte jag en Ericsson T39m färdig för GPRS och ett Soft GSM kit för USB.

Målet var att få en internetuppkoppling med hygglig hastighet till ett vettigt pris. Jag måste nämligen kunna kolla mail under dagtid när jag är ute och åker bil och besöker kunder.

Ericsson T39m är inte någon favorittelefon men den är billig, finns i lager och har GPRS.

SoftGSM har väl traditionellt mest varit för PC användare men i dom senare versionerna med USB så stödjer dom MacOS 9. (har inte testat MacOS X ännu)

Efter att ha öppnat kartongerna, stoppat i USB sladden i datorn och telefonen, så laddade jag ned den senaste drivrutinen ifrån www.softgsm.com. En minut senare var jag online! Man ansluter som vanligt med fjärranslutning.

Manualerna var jättebra för Mac med bilder och exakta uppgifter för Ericsson T39m och MacOS 9.2.

Slutsats
Jag är jättenöjd - än så länge! Minutkostnaden är noll, enda kostnaden är 16 kronor per full megabyte.

På dagarna kan jag kolla mitt mailkonto var femte minut - i bilen - utan att vara rädd för att kostnaderna springer iväg.

Om man stänger av bilder i Explorer och begränsar storleken på inkommande mail i Outlook så blir det inte farligt dyrt tycker jag.

Jag återkommer med mer info kring Soft GSM och MacOS X!

[ 27-11-2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-27 20:53

Låter mkt trevligt! Berätta hur det funkar i X..

Låter utmärkt!

Fin anordning du har satt ihop där med klämman Tror du inte att du skulle kunna fästa T39an på baksidan på något sätt, så du kopplar upp dig genom IR-porten? Kan vara något smidigare tror jag. Fast klämman sitter nog bättre.

/ [V]

Martin, vad har du för abonnemang? GPRS är väl gratis hos alla operatörer nu? Telia gratis upp till 25 Mb fram tills den 14/2. Comviq gratis till den 31/5 (obgränsad mängd data) och EP gratis de tre första månaderna (2Mb).

[ 27-11-2001: Meddelandet ändrat av: Insulin ]

Jag har Europolitan Multi abonnemang sedan länge. GPRS är gratis då och man har 2MB som sagt..

ror du inte att du skulle kunna fästa T39an på baksidan på något sätt, så du kopplar upp dig genom IR-porten?

Nej, det skulle inte fungera när jag har datorn i bilen. Den måste sitta fast.

[ 27-11-2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-28 00:13
Citat:

Tror du inte att du skulle kunna fästa T39an på baksidan på något sätt, så du kopplar upp dig genom IR-porten?

Nej, det skulle inte fungera när jag har datorn i bilen. Den måste sitta fast.

Men skulle det fungera att köra via IR porten om du så skulle vilja vid något tillfälle ?

// kimmo

[ 28-11-2001: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-28 10:13

Finns det några andra möjligheter än att köpa ett kit från SoftGSM?

Kan man få tag på en USB-kabel till Ericsson-telefoner på något annat sätt?

Varainten med Keyspans USB till serieport och seriekabel är ju både dyr och onödig...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-28 10:25

Det funkar bra att köra över ir, om man sitter i MacOS 9.x. Det perfekta med lösningen skulle vara om det funkade med kabeln under X.

Är det någon som vet om det finns en fungerande programvara för GPRS för palm m500? En palm och en T68, smidigare mobil mail klient får man leta efter.

Martin, vad blir hastigheten på det hela då?

Tomas, jag tror det finns en snyggare kombination

Inte mitt dock

/ [V]

Jag har lite problem faktiskt.

Ofta så startar inte PPP av någon anledning. Efter att ha startat om Ericsson telefonen så fungerar det igen... Hmm. Hade inte Ericsson och Microsoft ett samarbete?

Dessutom kör jag nog i 9.600bps (vet inte faktiskt) men det går långsamt. Jag har talat med Europolitan om detta och dom vet inte vad som är fel. Ska fortsätta utreda...

  • Oregistrerad
  • 2001-11-30 09:02

Har också lite problem med min Ericsson (T68) vid anslutning via GPRS. Men det hjälper alltid att "boota om" telefonen.
Vad gäller att anslutningen anges till 9600 läste jag nånstans att i SoftGSM för mac så anges hastgheten till det när man ansluter via GPRS, oavsett verklig hastighet...

Såg att Ericsson ska börja sälja en datakbel för USB till sina ny modeller efter årsskiftet. Någon som vet om det är samma typ av kabel som följer med SoftGSM? DEt skulle ju öpnna för billigare löningar än att köpa SoftGSM eller massa donglar från Keyspan.

fler som kör 99mac via GPRS?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Det funkar bra att köra över ir, om man sitter i MacOS 9.x. Det perfekta med lösningen skulle vara om det funkade med kabeln under X.

GPRS via IR-port funkar finfint under OS X, åtminstone på sina håll. Enda problemet är att antingen så är GPRS-mjukvaran i behov av uppgradering i min T68 (tänkte uppgradera nästa vecka när stora uppgraderingen finns tillgänglig), eller är det Vodafones GPRS-nät som är skakigt här och där. Hemma i västra Halmstad funkar det skit, medan samma telefon funkar finfint t.o.m nere i tunnelbanan i Sth... Jag tycker nog att det antyder att det är något med vissa av Vodafones basar.

Angående fastsättning av telefonen - kardborreband är en klart underskattad produkt...

[ 01 Juni 2002, 16:34: Meddelandet ändrat av: macsolve ]

Kör själv GPRS via IR med 9.2.2 på min PB G3 Lombard. Har försökt fått det hela att fungera via IR i X men lyckas inte. Är det jag som gör fel eller fungerar det inte på min Lombard?
///Bengt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
fler som kör 99mac via GPRS?

Nej, men idag ska vi köra mot MacNytt med T68i och Bluetooth;-)

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-06-05 21:08
Citat:

quote:Nej, men idag ska vi köra mot MacNytt med T68i och Bluetooth;-)[/QB]

Någon som vet om den här Bluetooth adaptern går att få tag på i Sverige?

http://www.macitynet.it/english/aA09878/index.shtml

Har inte test att koppla upp mig vi GPRS men har dock uppgraderad min T68 till senast T68i programvaran. Det känns som en ny telefon faktiskt. T9 är mkt snabbare och andra trevliga saker oxo. Uppgraderingen gjorde jag på EMTS Center på ynglingagatan, tog ca 20 min. Fick böna o be för att få den utförd på en gång Sjyssta grabbar iaf.....

Kan tipsa om gumperts på valhallavägen - också rediga gossar som jobbar snabbt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
Kan tipsa om gumperts på valhallavägen - också rediga gossar som jobbar snabbt!

Cool! 2 av mina kusiner jobbar där
Suveränt ställe

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: screwpull:
Har inte test att koppla upp mig vi GPRS men har dock uppgraderad min T68 till senast T68i programvaran. Det känns som en ny telefon faktiskt. T9 är mkt snabbare och andra trevliga saker oxo. Uppgraderingen gjorde jag på EMTS Center på ynglingagatan, tog ca 20 min. Fick böna o be för att få den utförd på en gång Sjyssta grabbar iaf.....

Ja det blev verkligen en ny telefon, många små förbättringar och en del stora. Gillar "post-it" lapparna man kan ha i dispalyen.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-06-17 13:31

post-it lappar? Vad menar du? (blev nyfiken då jag inte sett nåt sånt)

Jag uppgradera min riktiga "i" till R2B förra veckan och i slutet av den veckan så kom ju R2E så nu i eftermiddag hämtar jag ut den med nyare mjukvaran.

1
Bevaka tråden