Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte i en SE/30

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macintosh SE/30. Den fungerar mycket bra men jag skulle vilja byta den interna hårddisken på 40 MB till en som rymmer 1 GB. Båda SCSI. Att öppna och byta själva hårddisken är inga problem. Men att få datorn att känna igen hårddisken får jag inte att lyckas.

Den större hårddisken hade jag ingen jumper till. Så jag gjorde en egen lösning med ståltråd. Jag vet att det fungerar därför att min Quadra utan problem tar emot den och visar den som ID 0 i kedjan.

Kör jag Apple HD SC Setup på min SE/30 säger den bara att ingen enhet hittades.

Tips? Idéer? Lösningar?

  • Medlem
  • 2006-02-19 22:44

Kan ju vara så att din SE30 inte hanterar så stora diskar helt enkelt...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kan ju vara så att din SE30 inte hanterar så stora diskar helt enkelt...

Kanske. Men hur tar jag reda på det?

Jodå mon SE/30 klarade en externt kopplas SCSI-hårddisk på 3,2 GB. Då borde det inte vara något problem att byta den interna mot en på 1GB.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-20 00:02

Har du kontrollerat termineringen? Den interna disken måste ju vara terminerad, annars funkar det inte. Den behöver ej heller nödvändigtvis vara ID0, det går bra med vilken ID som helst (utom 7). Det här med ståltråd gör mig bekymmersam, hur menar du där?
Det bör inte vara några som helst problem att stoppa in hur stora SCSI-diskar som helst i en SE/30. Möjligen skulle problem kunna uppstå över 8GB, men jag tror faktiskt det gamla SCSI-chippet är smart nog för ända upp 120GB.

Ursprungligen av bollman:

Har du kontrollerat termineringen? Den interna disken måste ju vara terminerad, annars funkar det inte. Den behöver ej heller nödvändigtvis vara ID0, det går bra med vilken ID som helst (utom 7). Det här med ståltråd gör mig bekymmersam, hur menar du där?
Det bör inte vara några som helst problem att stoppa in hur stora SCSI-diskar som helst i en SE/30. Möjligen skulle problem kunna uppstå över 8GB, men jag tror faktiskt det gamla SCSI-chippet är smart nog för ända upp 120GB.

Hur man gör externt vet jag men hur ska en intern hårddisk termineras? Är det något speciellt för SE/30 för det är inget jag behövt tänka på i andra Macar som kör SCSI.

ID 0 blev det då den kontakten satt smidigast till. Jag gjorde som så att jag tryckte ihop kontaktens pinnar så att de tog i varandra. Ståltråden drog jag runt kontaktens pinnar så att de skulle sitta ihop. Jag såg till att de inte rörde vid några andra pinnar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-20 16:50

Åjo, sista enheten i kedjan, både internt och extern måste termineras. Vanligen är ju en intern SCSI-disk från Apple redan terminerad eftersom det bara fanns plats för en enda intern enhet (senare 2 med CD:n).
Titta på disken. Om den är hyffsat ny (vilket den bör vara om den är 1GB) så finns det en jumper som kallas Term (ibland bara TE) som skall vara satt för att den skall vara temrinerad. På riktigt gamla diskar är det termineringsmotstånd som man trycker in på kretskortet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-02-20 16:59

Det finns olika alternativ:

1. Internt på hårddisken med aktiv terminering. Du sätter en bygel på hårddisken vilken aktiverar termineringen.
2. Internt på hårddisken med passiva motstånd (oftast 2 st SIL (single in-line)) som sätts i socklar precis bredvid
den 50-poliga kontakten.
3. Med en terminator som sätts på den 50-poliga kabeln i DEN SISTA kontakten. Kräver ju att det finns mer än en kontakt på kabeln.

Ibland måste man även aktivera spänningsmatningen till terminatorkedjan (terminator power).

Gamla mac:ar kan vara ett elände när det gäller SCSI eftersom man inte följer ANSI standarden.

EDIT: Stafvningen

Nu har jag bytt mellan TE, TP och TP. En av TP ska tydligen betyda att man aktiverar spänningsmatiningen till termintorkedjan. Men den vägrar läsa hårddisken vid något tillfälle.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 21:17

Det kan vara Apple HD SC för gammal version för att hantera (nyare) 1 GB HD.

Vad har du för systemversion med SE/30 och i Quadran ?

Ursprungligen av REP:

Det kan vara Apple HD SC för gammal version för att hantera (nyare) 1 GB HD.

Vad har du för systemversion med SE/30 och i Quadran ?

SE/30 startar jag med en startdiskett för System 7.0.1. Quadran kör Mac OS 7.6.1. Däremot tror jag att Apple HD SC Setup inte känner av hårddisken då den inte levererats med någon Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 21:51

Gammal formatteringsprogram Hard Disk Toolkit kanske fixar det

Ursprungligen av REP:

Gammal formatteringsprogram Hard Disk Toolkit kanske fixar det

Den är redan sedan tidigare formaterad och partitionerad med en partition på 1003 MB i HFS (Mac OS Standard). Det var förresten Hard Disk Toolkit jag använde då. Ett väldigt trevligt program.

Jag har trevlig nog hittat manualen till den Seagate-hårddisk jag försöker montera i min SE/30. På hårddisken står det ST31230N. Men jag hittar inte så mycket till hjälp förutom på sidan 29 där olika inställningar för jumpers finns.

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/scsi/67471_f.pdf

Nu har jag löst problemet genom att montera in en annan hårddisk. Denna gång med ett äpple på. Så nu har min SE/40 68 MB i arbetsminne samt en hårddisk på 1,2 GB. Det känns nästan som oändligt med lagringsutrymme.

Nätverksåtkomst har den genom en PowerBook tack vare IPNetRouter. Nu återstår bara ett fungerande cylinderbatteri så kan man använda klockan igen.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-01 17:34
Ursprungligen av Björn Leander:

Nätverksåtkomst har den genom en PowerBook tack vare IPNetRouter. Nu återstår bara ett fungerande cylinderbatteri så kan man använda klockan igen.

Sånt finns i regel på http://www.elfa.se/se/

Ett annat sätt är att koppla in en extern 5.25" HD som är lika stor som datorn för att åstakomma ett maffigare intryck och bättre vibrationer i bordet

Häftigt Björn
Skulle vara kul att ha en sån.

1
Bevaka tråden