Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera Safari??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att installera om Safari eftersom det strular och visar vissa sidor helt fel och då kanske en ominstallering rättar till det.. De kan inte skada i alla fall. Men är det någon som vet hur man gör det enklast? Jag har försökt kolla runt men har inte hittat något..
Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 19:21

Det räcker nog med att du tar bort com.apple.Safari.plist som ligger i /Users/ditt namn/Library/Preferences.

Om du vill byta ut själva programfilen så ska du leta på installationsskivan för Mac OS X. För Tiger finns Safari.pkg på sökvägen /System/Installation/Packages/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 00:56

Program-ominstallation är något som man inte brukar använda sig av för att lösa problem i Mac OS. Programmet är ju bara själva programmet - tar du bort den filen och lägger tillbaka den, blir det ingen skillnad.

Istället brukar man testa med att radera plist-filer (enligt Konrads instruktion), tömma cache, reparera skivbehörigheter, köra underhållsmanus, etc.

Är du förresten säker på att det är fel på Safari? Vilka sidor är det som krånglar? Kanske är det sidor som WebCore (Safaris renderingsmotor) bara inte klarar - de kanske är specialgjorda för att endast fungera i IE 6/Win XP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 09:13

Jag har också haft proble med vissa sidor där text och bilder tuggas sönder lite när man tex scrollor

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 09:15

På intel-Macar lär det kunna bli så ibland, det är nog en liten bugg som troligtvis blir åtgärdad i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 14:41
Ursprungligen av Konrad:

På intel-Macar lär det kunna bli så ibland, det är nog en liten bugg som troligtvis blir åtgärdad i nästa uppdatering.

Svarade du mig eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-26 11:47

Jag har gått tillbaka till Safari 1. Jag har testat att radera .plist, tömt cache mm. men Safari 2 krashar ändå, särskilt på 99Mac !! när man öppnar ett antal trådar i nya flikar.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag har gått tillbaka till Safari 1. Jag har testat att radera .plist, tömt cache mm. men Safari 2 krashar ändå, särskilt på 99Mac !! när man öppnar ett antal trådar i nya flikar.

Testa SafariSpeed.

Mitt problem löste sig ändå.. Jag installerade om hela Tiger, kanske lite väl drastiskt och omständigt men det löste sig i alla fall.
Men tack för tipsen jag fick i vilket fall!

Ursprungligen av filip.ekman:

Mitt problem löste sig ändå.. Jag installerade om hela Tiger, kanske lite väl drastiskt och omständigt men det löste sig i alla fall.
Men tack för tipsen jag fick i vilket fall!

Insåg nu att dt kanske inte var det allra bästa.. För nu har jag ett annat, mycket större problem på halsen. Så fort jag stänger av datorn så tar den bort all musik och ibland bilderna som jg har i iPhoto/iTunes och alla andra instllningar går tillbaka till grundinställningarna, dvs att alla bokmärken försvinner m.m..
Vad ska jag göra nu då? Känner mig grymt klantig när jag lyckats med det här, det som har fungerat så bra fram tills idag.. Jaja..
Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 14:42
Ursprungligen av filip.ekman:

Mitt problem löste sig ändå.. Jag installerade om hela Tiger, kanske lite väl drastiskt och omständigt men det löste sig i alla fall.
Men tack för tipsen jag fick i vilket fall!

Vad hade du för problem i Safari tidigare?

Ursprungligen av Ribbons:

Vad hade du för problem i Safari tidigare?

Bilder och animationer visades het konstigt, om dom visades över huvud taget. Just nu skulle jag gladeligen ta tillbaka det och ha en datorn som inte nollställer sig och går tillbaka till originalinställningarna lite när den vill!
Är det någon som vet hur jag ska göra?
kan ju tilläggas att problemen kom sen jag installerat om Tiger, vilket jag tycker är lite konstigt..

1
Bevaka tråden