Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacNytt.com släpps idag!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacNytt.com släpps i en ny version idag och ska vara "blixtar och dunder" enligt ryktet.

Klockan 09.00 släpps sidan!
Nu undrar vi vad du tycker:

Vad tycker du om nya MacNytt.com?

Märkligt med 2 röster redan innan MacNytt har öppnat, har dom varit här o röstat själva?

Och nu såhär i efterhand kan jag tycka att nyheterna inte skulle legat till höger, skapar en felaktig vikt i sidan tycker jag.

[ 06 Maj 2002, 09:07: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Instämmer, helknäppt med dem till höger. Annars så visade sig ryktet om en jätteful design vara ganska så fel - sajten ser bra ut i överlag tycker jag.

Patric har nog ägnat många sköna timmar framför tangentbordet...ser ut att vara en hel del jobb för att bygga allt det där ifrån scratch.

Designen var betydligt bättre nu än dom förhandsprover som fanns online tidigare.
Det ska bli intressant att se utvecklingen i fortsättningen (och denna omrösning)!

Hela den här diskussionen om att vi i praktiken inte bygger själva UBB forumet själva utan att det är ett "halvfabrikat" är ju lite urspårad. Vi lägger energi på INNEHÅLL istället

99mac är fortfarande "hemma" för mig!

[ 06 Maj 2002, 09:12: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Mycket bättre än förhandsbilden man fick se.
Helt ok nu faktiskt. Att klassiska leftframen ligger till höger ger mig huvudbry dock

Som fö inte är en frame och gör att hela sidan reloadas hela tiden.. mmmmmm
Men tackar för att dom där fula svart-vita valen inte finns tillgängliga längre (förhandsversionerna)

Just själva forumet är inte MacNytt:s starka sida ännu. Kanske skulle köpa in UBB?

Macnytt och 99mac är inte, som många sagt, riktigt samma sak. UBB fungerar bättre som forum, men Macnytt är bra på nyheter. Kanske kommer deras community-känsla fram mer med den nya designen. Det finns dagböcker, kompislistor och annat där.

Jag tycker det var smidigare att hoppa till äldre nyheter i förra versionen.

Designen är snygg, men bara grått är trist.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Att klassiska leftframen ligger till höger ger mig huvudbry dock

Måste säga att dom är snabba på att ta till sig kritik för nu är den "tillbaka" på vänster sida.

Mycket bättre!

/John

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johnnie2times:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Att klassiska leftframen ligger till höger ger mig huvudbry dock

Måste säga att dom är snabba på att ta till sig kritik för nu är den "tillbaka" på vänster sida.

Mycket bättre!

/John

Det får jag väl tacka för..

/Patric Malm

  • Medlem
  • Harestad
  • 2002-05-06 09:58

Jag tycker att den gamla versonen var bättre!

Den var renare i designen och bara grått är fult!

Nu senast jag var inne (för 2 minuter sen) fungerade inte alla bilder, men det kanske bara en beta sajt än så länge?

Hoppas att ni går tillbaka någhra steg, allt nytt är inte bättre.

/Jimmy

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jimmy Wulff:
Jag tycker att den gamla versonen var bättre!

Den var renare i designen och bara grått är fult!

Nu senast jag var inne (för 2 minuter sen) fungerade inte alla bilder, men det kanske bara en beta sajt än så länge?

Hoppas att ni går tillbaka någhra steg, allt nytt är inte bättre.

/Jimmy

Hmm, kanske ska du tämma cache på din broweser, för på alla datorer jag testar på funkar bildern.

Ang att du inte gillar den.. Lite tråkigt, men merparten gillar den, så den stannar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Just själva forumet är inte MacNytt:s starka sida ännu. Kanske skulle köpa in UBB?

Nja, varför skulle vi köpa in den? Vi vill ju inte sno ALLA era users

Skämt åtsido så duger den bra till det den är till för. Vill man ha större så går man ju hit eller till www.MacPrat.nu som enbart koncentrerar sig på forum-biten.

  • Medlem
  • 2002-05-06 10:18

Hmm... tycker det är lite konstigt det här...

Det står att det är 538 pers inloggade just nu...
Klickar på "vilka?"... räknar...

Efter att ha tappat bort mig bland dubletterna som man ser lite varstans kommer det inloggade talet upp till 50 (inkl dubletter).
Efter står det "Plus 252 oinloggade gäster"

Jag vet att jag inte är ett geni på matte, men så dålig på matte är jag inte att jag får 252 + 50 = 538

Eller behöver jag gå om grundskolan!?

[ 06 Maj 2002, 10:22: Meddelandet ändrat av: Hille ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hille:
Hmm... tycker det är lite konstigt det här...

Det står att det är 538 pers inloggade just nu...
Klickar på "vilka?"... räknar...

Efter att ha tappat bort mig bland dubletterna som man ser lite varstans kommer det inloggade talet upp till 50 (inkl dubletter).
Efter står det "Plus 252 oinloggade gäster"

Jag vet att jag inte är ett geni på matte, men så dålig på matte är jag inte att jag får 252 + 50 = 538

Eller behöver jag gå om grundskolan!?

Det är fel på listan tyvärr.. har sett det. Det korrekta antalet är antalet som står på sidan 1.

Listan som kommer upp är tvår sökningar som först tar bort oinloggade och sen söker fram dom tomma... där skiter det sig i min kodning.

totala på "hem"-sidan är en enkel "count" dvs korrekta data.

Dubletterna betyder att personen är inloggad på 2 datorer eller 2 browsers har därför 2 olika sessions...

[ 06 Maj 2002, 10:26: Meddelandet ändrat av: Patric Malm ]

Ni måste byta ordning på kommentarerna till en nyhet så att den senaste kommer längst ned. Att läsa nedifrån och upp funkar bara inte.

Dessutom tycker jag att ni konde sno lite funktionalitet från slashdot i det att de visar kommentarerna direkt efter nyheten. Kanske skulle man kunna välja detta på de personlig sidorna?

Mina favoritfärger är just grått, svart, vitt och dylikt så jag gillar det.

Betydligt bättre än innan i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Ni måste byta ordning på kommentarerna till en nyhet så att den senaste kommer längst ned. Att läsa nedifrån och upp funkar bara inte.

Dessutom tycker jag att ni konde sno lite funktionalitet från slashdot i det att de visar kommentarerna direkt efter nyheten. Kanske skulle man kunna välja detta på de personlig sidorna?

När det blir typ 50 inlägg eller mer i en debatt-tråd så blir det lite jobbigt att klicka sig till det senaste inlägget

Jag tycker det är bra med "nyaste inläggen högst upp".

Denna gång valde jag något med lite mer prestande och hamnade på Mac OS X, Lasso 5, Apache och MySQL och än så länge så måste jag säga att det känns helt rätt.

Respeeeeeeeekt!

Äntligen en Mac sida som inte kör Micro$oft IIS med ASP och M$ Access databas.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Ni måste byta ordning på kommentarerna till en nyhet så att den senaste kommer längst ned. Att läsa nedifrån och upp funkar bara inte.

Dessutom tycker jag att ni konde sno lite funktionalitet från slashdot i det att de visar kommentarerna direkt efter nyheten. Kanske skulle man kunna välja detta på de personlig sidorna?

När det blir typ 50 inlägg eller mer i en debatt-tråd så blir det lite jobbigt att klicka sig till det senaste inlägget

Jag tycker det är bra med "nyaste inläggen högst upp".

Det kanske är jobbigt FÖRSTA gången man läser en diskussionstråd att scrolla längst ner, men nästa gång man läser tråden då det kommit nya inlägg uppskattar man antagligen att "nyast överst".

Varför har du valt att Köra Lasso 5 i stället för PHP som ju är gratis?? Är det enkare att använda eller?

Php har ju samma eller större funktionalitet plus att det är mycket snabbare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Ni måste byta ordning på kommentarerna till en nyhet så att den senaste kommer längst ned. Att läsa nedifrån och upp funkar bara inte.

Dessutom tycker jag att ni konde sno lite funktionalitet från slashdot i det att de visar kommentarerna direkt efter nyheten. Kanske skulle man kunna välja detta på de personlig sidorna?

Slashdot kör inte dom php-nuke?

Doesn´t look so...

[ 06 Maj 2002, 20:06: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Tomas Björklund:

Citat:

quote:Varför har du valt att Köra Lasso 5 i stället för PHP som ju är gratis?? Är det enkare att använda eller?

Php har ju samma eller större funktionalitet plus att det är mycket snabbare.

Vi har debatterat Lasso vs PHP förut här på 99mac.com. Kanske du kan hitta några goda skäl att välja Lasso framför PHP där. Till exempel är PHP inte mycket snabbare än Lasso som många tror. Det är också lättare att utveckla i Lasso än PHP (mera konsekvent namngivning av kod mm). Men det var en intressant debatt som bäst förs vidare i den tråden.

Lasso vs PHP-debatten

/Ola

Ehhmmmmm..... Macworld + Macpressen = snurrigt.

Kolla vart man hamnar när man loggar ut ur chatten idag.

Utloggad

Ehhhmmm... skulle lägga detta under macpressen VS macworld. Belv lite fel tror jag.... :rolleyes:

[ 06 Maj 2002, 23:08: Meddelandet ändrat av: deeway ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-06 23:13

Blir lite syntax error bakom pannbenet att läsa inlägg från "fel håll".

Text läses uppifrån och ned, slutet är sist. Att läsa omvänt blir snurrigt, man läser ett inlägg, uppifrån och ner, när man läst inlägget vill man läsa nästa inlägg under det men då måste man lyfta blicken uppåt ett par snäpp och därifrån läsa, hepp, neråt.

MacNytt <-> Utterer, lika som bär!

[ 06 Maj 2002, 23:42: Meddelandet ändrat av: Linus ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-05-07 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Blir lite syntax error bakom pannbenet att läsa inlägg från "fel håll".

Text läses uppifrån och ned, slutet är sist. Att läsa omvänt blir snurrigt, man läser ett inlägg, uppifrån och ner, när man läst inlägget vill man läsa nästa inlägg under det men då måste man lyfta blicken uppåt ett par snäpp och därifrån läsa, hepp, neråt.

Detta är ju som nämnts tidigare kanske lite jobbigt FÖRSTA gången man läser tråden, men alla resterande gånger man vill kolla läget i tråden är det ju ganska trevligt med det senaste överst.

Det är en av de saker som är jobbigt med 99mac. Om man ska läsa det senaste i en tråd som innehåler flera sidor så får man först byta sida (eftersom man hamnar på den första sidan) och sedan scrolla ner till det senaste inlägget. Jag jag flyttar hellre blicken lite mer än att jag ska hålla på att bläddra och scrolla som en tokig.

  • Medlem
  • 2002-05-07 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Detta är ju som nämnts tidigare kanske lite jobbigt FÖRSTA gången man läser tråden, men alla resterande gånger man vill kolla läget i tråden är det ju ganska trevligt med det senaste överst.

Det är en av de saker som är jobbigt med 99mac. Om man ska läsa det senaste i en tråd som innehåler flera sidor så får man först byta sida (eftersom man hamnar på den första sidan) och sedan scrolla ner till det senaste inlägget. Jag jag flyttar hellre blicken lite mer än att jag ska hålla på att bläddra och scrolla som en tokig.

Att det är smidigt med det senaste inlägget högst upp kanske stämmer om det bara kommit 1 nytt inlägg, men är det flera måste man ju (som nämnts redan) läsa en bit ner, läsa neråt, sedan upp en liten bit... osv

När jag läser långa trådar på 99mac så trycker jag på end-knappen (eller page down), då slipper man scrolla så mycket.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Ni måste byta ordning på kommentarerna till en nyhet så att den senaste kommer längst ned. Att läsa nedifrån och upp funkar bara inte.

Dessutom tycker jag att ni konde sno lite funktionalitet från slashdot i det att de visar kommentarerna direkt efter nyheten. Kanske skulle man kunna välja detta på de personlig sidorna?

Sorteringsordning, fixat! Du kan nu själv välja sorteringsordning...
kommentarer efter nyheterna.. inte helt fel, men det kan bli många, kanske bara dom 10 sista kommentarerna?!

[ 08 Maj 2002, 08:23: Meddelandet ändrat av: Patric Malm ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patric Malm:
Sorteringsordning, fixat! Du kan nu själv välja sorteringsordning...

Ursäkta mig, men hur? Hittar inte det...

PHP? Lasso?

Bah! Det ska vara Perl (CGI).

Bevaka tråden